fot. UPSSzef UPS w Kanadzie Christoph Atz i burmistrz Tory
Pod koniec października UPS, światowy gigant z branży logistycznej i transportowej, zaprezentował na wspólnej z burmistrzem Toronto konferencji prasowej rowery dostawcze, których pracownicy będą używali w części miasta zamiast furgonetek dostawczych.
Burmistrz John Tory przyznał, że to jeden ze sposobów, by poradzić sobie z „korkowym koszmarem”. Dodał, że to nic nowego i kilka dużych metropolii na świecie ma już za sobą takie eksperymenty.
Firma na razie nie wspomina, ile takich cargo bike’ów ma obsługiwać dostawy w Toronto, czy ile samochodów zastąpią. Zmiana ma charakter testowy i jeśli okaże się, że rowery się sprawdzają, zostanie wprowadzona na szerszą skalę.
Rowery dostawcze w Toronto to właściwe kabiny transportowe na trzech kołach. Mają 2,8 m długości i 1,2 m szerokości. Ważą nieco ponad 200 kg, ale ich ładowność, łącznie z kierującym dostawcą szacuje się na 408 kg. Można do nich załadować do 50 standardowych paczek. Oświetlenie pojazdu jest zasilane panelami słonecznymi, które umieszczono na dachu.
Burmistrz Toronto bardzo zachwalał nowe pojazdy, bo widzi w nich próbę rozwiązania nie tylko kwestii korków, ale też zanieczyszczenia. Ocenia się że za 16,4 proc. zanieczyszczeń powietrza w kanadyjskim mieście odpowiadają tylko pojazdy dostawcze, które po nim jeżdżą. Z drugiej strony „The Star” opisujący pomysł zwraca uwagę, że w Toronto działają już co najmniej cztery firmy transportowe, które przynajmniej w części korzystają z rowerów cargo.
Tory podkreślał, że jest to rozwiązanie przewidziane do ruchu ulicznego. Co więcej, rowery dostawcze, z racji swoich rozmiarów, w ogóle nie będą miały prawa wjazdu na drogi rowerowe. Burmistrz podkreślił też, że jego urzędnicy będą lobbowali na rzecz zmiany przepisów na poziomie całej prowincji Ontario, co umożliwi wyposażenie ich we wspomaganie elektryczne. Okazuje się bowiem, że dostawcze rowery wpadają w legislacyjną „czarną dziurę”, bo lokalne prawo nie przewiduje tego rodzaju pojazdów ze wspomaganiem elektrycznym cięższych niż 120 kg. Takie elektryczne rowery nie mogłyby więc jeździć po publicznych drogach.
Tymczasem, jak przyznają pracownicy UPS, zaprezentowane w Toronto rowery są przygotowane do zamontowania dwóch silników elektrycznych i takie rozwiązanie w istotny sposób poprawiłoby możliwość wykorzystania tego rodzaju transportu, zwiększając zasięg i umożliwiając korzystanie z nich np. w miejscowościach położonych na wzgórzach.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.