Przyszły pasażer może zamówić kurs autobusu przez telefon, sam również ustala godzinę jak i miejsce z jakiego chce zacząć podróż oraz ją zakończyć. To pierwsza, jak i na razie jedyna tego typu usługa w kraju.
Usługa tele-busa pojawiła się w Krakowie w lipcu 2007 roku w Krakowie i było to jedno z zadań unijnego programu Caravel Civitas II. – Od samego początku autobus na telefon funkcjonuje w jednym rejonie Krakowa, jakim jest Płaszów. W chwili obecnej nie ma planów na jej rozszerzenie do innych rejonów miasta. Warto podkreślić, że aktualny obszar objęty usługą Tele-Busa to wynik trzykrotnego rozszerzenia pierwotnego obszaru – komentuje Marek Gancarczyk, rzecznik Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA w Krakowie.
Zamówienia na tele-busy należy składać w godzinach pracy dyspozytorni najpóźniej na 30 min. przed planowanym rozpoczęciem podróży. Pasażer może zarezerwować autobus także na kolejne dni w bieżącym tygodniu oraz w nastęnych tygodniach (wtedy konieczne jest potwierdzenie w sobotę lub niedzielę). W zamówieniu trzeba określić oczywiście przystanki początkowy i docelowy oraz godzinę przyjazdu – do wyboru: albo na przystanek początkowy, albo na przystanek końcowy.
Tele-busy mają specjalne niebiesko-zielone malowanie. W pojazdach obowiązują dokładnie te same bilety, łącznie z okresowymi, co w innych środkach komunikacji miejskiej. Autobusy zabierają z pośrednich przystanków także innych pasażerów, którzy wcześniej nie zamawiali autobusu – oczywiście w miarę wolnych miejsc.

„Transport Publiczny”: Początkom tele-busa towarzyszyły intensywne działania promocyjne. Długo trzeba było namawiać potencjalnych pasażerów do skorzystania z tej nietypowej usługi?
Marek Gancarczyk, MPK S.A w Krakowie: Pasażerowie po pewnym czasie sami przekonali się o zaletach tej usługi. Początkowa promocja wynikała z dwóch potrzeb. Po pierwsze było to coś zupełnie nowego w skali kraju, a nawet regionu Europy. Nikt nie wiedział, co to jest i jak z takiej usługi korzystać. Musieliśmy poinformować mieszkańców, że tele-bus istnieje oraz jak można z niego korzystać. Drugi powód wynika z faktu, że tele-bus to projekt współfinansowany ze środków unijnych. Promocja takich projektów jest obowiązkiem i podobnie jak sam projekt jest także współfinansowana ze środków unijnych.
Czy w przypadku większej ilości pasażerów podstawiają państwo na dany kurs większy od standardowego dla tej linii autobus, np. Jelcz M081MB ? Nie. Do tej pory nie było takich sytuacji. Sama specyfika oprogramowania, która służy do układania kursów tele-busa, wyklucza takie przypadki (chyba, że pasażer nie zgłosi ile osób będzie z nim podróżować to teoretycznie może wystąpić taka sytuacja).