W Tampere trwają testy nowej sieci tramwajowej. W niedzielę 15 listopada pojazdy po raz pierwszy wyjechały na główną ulicę w centrum miasta i dotarły do krańca Pyynikintori. Uruchomienie nowej sieci zaplanowano w sierpniu 2021 r.
Na początku listopada Škoda Transtech przekazała operatorowi w Tampere na stan dwa pierwsze tramwaje. Od 4 listopada za obsługę powstającej sieci tramwajowej odpowiedzialne są Koleje Fińskie (VR).
W tej chwili trwają jazdy próbne na nowej infrastrukturze. W niedzielę 15 listopada rozpoczęły się testy tramwajów na ulicach Hämeenkatu i Pirkankatu w centrum miasta. Pojazdy poruszają się powoli, w tempie pieszego – początkowo z prędkością ok. 5 km/h, która stopniowo będzie zwiększana. Podczas pierwszych jazd testowych kompleksowo przetestowana zostanie infrastruktura – w tym właściwości jezdne torów, rozjazdów, sieci trakcyjnej, widoczność znaków, sygnalizacji świetlnej, zabezpieczeń itp. Sprawdzane będą ustawienia sygnalizacji świetlnej oraz dopuszczalne prędkości – 20 km/h na Hämeenkatu i 40 km/h na Pirkankatu.
Przygotowania do uruchomienia komunikacji tramwajowej odbywają się wedle ściśle określonego harmonogramu. W styczniu rozpoczną się szkolenia 65 motorniczych, niezbędnych do obsługi nowej sieci. Otwarta, próbna eksploatacja rozpocznie się 1 kwietnia 2021 r., a otwarcie linii z ruchem rozkładowym zaplanowano 9 sierpnia 2021 r. – wtedy też nastąpią zmiany w układzie linii autobusowych. Przedsiębiorstwo Tampereen Ratikka rekrutuje testowych pasażerów, którzy sprawdzą działanie systemów biletowych, informacji pasażerskiej itp.
W sumie Škoda Transtech
dostarczy 19 tramwajów z trzema dodatkowymi opcjami na kolejne 46 pojazdów. Umowa obejmuje również dziewięcioletnią obsługę. Dwukierunkowy tramwaj ForCity Smart Artic Tampere ma 37,3 m długości, 2,65 m szerokości, jest całkowicie niskopodłogowy i może pomieścić do 360 pasażerów.
Budowa nowej trasy rozpoczęła się wiosną 2017 roku. W pierwszym etapie uruchomione będą dwie linie, które obsłużą 16 km trasy. Drugi etap będzie realizowany do 2024 r. – wówczas długość sieci wynosić będzie 23 km.
Pierwszy etap zaznaczony kolorem czerwonym, drugi niebieskim, mat. Tampereen Ratika