Coraz bliżej do rozpoczęcia budowy drugiego etapu nowej linii tramwajowej na północ Torunia. Miasto podpisało właśnie umowę na realizację tego zadania z firmą Balzola. Nowe torowisko zostanie przedłużone do pętli przy ul. Heweliusza, a inwestycja ma zakończyć się do 30 czerwca przyszłego roku. Samorząd zapowiada też kolejne remonty torowisk oraz budowę nowych torów odstawczych w ramach zaczynającej się perspektywy unijnej.
– Minęło pięć lat od momentu, w którym miasto Toruń uzyskało wówczas potężne, bo 200-milionowe dofinansowanie ze środków unii europejskiej, z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na modernizację i przebudowę systemu komunikacji publicznej. Kupiliśmy już sześć autobusów elektrycznych, 14 hybrydowych, pięć nowoczesnych tramwajów i pojazdy techniczne. Zmodernizowano trzy odcinki torowisk, a czwarty jest w trakcie modernizacji – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski.
Tramwaj na Jar największym zadaniem w ramach całego unijnego projektu
Zaleski dodał też, że największym zadaniem w ramach pozyskanych funduszy jest budowa nowej linii tramwajowej do osiedla Jar.
– Początkowo zadanie to nie obejmowało zakończenia tej linii, ale
miasto pozyskało dodatkowe dofinansowanie w wysokości 25 mln zł i teraz jest to możliwe. Obecnie dofinansowanie do całego, wartego 461 mln zł projektu, wynosi 238 mln zł. Ta nowa linia tramwajowa, która latem przyszłego roku zacznie obsługiwać pasażerów, oraz cały projekt istotnie zmieni warunki podróżowania komunikacją miejską w naszym mieście – cieszy się samorządowiec.
Realizacja “dokończenia” nowej trasy dzięki dodatkowym środkom z UE
Nowa linia tramwajowa łącząca centrum Torunia z dynamicznie rozwijającym się osiedlem Jar w północno-wschodniej części miasta powstaje w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II". Będzie ona przebiegać z centrum Szosą Chełmińską, ul. Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego. Obecnie realizowany projekt zakładał, że miała się kończyć na wysokości ul. Strobanda, ale pod koniec kwietnia br. miasto pozyskało dodatkowe zewnętrzne dofinansowanie, które pozwoli na kontynuację budowy torowiska aż do ul. Heweliusza. Tam zaplanowano pętlę z zapleczem socjalnym i punktem obsługi pasażerów. Dodatkowe środki, tak jak dofinansowanie do pierwszego etapu budowy, pochodzą z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
Przypomnijmy, że umowy na budowę I etapu nowej linii tramwajowej (do ul. Strobanda) podpisano 30 sierpnia 2021 r. Wykonawcą jest wyłonione w przetargu konsorcjum firm Balzola Polska i Intop Warszawa. Koszt I etapu to 189,97 mln zł brutto. Prace, które trwają już od około roku, powinny się zakończyć do 31 maja 2023 r. Gdy Miasto pozyskało dodatkowe 25 mln zł dofinansowania (już drugi raz, bo pierwsze dodatkowe pieniądze -17,7 mln zł - zdobyło dla I etapu), ogłoszono przetarg na budowę II etapu.
Stanęło do niego sześć firm. Za najkorzystniejszą
uznano ofertę Balzoli i 14 października br. podpisano umowę z wykonawcą.
Ponad 6 kilometrów nowej trasy w tym prawie 3 km zielonych torów
– Dziękuję za wybór naszej oferty. Bardzo się z tego cieszę. To nasz kolejny kontrakt w Toruniu, kolejna mała cegiełka do rozbudowy infrastruktury tramwajowo-drogowej dla mieszkańców Torunia. Mamy sprawny zespół, który dobrze współpracuje z zamawiającym i jestem przekonany, że ta współpraca będzie się nadal dobrze układać, że inwestycja będzie przebiegać szybko i sprawnie – mówi Adam Stawski, Dyrektor Generalny Balzola Polska.
Dzięki budowie obu etapów nowej linii tramwajowej w Toruniu przybędzie ok. 12,9 tys. metrów toru pojedynczego torowiska (11,5 tys. etap I i 1,4 tys. etap II). Z tego 5,2 tys. metrów toru pojedynczego zostanie wybudowana w technologii zielonego torowiska (ok. 4 tys. etap I i 1,2 tys. etap II). Wzdłuż linii powstanie 27 platform przystankowych, z czego 10 będzie miało formę zielonych przystanków. Koszt budowy całej linii wyniesie łącznie ponad 213 mln zł brutto.
Tramwajem na jar z końcem czerwca przyszłego roku?
– W ramach II etapu, poza 1,4 tys. metrów toru pojedynczego torowiska, wybudowana zostanie cała infrastruktura towarzysząca (m.in. odwodnienie układu torowego, infrastruktura sterowania i ogrzewania rozjazdów tramwajowych, tablice informacji pasażerskiej na przystankach w kierunku centrum) oraz pętla przy ul. Heweliusza z dwoma peronami końcowymi i jednym peronem początkowym. Na pętli stanie budynek z zapleczem socjalnym, dyżurką oraz punktem sprzedaży biletów. Na ul. Watzenrodego znajdą się dwa przystanki. Termin realizacji II etapu to 30 czerwca 2023 roku – wylicza prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki.
W swoim komunikacie miasto zwraca uwagę, że realizacja całej inwestycji w całości pozwoli na oszczędności w kwocie 1,8 miliona złotych,
dzięki rezygnacji z budowy trójkąta torowego przy Strobanda (to tam pierwotnie miały zawracać tramwaje). Unijne dofinansowanie pozwoliło też na zakup 14 autobusów hybrydowych, 6 elektrobusów czy 5 nowych Swingów, które dotarły już do Torunia.
Nowe tramwaje i tory odstawcze?
To nie koniec inwestycji miasta w komunikację miejską. Już za kilka miesięcy do Torunia dotrą cztery kolejne autobusy elektryczne Solaris wraz z infrastrukturą do ich ładowania (dwie podwójne ładowarki tzw. „wolne", staną w zajezdni autobusowej przy ul. Legionów). Dofinansowanie tego zakupu pochodzi z programu Zielony transport publiczny.
Ponadto trwają przygotowania do aplikowania o środki w nowej perspektywie unijnej na lata 2021-2027. W planach jest m.in. zakup zeroemisyjnych autobusów elektrycznych i tramwajów, modernizacje torowisk tramwajowych, budowa nowych torów odstawczych.