Toruń otrzymał aż 9 ofert na modernizację dwóch odcinków sieci tramwajowej, od Ślaskiego do pętli Olimpijska oraz fragmentu trasy na Kościuszki, lecz tylko jedna z nich mieści się w budżecie samorządu. Prace mają potrwać 18 miesięcy i zostaną dofinansowane ze środków z UE.
MZK Toruń prowadzi przetarg na
modernizację torowisk tramwajowych. Zadanie podzielono na dwie części, osobno dla torowiska od Ślaskiego do pętli Olimpijska wraz z samą pętlą oraz osobno dla torów na Kościuszki, od Podgórnej do Olbrachta. Obie części mają zostać dofinansowane środkami europejskimi, zarówno z programu FEnIKS jak i z programu regionalnego.
Przebudowa trasy do Olimpijskiej
obejmie modernizację oraz przebudowę około 4592 metrów toru pojedynczego. Pętla Olimpijska po przebudowie wciąż ma mieć po dwa perony do wsiadania oraz wysiadania pasażerów oraz ma umożliwiać objechanie jej przez tramwaje. Likwidacji ulegną również
ślepe tory odstawcze przy pętli, które w ostatnich latach służyły za cmentarzysko tramwajów. O tym dlaczego tak się stanie
piszemy tutaj.Modernizację przejdą przystanki tramwajowe - „Wyszyńskiego”, „Ligi Polskiej”, „Kosynierów Kościuszkowskich” oraz „Olimpijska”, na których pojawią się nowe wiaty przystankowe przystosowane do obsadzenia ich roślinnością, a przystanki zostaną również wyposażone w system dynamicznej informacji pasażerskiej. Ich długość wyniesie nieco ponad 34 metry. Wszystkie przystanki znajdą się za skrzyżowaniami, w celu przyspieszenia przejazdu tramwajów.
Drugie zadanie dotyczy
przebudowy torowiska na Kościuszki, od wysokości ulicy Podgórnej do ul. Jana Olbrachta, co jest kontynuacją dotychczas zrealizowanych prac modernizacyjnych, od ronda bp. Jana Chrapka do Podgórnej. Zadanie dotyczy przebudowy torowiska, jego podbudowy, konstrukcji stalowej czy w końcu odwodnienia. Przebudowę przejdą również przystanki Szpital Miejski oraz Świętopełka, które będą miały 34 metry długości a także fragment ulicy Kościuszki oraz wybrane odcinki chodników i dróg rowerowych w rejonie zadania.
MZK właśnie otworzył złożone oferty. Dowiedzieliśmy się więc, że realizacją prac zainteresowanych jest 9 podmiotów, z ofertami wartymi od 80,808 mln złotych do 134,26 mln złotych brutto. Najtańszą ofertę złożyła Trakcja, natomiast najdroższą Budimex. Pełne zestawienie ofert znajduje się poniżej. Budżet zamawiającego to 86,1 mln złotych brutto, w którym mieści się tylko oferta Trakcji.
Przebudowa trasy do Olimpijskiej ma zająć 18 miesięcy od zawarcia umowy, natomiast przebudowa drugiego odcinka ma potrwać 12 miesięcy od jej podpisania. Obie inwestycje mają zostać skoordynowane w ten sposób, aby nie doprowadzić do jednoczesnego zamknięcia ruchu tramwajowego na obu odcinkach (do pętli Olimpijska oraz do Wschodniej i Elany).