MZK Toruń otworzył oferty w przetargu na budowę nowej trasy tramwajowej do os. JAR z podziałem na dwie części. W sumie to ok. 5,5 km nowego torowiska. W obu przypadkach oferty przekraczają zaplanowany budżet.
Nowa linia tramwajowa przebiegać będzie z centrum Szosą Chełmińską, ul. Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego do trójkąta torowego przy ul. Strobanda na os. JAR. Zaplanowano budowę 11 260,46 metrów toru pojedynczego, co stanowi ponad 5,5 km nowej linii tramwajowej. Powstanie ponad 3,6 km zielonego torowiska. Zaplanowano budowę 26 peronów przystankowych tramwajowych. W sumie inwestycję wyceniono na 158 mln zł brutto.
Przetarg został podzielony na dwie części. Pierwsza zakłada budowę linii na odcinku ul. Watzenrodego (od Strobanda), Ugory, Polnej, Legionów do przejazdu kolejowo-drogowo-tramwajowego. W skład zamówienia wchodzi rozbudowa układu drogowego na skrzyżowaniu ulic Watzenrodego i Strobanda – infrastruktura drogowa wraz z siecią odwodnienia (wcześniej przewidziane jako opcja). Budżet na jej realizację został określony na kwotę 39,2 mln zł brutto. Wpłynęło siedem ofert. Firma Arbor z Gdańska proponuje kwotę 447,8 tys. zł brutto, co wydaje się błędem bądź kwotą za niepełne zadanie związane z zielenią – z tego względu należy oczekiwać, że zostanie odrzucona. Konsorcjum Intop Warszawa i Balzola Polska proponuje 53,5 mln zł brutto, Strabag oferuje 54,0 mln zł, Budimex – 59,9 mln zł, konsorcjum ZUE i Onde – 61,5 mln zł, Tormel – 67,4 mln zł, Gulermak – 135,3 mln zł.
Druga część obejmuje odcinek w ciągu Legionów, ronda Czadcy, Długiej i Szosy Chełmińskiej – od przejazdu do pl. NOT wraz z wyposażeniem podstacji. Tę część wyceniono na 118,8 mln zł brutto. W skład zamówienia wchodzą budowa głównego kanału deszczowego w śladzie proj. al. 700-lecia Torunia na odcinku od pl. Niepodległości do ul. Dekerta wraz z odnogą do ul. Szosa Chełmińska oraz budowa odcinka al. 700-lecia Torunia na odcinku od ul. Dekerta do skrzyżowania z ul. Bema i Podgórną (infrastruktura drogowa) wraz budową i przebudową sieci uzbrojenia terenu (wcześniej przewidziane jako opcja). W tej części wpłynęło osiem ofert. Arbor z Gdańska proponuje 1,298 mln zł, co również wydaje się błędem. Konsorcum Balzola Polska i Intop Warszawa oferuje 136,5 mln zł, Strabag – 146,3 mln zł, Torpol – 154,7 mln zł, konsorcjum ZUE i Onde – 155,8 mln zł, Budimex – 161,4 mln zł, konsorcjum Tormel i Terlan – 208,3 mln zł, Gulermak – 297,6 mln zł.
Jeśli zamawiający zwiększy budżety, to o wyborze zdecydują cena (85%), gwarancja (10%), doświadczenia kierownika budowy (5%). Realizacja zadania planowana jest do 31 maja 2023 r.
Budowana w ramach tego przetargu trasa będzie się kończyć trójkątem torowym przy Strobanda. W dalszym etapie tramwaj ma dojechać do pętli przy Heweliusza.