Przedsiębiorczy Toruń postanowił wykorzystać okazję przebudowy ul. Szosy Chełmińskiej i rozpocząć pierwszy etap budowy tramwaju na osiedle Jar. Mimo że opracowywanie dokumentacji projektowej dla nowej linii jest w toku, to już w tym roku położonych zostanie ok. 300 metrów torów.
Toruń rozpoczął pierwszy etap budowy nowej trasy tramwajowej na osiedle Jar. Prace obejmują wykonanie dwóch przejazdów torowych na skrzyżowaniach Szosy Chełmińskiej z ulicami Żwirki i Wigury oraz Długiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Łącznie powstanie ok. 289 m toru pojedynczego.
Pierwszy etap budowy linii na os. Jar – Decyzja zapadła w związku z trwającymi robotami drogowymi prowadzonymi na ul. Szosa Chełmińska przez firmę Skanska. Dzięki wykonaniu fragmentu robót torowych uniknie się niszczenia infrastruktury drogowej na późniejszym etapie realizacji linii tramwajowej na osiedle Jar – wyjaśnia Sylwia Derengowska, rzecznik prasowy Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu. Prace przy budowie fragmentów torowiska prowadzi firma Progreg InfraCity.
Jak podaje przedsiębiorstwo, roboty postępują szybko. Na początku tego tygodnia gotowa już była pełna podbudowa z warstwy mieszanki betonowej i kruszywa w ul. Długiej. Wyprofilowano także podłoże na Szosie Chełmińskiej w okolicy Długiej. Przy ul. Żwirki i Wigury wykonano drenaż torowiska pod przejazdem torowym, a koryto w warstwie podbudowy zasypano kruszywem.
Wykonawcę budowy torowiska w przejazdach drogowych na skrzyżowaniach wybrano w trybie zapytania ofertowego. Jak wyjaśnia Derengowska, 24 maja skierowano zapytanie do potencjalnych wykonawców, zaś 20 czerwca udało się podpisać umowę. Koszt robót to niespełna 3,5 mln zł brutto. Zakończenie inwestycji planowane jest w drugiej połowie sierpnia br.
Cała linia w 2020 r. Przetarg na roboty budowlane na pozostałych odcinkach trasy tramwajowej planowany jest w 2019 r. Obecnie trwają jeszcze prace projektowe, które wykonuje firma WYG International. Torowisko na osiedle Jar rozpocznie bieg w centrum Torunia, a poprowadzone zostanie wzdłuż ul. Szosa Chełmińska od skrzyżowania z ul. Odrodzenia i Czerwona Droga, ulicami Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego do krańcówki kończącej się trójkątem torowym na skrzyżowaniu z ul. Strobanda.
W zakresie projektu znajdzie się także budowa torów odstawczych wraz z myjnią dla tramwajów przy ul. Legionów. W założeniach jest wyniesienie przystanków wiedeńskich. Dodatkowo przewiduje się także
łączenie na niektórych odcinkach przystanków tramwajowo-autobusowych. Wspólny pas znaleźć ma się na ul. Długiej.
Szacowana wartość robót budowlanych to ponad 134,5 mln zł netto. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2020 roku. Budowa linii tramwajowej wchodzi w zakres dużego unijnego projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II”. Kryje się za nim osiem zadań, dzięki którym zostanie usprawniony transport publiczny w Toruniu. Całkowita wartość drugiej edycji BiT-City wynosi 400,4 mln zł, a głównym punktem programu jest właśnie budowa linii tramwajowej na tzw. osiedle Jar. To nie koniec, gdyż m.in.
zmodernizowane zostaną także cztery torowiska wraz z siecią trakcyjną. MZK kupi też
pięć składów tramwajowych, trzy pojazdy techniczne i
35 autobusów niskoemisyjnych – w tym 14 hybrydowych.