Najmłodszy system tramwajowy w Finlandii rozrasta się o kolejny odcinek. Otwarto właśnie ostatnie przedłużenie z Santalahti do Lentävänniemi w Tampere.
Tampere ma za sobą otwarcie kolejnego przedłużenia sieci tramwajowej. Ten szynowy środek transportu rozpoczął kursowanie w sierpniu 2021 roku. Otwarto wówczas sieć o długości ponad 15 km. W ramach drugiego etapu rozbudowy zdecydowano się na przedłużenie dwutorowej linii między Pyynikintori i Lentävänniemi o łącznie 6 633 metrów. Jako pierwszy otwarto w sierpniu 2023 roku odcinek z Pyynikintori do Santalahti, zaś teraz 7 stycznia 2025 roku otwarto ostatni etap z Santalahti do Lentävänniemi.
Miasto zwraca uwagę, że wraz z linią Ratika, pejzaż Tampere oraz system lokalnego transportu publicznego przeszły znaczącą zmianę. Budowa linii tramwajowej to zarówno projekt dotyczący infrastruktury transportowej, jak i znacząca inwestycja w rozwój miast. – Rozszerzenie usługi Ratika z Tampere na Lentävänniemi to znaczący krok w promowaniu zrównoważonego rozwoju i płynnego życia codziennego naszego miasta. Szczególnie wspaniale jest, że ten duży projekt i inwestycja zostały ukończone zarówno zgodnie z harmonogramem, jak i znacznie poniżej budżetu o ponad 7,5 mln euro. Wpływ Ratiki został już zapisany w historii naszego miasta, zarówno w pejzażu miejskim, zdrowiu, jak i w codziennym życiu mieszkańców Tampere – przekazał Kalervo Kummola, burmistrz miasta.
System tramwajowy jest obsługiwany przez dwie linie. Linia nr 1 biegnie z obszaru Tays do Lentävänniemi, zaś linia nr 3 z Hervanna do placu Sori. System ma dzisiaj rozpiętość 24 kilometrów i obejmuje łącznie 33 pary przystanków. Na odcinku Santalahti – Lentävänniemi powstało sześć nowych przystanków. Całkowity koszt drugiego etapu rozbudowy sieci tramwajowej w Tampere wyniósł około 127 mln euro, z czego część tramwajowa to 92,5 mln euro.
Prace budowlane między Santalahti a Lentävänniemi oraz przejazdy testowe zakończono w listopadzie 2024 r. Tramwaj z Santalahti przez Näsisaari i Hiedanranta do Lentävänniemi to ostatnia część projektu tramwajowego , który trwał prawie dziesięć lat. Na tym nie kończy się jednak rozwój systemu tramwajowego w Tampere. Pod koniec poprzedniego roku samorząd zdecydował o budowie nowej linii na odcinku Pirkkala – Linnainmaa. Prace wystartowały w grudniu 2024 roku. Trasa zostanie zbudowana w dwóch częściach, tak że w pierwszej fazie do sierpnia 2028 roku powstanie odcinek od placu Sori w Tampere do Partoli i kampusu Niihamaan. Jako drugi powstanie natomiast odcinek od Partolasta Suupalle do Niihamasta Linnainmaalle. Budowa drugiego etapu będzie jednak wymagała wsparcia ze strony budżetu państwa. Długość trasy ma wynieść 9,3 km, z czego 4,7 km znajdzie się po stronie miasta Tampere a 4,6 km po stronie mijescowości Pirkkala. Na tej tramwajowej odnodze zaplanowano łącznie 11 par przystanków.
W planowaniu jest także poprowadzenie linii w stronę pobliskiej miejscowości Ylöjärvi – na północny-zachód od Tampere. Oba samorządy zdecydowały w grudniu ubiegłego roku o rozpoczęciu prac studialnych. Plan ma zostać opracowany na lata 2025-2027.
Jak podaje miasto, tramwaje mocno wpisały się w transportowe przyzwyczajenia mieszkańców, którzy coraz chętniej korzystają z tego środka transportu. Od chwili uruchomienia pierwszych tramwajów odbyło się około 46,5 mln podróży, z czego 16,6 mln w 2024 r. W 2023 r. do tramwajów wsiadło 14,7 mln pasażerów, a w 2022 liczba ta wyniosła 11,5 mln.
Tramwaje uruchomiono 9 sierpnia 2021 roku. Miasto już
zamówiło od Skody kolejne składy oraz złożyło zamówienie
na 10-metrowe człony, dzięki którym wydłuży już posiadane i eksploatowane pojazdy. Tampere Ratika planuje, że do lata 2028 roku będzie miało łącznie szesnaście 37-metrowych wozów i dziewiętnaście długich 47-metrowych.