Partner serwisu
Przestrzeń

Toruń z kolejnym przetargiem na tramwaje. Tym razem do 12 pojazdów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
31-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
30-07-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Toruń z kolejnym przetargiem na tramwaje. Tym razem do 12 pojazdów
mat. MZK Toruń
MZK Toruń ogłosił kolejny przetarg na dostawy czterech tramwajów jednokierunkowych z możliwością zwiększenia zamówienia o kolejne 8 pojazdów. Na dostawy pierwszych pojazdów przeznaczono niemal dwa lata.

Niedawno MZK otworzył oferty w przetargu ramowym na dostawy do 20 tramwajów – zamówienie podstawowe obejmowało cztery pojazdy. O dostawę maksymalnie 32-metrowych tramwajów ubiegają się dwie firmy – Pesa i Bozankaya. Oferty przewyższały budżet postępowania. Zamawiający – póki co – nie poinformował o rozstrzygnięciu postępowania.

Teraz MZK rozpisał przetarg, obejmujący tym razem inną liczbę pojazdów. Zamówienie podstawowe dotyczy czterech tramwajów wraz z dostawą specjalistycznego wyposażenia obsługowego i pakietu eksploatacyjno-naprawczego, a dodatkowo kontrakt może być rozszerzony o osiem pojazdów. Na razie nie wiadomo więc, czy nowy przetarg jest zamiast czy oprócz pierwszego przetargu. Parametry tramwajów nieznacznie zmieniono – w zakresie m.in. długości i liczby miejsc siedzących, rezygnacjo biletomatów czy baterii i możliwości jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej. Tym razem zamówienie nie ma charakteru ramowego.

Pojazdy o długości od 28 do 33 m mają być w pełni niskopodłogowe. Nadwozie tramwaju powinno mieć „nowoczesną sylwetkę, posiadającą aerodynamiczne kształty i estetycznie dobrane proporcje”. Szerokość tramwaju w dolnej części ma umożliwiać bezpiecznie mijanie się z infrastrukturą – odległość od krawędzi otworu drzwi dwustrumieniowych do krawędzi peronu na odcinku prostym nie może być większa niż 100 mm. Wymagana liczba drzwi to sześć, z czego co najmniej cztery pary mają stanowić drzwi podwójne o szerokości min. 1300 mm. Drzwi powinny być odskokowo-przesuwne, z funkcją rewersowania i możliwością samodzielnego otwierania przez pasażerów za pomocą przycisku.

Pojazd musi być w części pasażerskiej niskopodłogowy – z wejściem na wysokości 350 mm, z podłogą nad wózkami na wysokości 480 mm, a w strefach pozostałych na wysokości 375 mm. Maksymalny kąt nachylenia podłogi to 9 stopni. W pojeździe musi znajdować się wolna przestrzeń do przewozu wózków inwalidzkich i dziecięcych oraz ręcznie rozkładana rampa. Tramwaj musi mieścić co najmniej 200 podróżnych (przy normatywnym napełnieniu 0,20 m2/osoba), w tym 35 na miejscach siedzących. Szerokość przejścia wewnątrz nie może być mniejsza niż 600 mm. Wymagana jest całkowicie oddzielona kabina motorniczego. Okna muszą być umieszczone w jednej linii – z odchylną częścią górną – do tego barwione w masie z przepuszczalnością światła na poziomie ok. 50% oraz pokryte folią ochronną. Poręcze powinny być wykonane ze stali szczotkowanej (niemalowane). Przewidziano gniazda ładowania USB dla urządzeń mobilnych. Wyposażenie obejmuje wyświetlacze LED i LCD, monitoring – także z kamerami zewnętrznymi,system liczenia pasażerów, system informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym, wi-fi dla pasażerów, kasowniki, terminalne do obsługi karty miejskiej z uwzględnieniem płatności PayPass / PayWave.

Wózki (zespoły jezdne) tramwaju muszą posiadać zestawy kołowe, tzn. koła jednej osi połączone muszą być obracającym się wspólnie z nimi sztywnym wałem. Co najmniej jeden wózek powinien być toczny, a cztery osie pojazdu – napędowe / hamowane. Konstrukcja wózków powinna umożliwiać ich pełnią zamienność oraz dwukierunkową eksploatację dla zapewnienia równomiernego zużycia obrzeży obręczy kół (możliwość obracania wózków). Wszystkie osie pojazdu muszą być napędowe/hamowne. Tramwaj powinien być wyposażony w system smarowania obrzeży kół, uruchamiany automatycznie na podstawie pozycjonowania GPS, włączanie w łukach toru, na pierwszej osi w kierunku jazdy wszystkich wózków. Układ napędowy musi posiadać możliwość oddawania energii do sieci trakcyjnej. Tramwaj musi posiadać możliwość samodzielnego zjazdu z izolatora sieci trakcyjnej, wykorzystując baterie akumulatorów. Tramwaj musi się rozpędzać do co najmniej 70 km/h, a wymagane przyspieszenie (0-30 km/h) nie może być mniejsze niż 1,1 m/s2.

