Fińskie miasto Tampere rozstrzygnęło przetarg na 10-letnie przewozy tramwajowe na budowanej od podstaw sieci. Operatorem będzie spółka VR, czyli fiński, pasażerski przewoźnik kolejowy. Pierwsze tramwaje wyjadą na szyny w przyszłym roku.
Sieć tramwajowa w Tampere, składająca się z dwóch linii, zostanie uruchomiona całkowicie od podstaw. Liczące ok. 300 tys. mieszkańców miasto jest trzecim co do liczby ludności w Finlandii, ale jest najludniejszym miastem położonym nie na wybrzeżu, a w głębi lądu w całej Skandynawii. Choć od początku XX w. kilkakrotnie rozważano tu budowę sieci tramwajowej, nigdy do niej nie doszło.
VR zajmą się przewozami tramwajowymi na liczącej 25 km sieci, do której miasto przymierzało się od 2014 r. Konsorcjum fińskich firm ma ją skończyć za dwa lata. Infrastruktura i system informacji pasażerskiej pochłoną ok. 240 mln euro.
Z kolei pojazdy dostarczy konsorcjum Transtech Oy, którego większościowym udziałowcem jest Skoda. Umowa przewiduje dostawę od 15 do 20 tramwajów dwukierunkowych, w wersjach 30– i 40–metrowej, za średnio 3,5 mln euro każdy. Możliwe jest rozszerzenie zamówienia jeszcze o 46 pojazdów.
Koleje Fińskie wygrały skomplikowane postępowanie, w finałowym etapie pokonały dwóch konkurentów, oferując, jak tłumaczą urzędnicy, ofertę korzystną „zarówno finansowo, jak i jakościowo”. Umowa zakłada dziesięcioletnią obsługę linii tramwajowych.
Zwycięzca już zapowiedział, że kontrakt zakłada szybką konieczność zatrudnienia 50–100 osób w Tampere, niezbędnych do zorganizowania przedsięwzięcia. Potem rozpocznie się zatrudnianie motorniczych, niezbędnych do przygotowania fazy testowej, którą zaplanowano na 2020 r. Rok przed oficjalnym uruchomieniem sieci miasto planuje bowiem ruszyć z pilotażem, na gotowej już części sieci.
VR to przewoźnik, który obsługuje w Finlandii zarówno dalekobieżne, jak i miejskie przewozy kolejowe. W samym Tampere, które jest drugim co do wielkości dworcem w kraju (w zeszłym roku obsłużono tam 5,25 mln pasażerów), uruchamia 80 pociągów dziennie. Jednak ważniejszym zamówieniem, w którym bierze udział kolejowa spółka, jest trwające właśnie postępowanie na obsługę pociągów podmiejskich w Helsinkach. Zostanie rozstrzygnięte w przyszłym roku.