W Warszawie jest coraz więcej zielonych torów tramwajowych. Tramwajarze dotychczas zazieleniali trasy poza centrum. Teraz przyszedł czas na dwie ulice w sercu miasta – Aleje Jerozolimskie i Jana Pawła II. W stolicy będzie 28 km zielonych torów. Spółka Tramwaje Warszawskie ogłosiła przetarg, dzięki któremu tory w centrum o długości 1200 metrów zostaną pokryte rozchodnikiem.
Rozchodnik znajdzie się na dwóch śródmiejskich odcinkach sieci tramwajowej. Pierwszy z nich to tory o długości 570 metrów w Alejach Jerozolimskich między placem Zawiszy a Żelazną. Drugi to nieco dłuższy odcinek na Jana Pawła II o długości - 668 metrów – między rondem ONZ a dworcem Warszawa Centralna. Łączna powierzchnia obydwu torowisk, gdzie tłuczeń zostanie przykryty zieloną powierzchnią przekracza 4 km kwadratowe.
Na torach będzie rosło osiem gatunków rozchodnika. Dzięki temu, gdy roślina będzie kwitła, to torowisko będzie zmieniało kolor. Rozchodnik zostanie posadzony na podłożu do uprawy roślin, a pod nim znajdzie się warstwa, której zadaniem będzie magazynowanie wody. Do rozłożenia rozchodnika trzeba będzie przygotować także tory. Ekipy techniczne zajmą się ich regulacją, oczyszczeniem tłucznia i zabezpieczeniem ich żywicą. Tramwajarze czekają na oferty do 22 sierpnia.
Prace zaplanowane są w godzinach nocnych, więc nie będą wymagały wstrzymywania ruchu tramwajowego. Termin ich przeprowadzenia będzie zależał od dwóch czynników. Pierwszy to pogoda – z doświadczeń wynika, że sadzenie rozchodnika musi być prowadzone gdy jest chłodniej. Drugi to kwestie formalne, czyli zakończenie procedur przetargowych i wyłonienie wykonawcy.
W mieście jest już 27 km zielonych torów. Po posadzeniu rozchodnika w Alejach i na Jana Pawła II będzie ich 28 km. Tramwajarze, głównie podczas remontów, zastępują tradycyjną konstrukcję torowisk zielonym dywanem. Prowadzili oni też testy mające na celu sprawdzić, jak przyjmują się nowe rośliny na torach i jakie stosować technologie ich zazieleniania. Rezygnują oni z trawy, która wymaga podlewania na rzecz rozchodnika. Jest to roślina, która początkowo eksperymentalnie została posadzona na ul. Obozowej, a teraz dzięki temu, że nie potrzebuje podlewania trafia na inne ulice. To szczególnie ważne przy ocieplającym się klimacie i braku wody w Polsce. Tory, które zostaną zazielenione, będą pierwszymi, na których zostanie zastosowana nowa technologia.
Nie trzeba robić pełnej przebudowy, co pozwala obniżać koszty.
Inwestycje tramwajowe w Warszawie, które będą prowadzone w ciągu najbliższych dwóch lat będą miały jeszcze więcej nowych zielonych rozwiązań. Budowane trasy wzdłuż Kasprzaka, na Gagarina i do Wilanowa będą miały zielone torowiska. Przy nowych torach tramwajarze zaplanowali posadzenie wysokich, wyrośniętych drzew. Na trasie do Wilanowa, której budowa wkrótce się rozpocznie, nawet w węższych miejscach, gdzie nie można byłoby myśleć o drzewach, pojawią się specjalnie formowane egzemplarze. Oprócz tego przewidziano posadzenie zwykłych drzew. Drzewa pojawią się także na części peronów, pasażerowie będą mogli czekać na tramwaj w ich cieniu. Tramwajarze pracują nad kolejnymi inwestycjami, które będą zielone. Jedną z nich budowana zajezdnia Annopol, która w dużym stopniu będzie korzystała z odnawialnych źródeł energii. Zajezdnia będzie też odzyskiwała wodę deszczową i będzie obsadzona zielenią.