Toruń właśnie podpisał umowę na nowe tramwaje z Pesy. Miasto zamówiło jak na razie 4 wozy z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejnych 8 tramwajów. Dostawy tramwajów mają nastąpić w ciągu 22 miesięcy od dnia zawarcia umowy.
Kilka dni temu
pisaliśmy o planach taborowych Torunia, które obejmują zakupy nowych tramwajów. Miasto podpisało
już umowę ramową na zakup do 20 nowych wozów, natomiast dostawy w ramach tego kontraktu będą realizowane dopiero w oparciu o umowy wykonawcze, które jak na razie nie zostały uruchomione. Pierwsza z nich musi obejmować zamówienie co najmniej 4 tramwajów. Podpisana dzisiaj (28 sierpnia 2024 r.) umowa dotyczy zakupu czterech kolejnych Swingów od Pesy z opcją na dostawę dodatkowych 8 pojazdów w ramach przetargu o
którym pisaliśmy tutaj. Cztery wozy mają zostać sfinansowane z programu FEnIKS, w ramach którego Toruń ma do dyspozycji ponad 100 milionów złotych i chce je wydać nie tylko na tramwaje, ale również na budowę
nowej zajezdni tramwajowej wraz z linią tramwajową do zajezdni.
Szersze plany miasta
– Chcemy, żeby Toruń, ze swoją wspaniałą średniowieczną starówką będącą częścią światowego dziedzictwa UNESCO był jednocześnie innowacyjnym i ekologicznym europejskim „smart city”. Temu właśnie będą służyć kolejne inwestycje w nowe linie tramwajowe oraz zakupy nowoczesnych i komfortowych tramwajów PESA Swing. Bardzo się cieszę, że umowę zrealizuje bardzo doświadczony i znany nam dostawca – powiedział Paweł Gulewski, Prezydent Torunia, cytowany w komunikacie miasta.
W najbliższych latach toruńska sieć tramwajowa będzie dalej rozwijana – po uzyskaniu unijnego dofinansowania w 2025 roku modernizowane będą linie wzdłuż ulic Kościuszki i Konstytucji 3 maja, a w latach kolejnych torowisko w ciągu ulicy Curie Skłodowskiej. Prace obejmować będą nie tylko torowiska, ale także węzły przesiadkowe czy zielone przystanki. Konsekwentnie wymieniany będzie również tabor tramwajowy.
34 lub nawet 54 Swingi
– Podpisana dzisiaj umowa oznacza, że za niespełna dwa lata ponad połowę floty toruńskich tramwajów stanowić będą nowoczesne Swingi. Po uzyskaniu kolejnych środków z funduszy unijnych będziemy mogli korzystając z opcji oraz drugiej umowy wymienić wszystkie tramwaje na nowe. Dla pasażerów miejskiej komunikacji oznacza to komfort podróży, dla wszystkich mieszkańców transport cichy i przyjazny środowisku – dodał Zbigniew Wyszogrodzki, Prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu.
Pierwsze Swingi z PESA pojawiły się w Toruniu w 2014 roku, po 10 latach w sumie jeździ ich już 22, a jeśli miasto skorzysta z opcji na dostawę dodatkowych 8 pojazdów wraz z 4 zamówionymi dziś, to w parku MZK Toruń będą już 34 takie wagony. Dodając do tego tramwaje możliwe do zakupu w ramach umowy ramowej wychodzi nam, że Toruń może dysponować w przyszłości 54 Swingami. Dzięki temu z eksploatacji sukcesywnie będzie można wycofywać wysłużone Konstale.
58 mln złotych za 4 wozy i pakiet eksploatacyjno-naprawczy
– Zawsze podkreślamy, że PESA jest dumna z tego, iż nasze Swingi są wizytówką nowoczesnego programu rozwoju toruńskiego transportu publicznego i na stałe wpisały się w krajobraz miasta. Panu Prezydentowi dziękuję za zaufanie i zapewniam, że w kwestii dalszego rozwoju sieci tramwajowej w Toruniu jesteśmy zawsze do dyspozycji i gotowi do współpracy – podkreślił Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz.
Łączna wartość zamówienia (cztery tramwaje wraz z pakietem eksploatacyjno-naprawczym) to ponad 57,9 mln złotych brutto. Zakup ma zostać sfinansowany przy wsparciu unijnym, z programu Fundusze Europejskie na Klimat, Infrastrukturę i Środowisko w ramach projektu „Rozwój ekologicznej komunikacji miejskiej w Toruniu. Wniosek został złożony w czerwcu i jest obecnie oceniany.
Na dostarczenie czterech pierwszych tramwajów wykonawca ma 22 miesiące od daty podpisania umowy. PESA zaoferowała Toruniowi pojazdy, które są kontynuacją sprawdzonej w eksploatacji konstrukcji tramwajów SWING. To pojazdy całkowicie niskopodłogowe, bez barier dla osób niepełnosprawnych, w pełni klimatyzowane (przedział pasażerski + kabina motorniczego), wyposażone w nowoczesny i energooszczędny napęd, gniazda USB i niezależną sieć WiFi dla pasażerów. Co ważne, terminale będą dostosowane do obsługi karty miejskiej. SWINGi poruszają się z maksymalną prędkością do 70 km/h i mogą jednocześnie przewozić 208 pasażerów, w tym 43 na miejscach siedzących.