W związku z planowanym otwarciem nowej linii tramwajowej na północ Torunia, samorząd przygotował propozycje zmian w układzie komunikacyjnym. Trasy zmieni kilka linii tramwajowych i autobusowych, lecz kursowanie tramwajów wciąż będzie rzadkie, wagony bowiem pojadą w szczycie co 20 minut, a wieczorami co 45 minut.
W Toruniu wielkimi krokami zbliża się otwarcie nowej
trasy tramwajowej łączącej centrum miasta z jej północną częścią. Od 1 września tramwaje będą docierać do pętli przy Heweliusza, zlokalizowanej w pobliżu skrzyżowania ulic Strobanda i Watzenrodego. Budowa linii zmierza ku końcowi, a w ostatnim czasie wykonywano przejazd kolejowo-tramwajowy na ulicy Legionów.
Nowa siatka połączeń autobusowych i tramwajowych
Skutkiem tej ogromnej inwestycji (trasa liczy ponad 6 kilometrów długości, a w ramach projektu zakupiono także nowe tramwaje i wyremontowano kilka kilometrów torowisk) będzie wprowadzenie nowej siatki połączeń autobusowych i tramwajowych w całym mieście. Toruń właśnie zaprezentował propozycje zmian, które będą teraz podlegały konsultacjom społecznym.
Główne modyfikacje dotyczą układu linii tramwajowych. Samorząd planuje, że od 1 września na toruńskie torowiska będą wyjeżdżać wagony siedmiu linii, ponumerowanych od 1 do 7. Zmiany nie obejmą tras linii nr 1, 2, 4, 5.
“Trójka” i “siódemka” na nowych trasach i słabe częstotliwości
Nowa trasa “trójki” będzie wiodła od Motoareny przez Plac Rapackiego, aleją Solidarności a dalej nowym odcinkiem na północ, a więc Szosą Chełmińską, Watzenrodego aż do pętli przy Heweliusza. Nową trasą pojedzie także druga linia, a więc “szóstka”, która połączy północ miasta z jego wschodnią częścią, a tramwaje będą kursować na trasie Olimpijska – Szosa Lubicka – Lubicka – Warszawska – Al. Solidarności – Szosa Chełmińska – Heweliusza.
Jak możemy przeczytać w zamierzeniach toruńskiego magistratu, miasto zakłada, że sześć linii (od 1 do 6), które jednocześnie będą liniami “podstawowymi”, ma kursować w częstotliwości co 20 minut w godzinach szczytu w dni robocze. Sprawi to, że na nowej trasie na północ miasta tramwaje w szczycie pojadą co 10 minut, co jest niezłym wynikiem.
Poza godzinami szczytu (definiowanego przez władze Torunia głównie jako okres od 7 do 9 rano, a także od 12 do 17) oraz w soboty i niedziele od 8 do 17, tramwaje mają kursować co pół godziny. W godzinach wieczornych, weekendowych porankach oraz dniach świątecznych tramwaje pojadą… co 45 minut, a więc identycznie jak obecnie.
Tramwaje co 10 minut dzięki kilku liniom
Kursowanie wagonów tramwajowych z 20-minutową częstotliwością jest słabym wynikiem, lecz jak piszą władze miasta, równomierne rozłożenie linii tramwajowych na poszczególnych trasach sprawi, że praktycznie na każdym odcinku toruńskiej sieci tramwaj przyjedzie w godzinach szczytu co 10 minut. Będzie to możliwe z powodu wielkości całej sieci tramwajowej i tego, że na jej każdym odcinku pojadą minimum 2 linie tramwajowe.
“Takie rozwiązanie umożliwia prowadzenie przemiennych kursów tramwajów kilku linii na odcinkach wspólnych, co w rezultacie zwiększa częstotliwość kursów na tych odcinkach:
Na odcinku obsługiwanym przez 2 linie np. Al. Solidarności – Heweliusza co 10 minut w szczycie, co 15 minut poza szczytem i co ok. 22 minuty w godzinach wieczornych we wszystkie dni, w godzinach porannych do ok. 8:00 w soboty i niedziele oraz w święta przez cały dzień, a na odcinku obsługiwanym przez 3 linie np. Centrum – Olimpijska co 6 - 7 minut w szczycie, co ok. 10 minut poza szczytem i co ok. 15 minut w godzinach wieczornych we wszystkie dni, w godzinach porannych do ok. 8:00 w soboty i niedziele oraz w święta przez cały dzień” – czytamy w komunikacie miasta.
Linia nr 7 tylko od poniedziałku do piątku
Ostatnią linią tramwajową będzie ta oznaczona numerem 7. Zgodnie z planami samorządu będzie ona pełniła funkcje uzupełniające.
“Linia nr 7 będzie jedyną linią kursującą tylko w dni robocze (od poniedziałku do piątku), w dni nauki szkolnej w godz. 5:30 – 18:00, z częstotliwością co 30 minut, a w czasie ferii w godzinach szczytu tj. 5:00 – 8:00 oraz od 12:30 do 16:30” – pisze miasto.
Poniżej zamieszczamy planowany schemat linii tramwajowych po przyszłych zmianach:
Autobusy także zmieniają swoje trasy
Otwarcie nowej linii tramwajowej wymusza także zmiany w komunikacji autobusowej, tak aby autobusy nie dublowały tras tramwajów. Miasto napisało, że jednym z założeniem jest również skomunikowanie osiedla Podgórze z zachodnią częścią miasta, co ma zostać osiągnięte dzięki zmianie trasy linii nr 10. Zmianie ulegnie także trasa linii 31, która ma kursować już nie Szosą Chełmińską, lecz przez Żwirki i Wigury, Legionów, Grudziądzką w obu kierunkach Al. Solidarności i ul. Uniwersytecką.
Samorząd chce również stworzyć nową linię obwodową, kursującą na trasie Koniuchy – Polna – Forteczna – Strobanda -Watzenrodego – Ugory – Polna – Legionów – Koniuchy, umożliwiającej dojazd do zakładów pracy zlokalizowanych przy ul. Fortecznej z wykorzystaniem koordynacji odjazdów i przyjazdów tramwajów. Otrzyma ona numer 21.
Poniżej plany zmian w zakresie linii autobusowych:
Wszystkie powyższe zmiany są propozycją urzędu miasta, które będą teraz podlegały konsultacjom społecznym. Swoje uwagi do powyższych założeń można składać do 18 lipca bieżącego roku.