Toruń za pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacji zmodernizuje kolejny odcinek torowiska tramwajowego - na ul. Warneńczyka od pl. Chrapka do przejazdu torowo-drogowego ul. Podgórnej i Kościuszki. 14 kwietnia 2022 r. podpisano umowę na realizację tego zadania.
– W Toruniu bardzo zależy nam na tym, aby rozwiązania stosowane w komunikacji publicznej były przyjazne środowisku naturalnemu. Dlatego mamy wiele kilometrów zmodernizowanych linii tramwajowych, kupujemy nowe tramwaje, budujemy nowe linie tramwajowe. wszystko po to, by był to spójny, efektywny system rozwiązań w transporcie publicznym zapewniający wygodne, szybkie – bo przecież tramwaj najszybciej porusza się po terenie miasta, nie stoi w korkach – powiązania poszczególnych osiedli oraz szybki system przemieszczania się – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski. – Możemy inwestować w ekologiczny transport dzięki pozyskiwaniu środków unijnych i tak jest w tym przypadku.
Osiem zadań za ponad 400 milionów złotych
Modernizacja torowiska tramwajowego w ciągu ul. Warneńczyka będzie już czwartym i zarazem ostatnim z pakietu zadań modernizacyjnych w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II”, współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Beneficjentem przedsięwzięcia jest Gmina Miasta Toruń, zaś realizacją zadań zajmuje się Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu.
W ramach całego projektu, o wartości ponad 400 mln zł i z unijnym dofinansowaniem ok. 213 mln zł, realizowanych jest osiem zadań: m.in. budowa nowej linii tramwajowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, wspomniane modernizacje torowisk, zakup autobusów hybrydowych i elektrycznych wraz z infrastrukturą do ładowania, zakup taboru tramwajowego niskopodłogowego i zakup pojazdów technicznych.
Roboty wykona Balzola Polska
Przetarg na modernizację torowiska tramwajowego na odcinku od pl. bp. Chrapka do ul. Podgórnej wraz z przebudową układu drogowego i infrastruktury wodociągowej ogłoszono 5 stycznia 2022 r. Oferty otwarto 10 lutego 2022 r. Do przetargu stanęło sześć firm. Za najkorzystniejszą uznano ofertę Balzola Polska – niespełna 25 mln zł brutto Zgodnie z przepisami postępowanie przetargowe zostało poddane kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych i teraz, po jej pozytywnym wyniku, może nastąpić podpisanie umowy z wykonawcą.
– Zakres zadania obejmuje modernizację prawie 1,2 tys. metrów toru pojedynczego torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną i układem drogowym na odcinku ul. Warneńczyka od ronda bp. Chrapka do przejazdu torowo-drogowego ulicy Podgórnej i Kościuszki. Modernizowane torowisko będzie wykonane w większości w technologii zielonego torowiska (ponad 735 mtp). Ponadto wyremontowane zostaną perony, tramwajowe, a na przystankach zamontowane będą tablice informacji pasażerskiej – wylicza prezes MZK w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki. – Dużą zmianą będzie przebudowa skrzyżowania na rondo turbinowe, dwupasmowe. To rozwiązanie zwiększy bezpieczeństwo na tym obszarze. Ponadto wyremontowane zostaną chodniki, jezdnie, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe, miejsca parkingowe.
Prace potrwają rok
Zgodnie z umową termin zakończenia prac modernizacyjnych to 12 miesięcy od daty podpisania umowy.
– W Toruniu realizujemy zadania związane z budową i modernizacją sieci tramwajowej od 2018 r. i to będzie nasz kolejny projekt. Jesteśmy zadowoleni ze współpracy z miastem i dołożymy wszelkich starań, by jak najlepiej wywiązać się z tej realizacji – zapewnia Dyrektor Generalny Balzola Polska, Andrzej Rogiński.
Prace modernizacyjne planuje się skoordynować z budową nowej linii tramwajowej tak, by powodowały jak najmniej uciążliwości w ruchu drogowym.
Trzy inne zadania już w toku
Warto przypomnieć, że projekt „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II” obejmuje także trzy inne zadania modernizacyjne:
modernizację torowiska wraz z siecią trakcyjną w ul. Bydgoskiej o łącznej długości 2,5 tys. mtp - prace w toku, zakończenie w sierpniu 2022 r.; wartość kontraktu 38,9 mln zł brutto
modernizację torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną na trasie linii nr 1 i 5 od pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego o łączność długości ponad 3 tys. mtp – zakończone, wartość kontraktu 32,2 mln zł brutto;
modernizację torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną na trasie linii nr 2 na odcinku od placu Niepodległości do ul. Reja z budową odwodnienia torowiska o łącznej długości 2,5 tys. mtp – zakończone; wartość kontraktu to 33,7 mln zł brutto.
Mat: MPK Toruń
Wykonawcą tych trzech zadań jest firma Balzola, a łączna wartość kontraktu to 104,8 mln zł brutto.
Nowe i zielone torowiska
W ramach wszystkich czterech zadań modernizacyjnych kompleksowa przebudowa obejmuje prawie 9,5 tys. mtp torowisk. W efekcie Toruń zyska m.in. nowe tory i sieć trakcyjną, zielone torowiska, odnowione jezdnie i chodniki oraz rozbudowany system informacji pasażerskiej.
Toruń od lat buduje także nowe torowiska. I tak w czerwcu 2014 r. uruchomiono nową linię na Bielany (prawie 6 tys. metrów toru pojedynczego), w ramach przebudowy rejonu pl. Rapackiego zmodernizowano i wybudowano torowiska o długości ponad 2,6 tys. metrów toru pojedynczego, zaś obecnie trwa największa inwestycja - budowa nowej linii tramwajowej z centrum na północ Torunia. Gdy nowa linia powstanie, długość torów tramwajowych będących w eksploatacji w grodzie Kopernika zwiększy się o ponad 20 procent (obecnie w eksploatacji jest ok. 53,6 tys. metrów toru pojedynczego, a przybędzie ok. 11,5 tys.metrów toru pojedynczego).
Większość nowych torowisk budowana jest w technologii zielonej. Obecnie w Toruniu jest prawie 6,1 tys. metrów toru pojedynczego zielonych torowisk: w ciągu ul. Gagarina (ok. 2,3 tys. mtp), na pl. Niepodległości i w ciągu ul. Kraszewskiego (ok. 985 mtp), w ciągu ul. Chopina (ok. 188 mtp), w ciągu Szosy Lubickiej (2,6 tys. mtp). Do tego w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II” powstanie łącznie ponad 9,1 tys. mtp zielonych torowisk (już zrealizowanych i w trakcie realizacji).