Amerykański producent samochodów elektrycznych zaprezentował prototyp modelu Cybercab (zwany także Robotaxi). W odróżnieniu od dotychczasowych produktów Tesli jest on od początku przeznaczony tylko do jazdy autonomicznej: nie wyposażono go w kierownice pedały ani inne instrumenty umożliwiające kontrolę nad pojazdem. Prezes Tesli Elon Musk twierdzi, że poruszanie się takimi samochodami będzie znacznie bezpieczniejsze, niż jazda zwykłymi samochodami.
Cybercab to dwudrzwiowy, dwumiejscowy samochód o napędzie elektrycznym. Ładowanie baterii ma odbywać się w sposób indukcyjny – pojazdu nie wyposażono więc w gniazdko ani przewodową ładowarkę. Elementami, których brak najbardziej rzuca się w oczy, są jednak kierownica oraz pedały. Jedynym możliwym trybem poruszania się ma być bowiem jazda autonomiczna.
Brak możliwości przejęcia sterów nawet w sytuacji podbramkowej może budzić zrozumiałe obawy potencjalnych pasażerów. Rodziny ofiar wypadków, do których doszło z udziałem samochodów Tesli (poprzednich generacji) jadących w trybie Autopilot, wytoczyły firmie procesy o odszkodowanie. Według założyciela i szefa Tesli Elona Muska samochody autonomiczne mają być jednak 10- lub nawet 20-krotnie bezpieczniejsze od tych, nad którymi kontrolę sprawują kierowcy. Musk deklaruje też pięciokrotnie niższy koszt przejazdu jednej mili niż w przypadku poruszania się komunikacją miejską.
Na razie nie będzie jednak okazji do weryfikacji tych twierdzeń w praktyce: ze względu na brak przepisów regulujących ruch pojazdów tego rodzaju Robotaxi nawet w USA może poruszać się tylko po drogach niepublicznych. Wprowadzenie stosownych zmian w prawie (przynajmniej w stanach Kalifornia i Teksas) jest przewidywane do roku 2026 – wtedy właśnie ma rozpocząć się seryjna produkcja i sprzedaż. Warto przypomnieć, że – według zebranych kilka lat temu przewidywań ekspertów – wpływ upowszechnienia motoryzacji autonomicznej na życie w miastach może być
zarówno dobry, jak i zły.
Nazwa nadana prototypowi przez Teslę sugeruje wykorzystanie go w celach zarobkowych jako autonomicznej taksówki – samochód będzie mógł jednak być kupowany także do użytku prywatnego. Producent zapowiada wprowadzenie podobnych rozwiązań również w nowych modelach wyposażonych w większą liczbę miejsc, a także w Cybertrucku. Zapowiadana cena zakupu Tesli Cybercab to ok. 30 tysięcy dolarów – mniej niż kosztuje obecny Model 3.
Wraz z Cybercabem zaprezentowano także model Robovan – autonomiczny mikrobus mogący przewozić do 20 pasażerów jednocześnie.