Wymagany jest układ rekuperacji energii elektrycznej z hamowania z zastosowaniem superkondensatora w celu magazynowania energii elektryczne. Jazda autonomiczna, oprócz zjazdu z izolatora sekcyjnego i awaryjnego opuszczenia skrzyżowania, powinna umożliwiać, w przypadku braku zasilania trakcyjnego, dojechanie do najbliższego przystanku (min. 200 metrów). Tramwaj musi posiadać możliwość samodzielnego zjazdu z izolatora sieci trakcyjnej, wykorzystując baterie akumulatorów i superkondensatorów.

Termin składania ofert mija 4 lipca. Startować mogą firmy, które wykażą, że w ciągu ostatnich pięciu lat zrealizowały co najmniej jedną dostawę nowych tramwajów, w których udział niskiej podłogi wynosi co najmniej 70%. Pojazdy te muszą być homologowane na rynku unijnym bądź w krajach, z którymi UE ma podpisane umowy o równym traktowaniu. O wyborze zdecydują cena (86%), materiały konstrukcji nośnej – stal (3%), technologia łączenia konstrukcji nośnej – spawanie (2%), usytuowanie drzwi – wszystkie równolegle do osi wzdłużnej tramwajów za wyjątkiem pierwszych i ostatnich (3%), wszystkie miejsca siedzące dostępne z poziomu podłogi (2%), liczba miejsc siedzących (2%), okres gwarancji (2%). Zamawiający wymaga, by udział produktów z rynku unijnego przekraczał 50%.

Dostawy pierwszych czterech tramwajów przewidziano w terminie 22 miesięcy. Jeżeli chodzi o opcję – na jej realizację przeznaczono 28 miesięcy od daty złożenia oświadczenia o skorzystaniu z prawa opcji. Termin na złożenie takiego oświadczenia minie 30 czerwca 2026 r. Zamawiający przewiduje możliwość unieważnienia postępowania, jeżeli nie otrzyma dofinansowania.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Tramwaje Śląskie z jedną ofertą na wieloczłonowe tramwaje

Przestrzeń

Tramwaje Śląskie z jedną ofertą na wieloczłonowe tramwaje

Witold Urbanowicz 29 lipca 2024

Toruń rozstrzygnął drugi przetarg na tramwaje

Przestrzeń

Toruń rozstrzygnął drugi przetarg na tramwaje

Witold Urbanowicz 25 lipca 2024

Zobacz również:

Toruń rozstrzygnął drugi przetarg na tramwaje

Przestrzeń

Toruń rozstrzygnął drugi przetarg na tramwaje

Witold Urbanowicz 25 lipca 2024

Toruń wybrał dostawcę tramwajów

Przestrzeń

Toruń wybrał dostawcę tramwajów

Witold Urbanowicz 10 czerwca 2024

Toruń z polską i turecką ofertą na tramwaje

Przestrzeń

Toruń z polską i turecką ofertą na tramwaje

Witold Urbanowicz 15 maja 2024

Pozostałe z wątku:

Tramwaje Śląskie z jedną ofertą na wieloczłonowe tramwaje

Przestrzeń

Tramwaje Śląskie z jedną ofertą na wieloczłonowe tramwaje

Witold Urbanowicz 29 lipca 2024

Toruń rozstrzygnął drugi przetarg na tramwaje

Przestrzeń

Toruń rozstrzygnął drugi przetarg na tramwaje

Witold Urbanowicz 25 lipca 2024

Zobacz również:

Toruń rozstrzygnął drugi przetarg na tramwaje

Przestrzeń

Toruń rozstrzygnął drugi przetarg na tramwaje

Witold Urbanowicz 25 lipca 2024

Toruń wybrał dostawcę tramwajów

Przestrzeń

Toruń wybrał dostawcę tramwajów

Witold Urbanowicz 10 czerwca 2024

Toruń z polską i turecką ofertą na tramwaje

Przestrzeń

Toruń z polską i turecką ofertą na tramwaje

Witold Urbanowicz 15 maja 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5