Budowa tramwaju na osiedle Jar w Toruniu jest już mocno zaawansowana, choć przed wykonawcą realizacja najtrudniejszej części - budowy skrzyżowania tramwajowo-kolejowego. Ten fragment może opóźnić całą inwestycję, choć nie powinno to stanowić większego problemu. Pierwsze tramwaje z pasażerami mają pojechać nową trasą na przełomie sierpnia i września bieżącego roku.
W Toruniu trwa budowa zupełnie nowej linii tramwajowej prowadzącej na północ miasta. Inwestycja została podzielona na dwie części,
bowiem długo nie było wiadomo, czy uda się zrealizować cały zakres planowanych pierwotnie prac, a więc wybudować trasę wraz z pętla tramwajową zlokalizowaną przy ulicy Heweliusza. Dzięki dodatkowym środkom unijnym samorząd zdecydował się jednak na realizację brakującego odcinka, o czym szerzej
można przeczytać tutaj.Prace niemalże na finiszu
Jak informuje nas Sylwia Derengowska, rzeczniczka prasowa Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu, zaawansowanie prac na pierwszym, znacznie dłuższym odcinku (podzielonym w odpowiedzi udzielonej nam przez MZK na dwie części), a więc od placu NOT do skrzyżowania ulic Watzenrodego z ul. Strobanda, jest bardzo wysokie.
– Zaawansowanie procentowe dla części A, czyli od przejazdu kolejowo-drogowo-tramwajowego na ul. Legionów do skrzyżowania ul. Watzenrodego z ul. Strobanda (wraz ze skrzyżowaniem) wynosi 89%. Zaawansowanie na części B, czyli od pl. NOT (wraz ze skrzyżowaniem) do przejazdu kolejowo-drogowo-tramwajowego na ul. Legionów (z tym przejazdem) wynosi niemal 82% – objaśnia Derengowska.
Końcowy odcinek, od Strobanda do pętli przy Heweliusza został zrealizowany w około 42%.
Pierwsze słupy trakcyjne na pętli
Rzeczniczka prasowa MZK przekazała nam, że na pierwszym odcinku trasy torowisko jest już praktycznie gotowe, a wykonawca koncentruje się obecnie na pracach związanych z zielenią oraz montażem wiat na przystankach tramwajowych.
Z racji późniejszego startu prac na odcinku prowadzącym bezpośrednio do nowej pętli przy Heweliusza inwestycja w tym miejscu nie jest tak zaawansowana. Trwa budowa fundamentów pod słupy trakcyjne oraz montaż pierwszych z nich, co widać na samej pętli.
– Stoi już także budynek, w którym znajdzie się punkt obsługi pasażerów oraz pomieszczenia socjalne dla motorniczych. Obecnie rozpoczyna się w nim montaż wewnętrznej stolarki okiennej i drzwiowej. Na przyszłym torowisku zakończono już układanie drenażu i trwa wylewanie ław pod szyny – wymienia przedstawicielka toruńskiego przewoźnika.
Problematyczne skrzyżowanie kolei z siecią tramwajową
Zdecydowanie najtrudniejszym fragmentem całej inwestycji jest budowa skrzyżowania tramwajowo-kolejowego w ciągu ulicy Legionów. Jak na razie jednak prace w tym miejscu jeszcze nie ruszyły – Na początku marca br. rozpoczęła się produkcja skrzyżowania tramwajowo-kolejowego. W ostatnim tygodniu kwietnia br. zaplanowano odbiory komisaryczne wyrobu w miejscu produkcji z udziałem przedstawicieli Instytutu Kolejnictwa. Po odbiorach wykonawca będzie mógł przystąpić do realizacji tej części zadania. Prace związane z wykonaniem skrzyżowania potrwają około 1 miesiąca – informuje nas Sylwia Derengowska.
Rzeczniczka MZK mówi, że wykonawca robi wszystko, aby zmieścić się w terminach realizacji inwestycji zapisanych w umowie. Jednocześnie Derengowska przyznaje też, że budowa wspomnianego skrzyżowania może wpłynąć na termin realizacji pierwszej części umowy – Wykonawca prowadzi działania zmierzające do dochowania terminu wynikającego z umowy. Newralgicznym punktem, który może spowodować opóźnienie, jest budowa przejazdu tramwajowo-kolejowego – informuje przedstawicielka toruńskiej spółki.
Start połączeń z końcem wakacji
Zdaniem MZK ewentualne opóźnienie w realizacji tramwajowo-kolejowego skrzyżowania nie powinny jednak mieć większego znaczenia, bowiem trasa tramwajowa ma zostać oddana do użytku (a najpierw przejść wszystkie niezbędne testy) w całości, również po wykonaniu brakującego fragmentu do pętli przy Heweliusza. Jest to o tyle istotne, iż w tym przypadku wykonawca ma zakończyć prace do 30 czerwca bieżącego roku. Po tej dacie przewoźnik planuje przejazdy próbne i odbiory techniczne.
Kiedy więc realnie można spodziewać się uruchomienia tramwajów na trasie do osiedla Jar?
– Planuje się, że regularne tramwaje zaczną kursy do pętli przy ul. Heweliusza na przełomie sierpnia i września br. Do nowej pętli przy ul. Heweliusza będą kursowały dwie linie tramwajowe – nr 3 z pętli „Motoarena” co 20 minut i nr 6 z pętli „Olimpijska” co 20 minut, naprzemiennie co 10 minut – mówi Sylwia Derengowska.