Władze Torunia przedstawiły niedawno mieszkańcom plan transportowy. Do najistotniejszych zadań, w obszarze zbiorowego transportu publicznego na terenie Torunia, przewidywanych do realizacji w najbliższych latach należy ponadto wdrożenie i uruchomienie systemu informacji dla pasażerów, początkowo obejmującego swym zasięgiem komunikację tramwajową.
Docelowo, a więc do 2022 r. ma on również objąć komunikację autobusową na terenie miasta i finalnie składać się on będzie ze:
- zintegrowanej informacji na przystankach, uwzględniającej rozkłady jazdy w formie wydruków lub odpowiedniej informacji na wyświetlaczu cyfrowym bądź połączenia obu tych rozwiązań, z informacją o przebiegu trasy i kolejnymi godzinami odjazdu;
- informacji dla pasażerów w pojazdach, udostępnianej na wyświetlaczach lub monitorach, które prezentować mają całą trasę przejazdu na danej linii (ze wszystkimi przystankami) oraz aktualne położenie pojazdu na interaktywnej mapie obszaru, z ewentualną informacją o odstępstwie w stosunku do rozkładu jazdy;
- zintegrowanej oraz na bieżąco aktualizowanej bazy informacji, zamieszczonej w sieci internetowej (przy wykorzystaniu: wyszukiwarki połączeń, czytelnych schematów prezentujących rozkłady jazdy oraz mapy sieci komunikacyjnej).
W pierwszym etapie opisany powyżej system informacji pasażerskiej – jak podano w Planie Transportowym – ma objąć instalację tablic na 27 przystankach jednostronnych i 18 przystankach dwustronnych. Ponadto na przystanku Pl. Teatralny (planowany węzeł integracyjny) o większym natężeniu ruchu tramwajów i autobusów, konieczne jest zapewnienie wyświetlania informacji o większej liczbie pojazdów odjeżdżających z przystanku o zbliżonym czasie, dlatego przewiduje się zastosowanie tablic dwustronnych (2 szt.), składających się z co najmniej 8 wierszy. Tablice zostaną zamontowane na słupach metalowych o wysokości nie mniejszej niż 2,5 m wysokości.
W ramach podprojektu zostanie także wykonana dokumentacja projektowa oprogramowania zarządzającego informacją przystankową oraz roboty montażowe w zakresie instalacji urządzeń informujących pasażerów komunikacji miejskiej, korzystających z pojazdów tramwajowych. Przeprowadzone zostaną również wszelkiego rodzaju prace związane z doprowadzeniem do tych urządzeń informacyjnych zasilania. Zastosowane oprogramowanie wraz ze sprzętem zapewni bieżącą i rzeczywistą informację o odjazdach tramwajów na prawie wszystkich przystankach sieci tramwajowej w Toruniu (aktualnie użytkowanych, jak i tych planowanych do uruchomienia). Informacje pomiędzy tramwajami wyposażonymi w odbiorniki GPS, a centralą odbywać się będą za pomocą łącza bezprzewodowego (np. GPRS). Z uwagi na ilość tablic przystankowych przewiduje się, że również one powinny łączyć się z centralą za pomocą GPRS, a docelowo przez sieć światłowodową.
Pojazdy szynowe zostaną wyposażone w anteny satelitarne GPS, ustalające aktualne położenie pojazdu oraz adaptery GPRS przekazujące tę informację do centrum dyspozytorskiego. Z uwagi na planowaną od 2013 r. liczbę 32 pojazdów w ruchu, przy uwzględnieniu wymogu rezerwy taborowej o wielkości 25%, przyjęto konieczność wyposażenia w urządzenia systemu 40 szt. pociągów. W ramach taboru objętego systemem przewidziane jest 28 wagonów sterowniczych 805Na i 12 tramwajów niskopodłogowych przewidzianych do zakupu w ramach BiT City.
Centrum Informacji Pasażerskiej zostanie wykonane i uruchomione przy Wydziale Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Torunia. Serwer, ściana wizyjna oraz dwa stanowiska komputerowe zostaną będą w budynkach Urzędu Miasta. Serwer ów wraz z odpowiednim oprogramowaniem oraz urządzeniami łączności umożliwi łączność z pojazdami i przystankami. Dyspozytornia tramwajowa zostanie natomiast wyposażona w stanowisko komputerowe do obsługi systemu.
Reasumując, planowane inwestycje w zakresie rozbudowy i modernizacji miejskiego systemu komunikacji zbiorowej w Toruniu wychodzą naprzeciw zarówno aktualnym trudnościom lokalnej sieci transportowej, jak i indywidualnym potrzebom oraz oczekiwaniom rozmaitych grup tutejszej społeczności miejskiej. W szczególności należy pochwalić władze samorządowe za determinację i konsekwencję w działaniach na rzecz przywrócenia należnej roli komunikacji tramwajowej, której dynamiczny rozwój jest w tym przypadku niezbędny dla uzyskania dostrzegalnej poprawy dostępności oraz konkurencyjności oferowanych usług przewozowych. Z kolei wdrożenie inteligentnego systemu zarządzania ruchem drogowym, jak również zastosowanie nowoczesnych technologii informacyjnych w transporcie zbiorowym zachęci pasażerów do korzystania z jego usług, usprawni jego funkcjonowanie, a co najistotniejsze przyczyni się do zwiększenia efektywności ekonomicznej zaangażowanych podmiotów.
Więcej o założeniach planu transportowego pisaliśmy
tutaj.