MZK Toruń rozstrzygnął przetarg na budowę nowej trasy tramwajowej do os. JAR. Zamawiający musiał dołożyć ok. 32 mln zł. W obu częściach wygrało konsorcjum firm Balzola Polska i Intop Warszawa. W sumie to ok. 5,5 km nowego torowiska.
Nowa linia tramwajowa przebiegać będzie z centrum Szosą Chełmińską, ul. Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego do trójkąta torowego przy ul. Strobanda na os. JAR. Zaplanowano budowę 11 260,46 metrów toru pojedynczego, co stanowi ponad 5,5 km nowej linii tramwajowej. Powstanie ponad 3,6 km zielonego torowiska. Zaplanowano budowę 26 peronów przystankowych tramwajowych. W sumie inwestycję wyceniono na 158 mln zł brutto.
Pierwsza zakłada budowę linii na odcinku ul. Watzenrodego (od Strobanda), Ugory, Polnej, Legionów do przejazdu kolejowo-drogowo-tramwajowego. W skład zamówienia wchodzi rozbudowa układu drogowego na skrzyżowaniu ulic Watzenrodego i Strobanda – infrastruktura drogowa wraz z siecią odwodnienia (wcześniej przewidziane jako opcja). Budżet na jej realizację został określony na kwotę 39,2 mln zł brutto. Tutaj wybrano ofertę konsorcjum firm Intop Warszawa i Balzola Polska, które proponuje 53,5 mln zł brutto. Wykonawca pokonał
pięciu innych startujących.
Druga część obejmuje odcinek w ciągu Legionów, ronda Czadcy, Długiej i Szosy Chełmińskiej – od przejazdu do pl. NOT wraz z wyposażeniem podstacji. W skład zamówienia wchodzą budowa głównego kanału deszczowego w śladzie proj. al. 700-lecia Torunia na odcinku od pl. Niepodległości do ul. Dekerta wraz z odnogą do ul. Szosa Chełmińska oraz budowa odcinka al. 700-lecia Torunia na odcinku od ul. Dekerta do skrzyżowania z ul. Bema i Podgórną (infrastruktura drogowa) wraz budową i przebudową sieci uzbrojenia terenu (wcześniej przewidziane jako opcja). Tę część wyceniono na 118,8 mln zł brutto. W tej części wygrało konsorcjum Balzola Polska i Intop Warszawa z ofertą na kwotę 136,5 mln zł. Wykonawca pokonał
sześć innych podmiotów.
Realizacja zadania planowana jest do 31 maja 2023 r. Budowana w ramach tego przetargu trasa będzie się kończyć trójkątem torowym przy Strobanda. W dalszym etapie tramwaj ma dojechać do pętli przy Heweliusza.