fot. Lestat (Jan Mehlich), lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Urząd Miasta w Toruniu ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla projektu „Bydgosko-Toruńskiego Partnerstwa na rzecz zrównoważonego transportu”, dofinansowanego z funduszy norweskich i EOG. Samorządy, które często niechętnie patrzą na współpracę, jednoczą się, by pozyskać środki na szereg projektów z zakresu zrównoważonego transportu, a zwłaszcza komunikacji rowerowej. Wśród przedsięwzięć przewidziano też buspasy, a nawet realizację oddzielnej jezdni dla autobusów w Bydgoszczy.
Porozumienie o partnerstwie zostało zawarte pod koniec 2013 r. Liderem projektu jest Toruń, a w skład partnerstwa wchodzą m.in. Bydgoszcz, powiat bydgoski, powiat toruński. Jest on finansowany z funduszy norweskich, środków krajowych oraz funduszy EOG, pochodzących z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii (państwa te, w zamian za pomoc finansową, korzystają z dostępu do rynku wewnętrznego UE). W 2014 r. podmioty zleciły wykonanie studium zrównoważonego rozwoju systemów transportowych powiatów bydgoskiego i toruńskiego ze szczególnym uwzględnieniem miast Bydgoszczy i Torunia. Prace nad tym dokumentem zakończyły się w kwietniu 2016 r
Teraz przyszła pora na kolejny krok. Toruń ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej. Wyróżniono w sumie piętnaście zadań. Dokumentacja dla poszczególnych części ma być gotowa najpóźniej do końca marca 2017 r.
Sporo zadań dotyczy infrastruktury dla rowerzystów. Powstać ma dokumentacja dla budowy ścieżek rowerowych w relacjach Wierzchucin Królewski – Koronowo, Borówno – Żołędowo, Otorowo – Solec Kujawski, Toruń – Górsk, Czernikowo – Mazowsze, Lubicz Dolny – Rogówko, a także w obrębie Bydgoszczy wzdłuż ul. Glinki na odcinku od skrzyżowania z ul. Magnuszewską i wzdłuż ul. Dąbrowa od ul. Glinki do granicy miasta, wzdłuż ul. Sudeckiej od ul. Wyzwolenia do granicy miasta, w ul. Konnej, Hipicznej i Gdańskiej. Toruń natomiast planuje drogę rowerową w ciągu ul. Szosa Bydgoska na odcinku od pętli tramwajowej do Placu Skalskiego oraz po śladzie dawnej linii kolejowej odcinek od ul. Pera Jonssona do granic miasta wraz z połączeniem z Barbarką, a także przebudowa mostu pieszo-rowerowego nad rzeczką Drwęcą w miejscu drewnianego mostu w śladzie ul. Turystycznej (w miejscu istniejącej przeprawy). Kolejny projekt zakłada budowę drogi rowerowej wraz z obiektem inżynieryjnym łączącym drogi rowerowe w Toruniu i na terenie powiatu toruńskiego w ciągu DK91.
Inne zadania dotyczą modernizacji układu drogowego w Bydgoszczy, a dokładnie „przebudowy ulicy wraz z budową infrastruktury dla transportu publicznego”. Projekty, które miasto chce zrealizować, dotyczą ul. Kolbego, gdzie miałby powstać buspas, ul. Wały Jagiellońskie w Bydgoszczy na odcinku od ul. Nowy Rynek do ul. Zbożowy Rynek z realizacją buspasów, a także ul. Gdańskiej na odcinku od ul. Rekreacyjnej do pętli autobusowej Myślęcinek z budową autonomicznej jezdni po zachodniej stronie tylko dla autobusów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.