Toruń przygotowuje się do rozbudowy sieci tramwajowej. Gotowa jest dokumentacja projektowa dla części nowej trasy tramwajowej do os. JAR. MZK planuje ogłosić przetarg na realizację nowej trasy w I połowie 2020 r.
Największą inwestycją tramwajową Torunia w najbliższych latach będzie budowa trasy tramwajowej do powstającego os. JAR na północy miasta. Torowisko przebiegać będzie w ciągu ulic Szosa Chełmińska, Długa, Legionów, Polna, Ugory, Watzenrodego do skrzyżowania z ul. Strobanda. W sumie powstać ma ok. 5,4 km torowiska.
Na końcu trasy, przy skrzyżowaniu Watzenrodego i Strobanda, przewidziano trójkąt torowy do zawracania tramwajów. – Jest to rozwiązanie tymczasowe, do czasu budowy pętli, której wybudowanie planuje się w kolejnych etapach – informuje Sylwia Derengowska, rzecznik prasowy MZK Toruń. Docelowo tramwaj miałby dojeżdżać
do ul. Heweliusza.
Jak dodaje, dokumentacja projektowa dla początkowego, południowego odcinka trasy od skrzyżowania Czerwonej Drogi, Odrodzenia, Szosy Chełmińskiej i al. Solidarności do linii kolejowej, jest w trakcie uzgadniania. – Dla północnego odcinka linii od przejazdu kolejowego przez ul. Legionów do ul. Strobanda gotowa jest dokumentacja projektowa i obecnie trwa procedura uzyskiwania decyzji Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej – mówi Derengowska. – Planowany termin ogłoszenia postępowania przetargowego to pierwsza połowa 2020 r. – dodaje rzeczniczka. Co ważne, pewne elementy trasy
zostały już wybudowane.
Nierozwiązanym problemem toruńskiej sieci tramwajowej pozostaje
niedostatek miejsca w zajezdni tramwajowej, przez co pojazdy muszą być odstawiane na noc na pętlach. – W ramach budowy tramwaju do os. JAR opracowany został projekt koncepcyjny zaplecza technicznego dla tramwajów, zlokalizowanego na terenie przyległym od północnej strony do istniejącej zajezdni autobusowej przy ul. Legionów. Opracowany projekt koncepcyjny przewiduje budowę hali napraw wraz z budynkiem warsztatowo-biurowym, myjni i torów odstawczych – wskazuje Sylwia Derengowska.
Na razie jednak nie jest powiedziane, że wraz z budową tramwaju do os. JAR i
dostawą nowych tramwajów do obsługi nowej trasy, na który rozpisano przetarg, powstanie nowa zajezdnia. – Zaplecze techniczne to kwestia przyszłości – w miarę pojawienia się środków – zaznacza rzeczniczka MZK.
fot. Mateuszgdynia, lic. CC-BY-SA 4.0 Wikimedia commons