Partnerzy serwisu:
Mobilność

Tallinn. Autonomiczny autobus zastąpi tramwaj

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-07-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

W piątek do stolicy Estonii, Tallinna trafiły z Francji dwa busiki EZ10, stworzone przez tamtejsza firmę start–upową Easy Mile. Są autonomiczne, czyli do jazdy nie potrzebują kierowcy. Do końca sierpnia zastąpią na jednej z tras w centrum miasta zamknięty odcinek trasy tramwajowej. Takie pojazdy będą za dwa lata testowane w Gdańsku.

Estońskie samokierujące autobusy kierowcy nie będą miały tylko teoretycznie. Na pokładzie będzie osoba, która w razie konieczności przejmie stery. To kwestia bezpieczeństwa, ale też przepisów, bo estońskie prawo póki co wymaga by w pojazdach komunikacji publicznej była osoba, którą można określić jako kierowcę.

Wychuchany i wydmuchany

EZ10 będą kursowały na kilometrowej trasie między placem Viru, a siedzibą instytucji kulturalnej Kultuurikatel. Zwykle na tym odcinku, położonym w pobliżu Starego Miasta, jeżdżą tramwaje linii 1 oraz 2, ale linie zamknięto na lato z powodu przebudowy. Pasażerów wozi autobus zastępczej linii 52, który niedługo zastąpią autonomiczne pojazdy.

Zanim busiki ruszą na trasę, muszą przejść inspekcję urzędników w zakresie bezpieczeństwa. Każdy pomieści ośmiu pasażerów i raczej trudno spodziewać się, by rozpędził się bardziej niż kilkanaście kilometrów na godzinę. Trasa, po której będą kursowały, w dodatku dobrze zabezpieczona, też raczej uniemożliwi spotkanie na trasie innego pojazdu.

Sami jechaliśmy EZ10 (o czym możecie przeczytać tutaj) i trudno sobie wyobrazić, by w takim pojeździe komukolwiek mogło się stać coś złego, ale wszyscy z autonomicznymi autobusami obchodzą się jak z jajkiem.

Testy będą kosztowały ok. 100 tys. euro. W dwóch trzecich zostaną sfinansowane przez firmy prywatne. Poza urzędem miasta w projekt jest zaangażowany Microsoft, Guardline (estoński producent oprogramowania) a także Tallink (estońskie linie promowe).

Gdańsk też sprawdzi

Tallinn niewątpliwie będzie jednym z liderów w tej części Europy, jeśli chodzi o przetestowanie takiego rozwiązania w ruchu miejskim. Nawet jeśli EZ10 nie będą jeździły na normalnej ulicy, to będą stanowiły część systemu transportu i przewiozą żywych, przypadkowych pasażerów. Nie będzie jednak jedynym. Niedawno udział w podobnych testach w 2019 r. zadeklarował Gdańsk, choć szczegóły nie są jeszcze znane.

– Interesują nas wymogi bezpieczeństwa, zmiany w organizacji ruchu, potencjał dla ograniczenia emisji CO2, obowiązujące przepisy prawa i wymagane zmiany legislacyjne oraz reakcja mieszkańców na tego typu rozwiązania – tłumaczyła nam niedawno Magdalena Szymańska z Referatu Mobilności Aktywnej.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Mobilność

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Łukasz Malinowski 03 września 2023

BlaBlaCar rośnie. Platforma uzupełnia luki w transporcie publicznym

Mobilność

Zobacz również:

Szkocja. Autonomiczny autobus trafia do służby z pasażerami

Mobilność

Szkocja. Autonomiczny autobus trafia do służby z pasażerami

Przemysław Farsewicz 14 maja 2023

W Szkocji testują autonomiczny autobus

Komunikacja

W Szkocji testują autonomiczny autobus

Przemysław Farsewicz 22 maja 2022

Pojazdy autonomiczne: Przyszłość obiecująca, ale daleka

Mobilność

Pozostałe z wątku:

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Mobilność

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Łukasz Malinowski 03 września 2023

BlaBlaCar rośnie. Platforma uzupełnia luki w transporcie publicznym

Mobilność

Zobacz również:

Szkocja. Autonomiczny autobus trafia do służby z pasażerami

Mobilność

Szkocja. Autonomiczny autobus trafia do służby z pasażerami

Przemysław Farsewicz 14 maja 2023

W Szkocji testują autonomiczny autobus

Komunikacja

W Szkocji testują autonomiczny autobus

Przemysław Farsewicz 22 maja 2022

Pojazdy autonomiczne: Przyszłość obiecująca, ale daleka

Mobilność

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5