Rada Miasta Pragi dała zielone światło do wszczęcia przetargu na budowę terminala autobusowego Smíchovské nádraží. Inwestycja ma się wpisać w zamierzenia kolejarzy, którzy planują gruntowną przebudowę stacji kolejowej i dworca Smíchov.
Praga zapowiada ogłoszenie przetargu na budowę terminala transportowego na stacji kolejowej Smíchov. Zielone światło dla wszczęcia całej procedury wydała niedawno Rada Miasta. Terminal zastąpi dworzec autobusowy Na Knížecí. W planach jest także budowa parkingu P+R. Inwestycja szacowana jest na 8 mld czeskich koron, czyli na ok. 1,5 mld zł. Realizację nowego terminala autobusowego, który zintegruje kolej, metro, autobusy miejskie i dalekobieżne, zaplanowano do końca 2030 roku.
– Dzisiaj zbliżyliśmy się o krok do realizacji nowoczesnego terminala transportowego w Smíchovie, abyśmy mogli jak najszybciej rozpocząć jego budowę w koordynacji z innymi podmiotami – mówi Zdeněk Hřib, zastępca burmistrza Pragi ds. transportu. – Nowy Terminal Smíchov obejmie nie tylko sam dworzec kolei podmiejskiej i dalekobieżnej, obecną stację metra czy przystanek tramwajowy, ale będzie także punktem docelowym dla linii autobusów miejskich i podmiejskich, trolejbusów oraz autobusów elektrycznych. Powstanie także zaplecze dla dalekobieżnej komunikacji autobusowej oraz parking P+R, który pomieści aż 950 pojazdów. W przyszłości na dachu terminala wyrośnie także elektrownia słoneczna – dodaje.
Jak informuje miasto, w rejonie Smíchova funkcjonują dwa duże terminale przesiadkowe dla transportu publicznego – Smíchovské nádraží i Na Knížecí, dlatego stolica zdecydowała się na budowę jednego dużego terminala Smíchov, który skutecznie połączy wszystkie środki transportu w jednym miejscu.
Nowy Terminal Smíchov będzie obejmował stację kolei podmiejskiej i dalekobieżnej, stację metra lub przystanek tramwajowy, linie autobusowe miejskie i podmiejskie, trolejbusy oraz linie autobusów elektrycznych. Powstanie także zaplecze dla dalekobieżnej komunikacji autobusowej oraz pojemny parking P+R. Według planów miasta terminal będzie miał kilka poziomów. Od ulicy Nádražní na perony będą prowadziły przejścia podziemne. Na drugim poziomie – tym samym co dzisiaj – znajdować się będzie sam dworzec. Nad nim zaplanowano terminal autobusowy przeniesiony z obecnego dworca Na Knížecí. Pod terminalem będzie metro.
Władze miasta podkreślają, że przepustowość stacji osiągnęła obecnie granicę swoich możliwości. Jak wynika także z wcześniejszych wypowiedzi Hřiba, miasto będzie chciało pozyskać pieniądze z funduszy europejskich, a ze względu na swoje znaczenie dla całego regionu, także z rządu, bo projekt będzie służył nie tylko prażanom. Budowa nowego terminala ma się rozpocząć pod koniec przyszłego roku, a według Hřiba realizacja potrwa od pięciu do siedmiu lat. Miasto koordynuje ponadto prace z Zarządem Kolei (SŽ), który przygotowuje również po sąsiedzku przebudowę samego dworca oraz stacji.
Správa železnic podzieliła przebudowę stacji Smíchov na kilka etapów. Jako pierwsza – w ramach udzielonego już zadania – zostanie zdemontowana część torów a także kładka. Drugi etap, dla którego obecnie poszukiwany jest wykonawca budowy, obejmuje całkowitą przebudowę torów, remont trzech istniejących peronów oraz budowę nowego czwartego, z którego będą odjeżdżać głównie pociągi w kierunku Pragi Semmering, czyli w kierunku zachodnim do stacji Praga-Zličín i Hostivice. Wykonawca wyremontuje też oba istniejące przejścia podziemne i przedłuży je pod całym układem torowym stacji. Wydłużone zostaną do przyszłego budynku parkingowego, którego inwestorem będzie miasto Praga. Dostęp dla osób niepełnosprawnych zapewnią windy. Most nad ulicą Nádražní po zakończeniu prac będzie trójtorowy, tak aby jego przepustowość odpowiadała trójtorowemu mostowi kolejowemu na Výtonie, który w przyszłości zostanie włączony do całego układu. Prace obejmą także budowę nowej kładki dla pieszych od ulicy Radlickiej, która umożliwi również dostęp do poszczególnych peronów oraz połączenie z nową dzielnicą powstałą w ramach projektu Smíchov City.
Więcej o planach kolejarzy w Pradze pisaliśmy tutaj. Správa železnic prowadzi przetarg od sierpnia tego roku. Prace wyceniane są na ok. 5,2 mld czeskich koron (ponad 900 mln zł). Dworzec Smíchovské nádraží został otwarty jako drugi główny dworzec w Pradze w 1862 roku. Obecny budynek dworca powstał w latach pięćdziesiątych XX wieku. Oryginalna zabudowa nie przetrwała ze względu na zniszczenia podczas II wojny światowej. Stacja Smíchov jest jednym z najbardziej ruchliwych węzłów kolejowych w Pradze.