MZK Toruń rozpisał przetarg ramowy na dostawy do 20 nowych niskopodłogowych tramwajów jednokierunkowych wraz z dostawą specjalistycznego wyposażenia obsługowego i pakietu eksploatacyjno-naprawczego. Tramwaje mają mieć długość od 28 do 32 metrów i mają być wyposażone w klimatyzację czy monitoring.
Przedmiotem zamówienia jest zawarcie umowy ramowej na dostawy do 20 sztuk fabrycznie nowych jednokierunkowych tramwajów wraz z dostawą specjalistycznego wyposażenia obsługowego i pakietu eksploatacyjno-naprawczego. Pojazdy o długości od 28 do 32 m mają być niskopodłogowe, wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring i biletomat. . Nadwozie tramwaju powinno mieć „nowoczesną sylwetkę, posiadającą aerodynamiczne kształty i estetycznie dobrane proporcje”. Szerokość tramwaju w dolnej części ma umożliwiać bezpiecznie mijanie się z infrastrukturą – odległość od krawędzi otworu drzwi dwustrumieniowych do krawędzi peronu na odcinku prostym nie może być większa niż 100 mm. Wymagana liczba drzwi to sześć, z czego co najmniej cztery pary mają stanowić drzwi podwójne o szerokości min. 1300 mm. Drzwi powinny być odskokowo-przesuwne, z funkcją rewersowania i możliwością samodzielnego otwierania przez pasażerów za pomocą przycisku.
Pojazd musi być w części pasażerskiej niskopodłogowy – z wejściem na wysokości 350 mm, z podłogą nad wózkami na wysokości 480 mm, a w strefach pozostałych na wysokości 375 mm. Maksymalny kąt nachylenia podłogi to 9 stopni. W pojeździe musi znajdować się wolna przestrzeń do przewozu wózków inwalidzkich i dziecięcych oraz ręcznie rozkładana rampa. Tramwaj musi mieścić co najmniej 200 podróżnych (przy normatywnym napełnieniu 0,20 m2/osoba), w tym 28 na miejscach siedzących. Szerokość przejścia wewnątrz nie może być mniejsza niż 600 mm. Wymagana jest całkowicie oddzielona kabina motorniczego. Okna muszą być umieszczone w jednej linii – z odchylną częścią górną – do tego barwione w masie z przepuszczalnością światła na poziomie ok. 50% oraz pokryte folią ochronną. Poręcze powinny być wykonane ze stali szczotkowanej (niemalowane). Przewidziano gniazda ładowania USB dla urządzeń mobilnych. Wyposażenie obejmuje wyświetlacze LED i LCD, monitoring – także z kamerami zewnętrznymi, system liczenia pasażerów, system informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym, wi-fi dla pasażerów, biletomat – przystosowany do płatności poprzez karty typu PayPass/PayWave oraz z funkcjonalnością zakupu biletów przypisanych do karty płatniczej oraz możliwość weryfikacji stanu biletów przypisanych do karty płatniczej.
Wózki (zespoły jezdne) tramwaju muszą posiadać zestawy kołowe, tzn. koła jednej osi połączone muszą być obracającym się, wspólnie z nimi sztywnym wałem. Konstrukcja wózków powinna umożliwiać ich pełnią zamienność oraz dwukierunkową eksploatację dla zapewnienia równomiernego zużycia obrzeży obręczy kół (możliwość obracania wózków). Wszystkie osie pojazdu muszą być napędowe/hamowne. Tramwaj powinien być wyposażony w system smarowania obrzeży kół, uruchamiany automatycznie na podstawie pozycjonowania GPS, włączanie w łukach toru, na pierwszej osi w kierunku jazdy wszystkich wózków. Układ napędowy musi posiadać układ rekuperacji energii elektrycznej z hamowania z zastosowaniem superkondensatora w celu magazynowania energii elektryczne. Jazda autonomiczna, oprócz zjazdu z izolatora sekcyjnego i awaryjnego opuszczenia skrzyżowania, powinna umożliwiać, w przypadku braku zasilania trakcyjnego, dojechanie do najbliższego przystanku (min. 200 metrów). Tramwaj musi się rozpędzać do co najmniej 70 km/h, a wymagane przyspieszenie (0-30 km/h) nie może być mniejsze niż 1,1 m/s2. Tramwaj musi posiadać możliwość samodzielnego zjazdu z izolatora sieci trakcyjnej, wykorzystując baterie akumulatorów i superkondensatorów.
Termin składania ofert mina 22 kwietnia. O wyborze zdecydują cena (84%), materiały konstrukcji nośnej – preferowana stal (3%), technologia łączenia konstrukcji nośnej – preferowane spawanie (2%), usytuowanie drzwi – preferowane usytuowanie wszystkich drzwi równolegle do osi wzdłużej tramwaju, z wyjątkiem drzwi przy kabinie motorniczego (2%), wszystkie miejsca siedzące dostępne z poziomu niskiej podłogi, bez podestów (2%), sumaryczna pojemność superkondesatorów (3%), okres gwarancji na superkondesatory (1%), okres gwarancji pojazdu (3%). Startować mogą firmy, które wykażą, że zrealizowały w ciągu ostatnich pięciu lat co najmniej jedną dostawę obejmującą pięć tramwajów niskopodłogowych na powierzchni min. 70%, które uzyskały dopuszczenie do ruchu na terenie UE lub krajów, z którymi UE zawarła umowę o równym traktowaniu.
Przedmiot zamówienia będzie wykonany po zawarciu odrębnych umów wykonawczych, których zawarcie uzależnione będzie od pozyskania przez zamawiającego finansowania unijnego. Pierwsza umowa wykonawcza będzie obejmować wyprodukowanie i dostawę pakietu co najmniej czterech tramwajów. Kolejne umowy będą obejmować od jednego do ośmiu pojazdów. Zamawiający wymaga, by udział produktów z rynku unijnego przekraczał 50%. Umowa ramowa zostanie zawarta na 48 miesięcy. Termin realizacji wynosi zaś do 20 miesięcy od zawarcia danej umowy wykonawczej.
Więcej o planach Torunia pisaliśmy
tutaj, w rozmowie z prezesem MZK Toruń.