MZK Toruń ogłosił kolejny przetarg na dostawy czterech tramwajów jednokierunkowych z możliwością zwiększenia zamówienia o kolejne 8 pojazdów. Na dostawy pierwszych pojazdów przeznaczono niemal dwa lata.
Niedawno MZK
otworzył oferty w przetargu ramowym na dostawy do 20 tramwajów – zamówienie podstawowe obejmowało cztery pojazdy. O dostawę maksymalnie 32-metrowych tramwajów ubiegają się dwie firmy – Pesa i Bozankaya. Oferty przewyższały budżet postępowania. Zamawiający – póki co – nie poinformował o rozstrzygnięciu postępowania.
Teraz MZK rozpisał przetarg, obejmujący tym razem inną liczbę pojazdów. Zamówienie podstawowe dotyczy czterech tramwajów wraz z dostawą specjalistycznego wyposażenia obsługowego i pakietu eksploatacyjno-naprawczego, a dodatkowo kontrakt może być rozszerzony o osiem pojazdów. Na razie nie wiadomo więc, czy nowy przetarg jest zamiast czy oprócz pierwszego przetargu. Parametry tramwajów nieznacznie zmieniono – w zakresie m.in. długości i liczby miejsc siedzących, rezygnacjo biletomatów czy baterii i możliwości jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej. Tym razem zamówienie nie ma charakteru ramowego.
Pojazdy o długości od 28 do 33 m mają być w pełni niskopodłogowe. Nadwozie tramwaju powinno mieć „nowoczesną sylwetkę, posiadającą aerodynamiczne kształty i estetycznie dobrane proporcje”. Szerokość tramwaju w dolnej części ma umożliwiać bezpiecznie mijanie się z infrastrukturą – odległość od krawędzi otworu drzwi dwustrumieniowych do krawędzi peronu na odcinku prostym nie może być większa niż 100 mm. Wymagana liczba drzwi to sześć, z czego co najmniej cztery pary mają stanowić drzwi podwójne o szerokości min. 1300 mm. Drzwi powinny być odskokowo-przesuwne, z funkcją rewersowania i możliwością samodzielnego otwierania przez pasażerów za pomocą przycisku.
Pojazd musi być w części pasażerskiej niskopodłogowy – z wejściem na wysokości 350 mm, z podłogą nad wózkami na wysokości 480 mm, a w strefach pozostałych na wysokości 375 mm. Maksymalny kąt nachylenia podłogi to 9 stopni. W pojeździe musi znajdować się wolna przestrzeń do przewozu wózków inwalidzkich i dziecięcych oraz ręcznie rozkładana rampa. Tramwaj musi mieścić co najmniej 200 podróżnych (przy normatywnym napełnieniu 0,20 m2/osoba), w tym 35 na miejscach siedzących. Szerokość przejścia wewnątrz nie może być mniejsza niż 600 mm. Wymagana jest całkowicie oddzielona kabina motorniczego. Okna muszą być umieszczone w jednej linii – z odchylną częścią górną – do tego barwione w masie z przepuszczalnością światła na poziomie ok. 50% oraz pokryte folią ochronną. Poręcze powinny być wykonane ze stali szczotkowanej (niemalowane). Przewidziano gniazda ładowania USB dla urządzeń mobilnych. Wyposażenie obejmuje wyświetlacze LED i LCD, monitoring – także z kamerami zewnętrznymi,system liczenia pasażerów, system informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym, wi-fi dla pasażerów, kasowniki, terminalne do obsługi karty miejskiej z uwzględnieniem płatności PayPass / PayWave.
Wózki (zespoły jezdne) tramwaju muszą posiadać zestawy kołowe, tzn. koła jednej osi połączone muszą być obracającym się wspólnie z nimi sztywnym wałem. Co najmniej jeden wózek powinien być toczny, a cztery osie pojazdu – napędowe / hamowane. Konstrukcja wózków powinna umożliwiać ich pełnią zamienność oraz dwukierunkową eksploatację dla zapewnienia równomiernego zużycia obrzeży obręczy kół (możliwość obracania wózków). Wszystkie osie pojazdu muszą być napędowe/hamowne. Tramwaj powinien być wyposażony w system smarowania obrzeży kół, uruchamiany automatycznie na podstawie pozycjonowania GPS, włączanie w łukach toru, na pierwszej osi w kierunku jazdy wszystkich wózków. Układ napędowy musi posiadać możliwość oddawania energii do sieci trakcyjnej. Tramwaj musi posiadać możliwość samodzielnego zjazdu z izolatora sieci trakcyjnej, wykorzystując baterie akumulatorów. Tramwaj musi się rozpędzać do co najmniej 70 km/h, a wymagane przyspieszenie (0-30 km/h) nie może być mniejsze niż 1,1 m/s2.
Wymagany jest układ rekuperacji energii elektrycznej z hamowania z zastosowaniem superkondensatora w celu magazynowania energii elektryczne. Jazda autonomiczna, oprócz zjazdu z izolatora sekcyjnego i awaryjnego opuszczenia skrzyżowania, powinna umożliwiać, w przypadku braku zasilania trakcyjnego, dojechanie do najbliższego przystanku (min. 200 metrów). Tramwaj musi posiadać możliwość samodzielnego zjazdu z izolatora sieci trakcyjnej, wykorzystując baterie akumulatorów i superkondensatorów.
Termin składania ofert mija 4 lipca. Startować mogą firmy, które wykażą, że w ciągu ostatnich pięciu lat zrealizowały co najmniej jedną dostawę nowych tramwajów, w których udział niskiej podłogi wynosi co najmniej 70%. Pojazdy te muszą być homologowane na rynku unijnym bądź w krajach, z którymi UE ma podpisane umowy o równym traktowaniu. O wyborze zdecydują cena (86%), materiały konstrukcji nośnej – stal (3%), technologia łączenia konstrukcji nośnej – spawanie (2%), usytuowanie drzwi – wszystkie równolegle do osi wzdłużnej tramwajów za wyjątkiem pierwszych i ostatnich (3%), wszystkie miejsca siedzące dostępne z poziomu podłogi (2%), liczba miejsc siedzących (2%), okres gwarancji (2%). Zamawiający wymaga, by udział produktów z rynku unijnego przekraczał 50%.
Dostawy pierwszych czterech tramwajów przewidziano w terminie 22 miesięcy. Jeżeli chodzi o opcję – na jej realizację przeznaczono 28 miesięcy od daty złożenia oświadczenia o skorzystaniu z prawa opcji. Termin na złożenie takiego oświadczenia minie 30 czerwca 2026 r. Zamawiający przewiduje możliwość unieważnienia postępowania, jeżeli nie otrzyma dofinansowania.