Coraz bliżej kompleksowej modernizacji kolejnego odcinka torowiska tramwajowego w ciągu ul. Kościuszki - od wjazdu na teren kościoła do ul. Olbrachta. Poza tym miasto chce też zmodernizować trasę do pętli Olimpijska a w dalszych planach jest też przebudowa torowiska na Lubickiej oraz M. Skłodowskiej-Curie.
Fragment torowiska wzdłuż ul. Kościuszki został już zmodernizowany w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II”, współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Prace obejmowały odcinek w ciągu ul. Warneńczyka, Kościuszki i Gogi od ronda Chrapka za przejazd torowo-drogowy na ulicy Podgórnej i Kościuszki. Zakończyły się w ubiegłym roku. Ich wykonawcą była wyłoniona w przetargu firma Balzola, a koszt wyniósł ponad 25 mln zł brutto.
Dalsza modernizacja torów na Kościuszki
Wówczas zmodernizowano ok. 1,2 tys. metrów toru pojedynczego torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną i układem drogowym. W większości, bo na odcinku ponad 735 metrów toru pojedynczego, torowisko zostało wykonane w technologii zielonej. Porasta je rozchodnik – roślina ciepłolubna i odporna na suszę, co ma niebagatelne znaczenie w obecnych warunkach klimatycznych.
Do zasilania smarownic wykorzystano panele fotowoltaiczne. Zamontowano je na sześciu słupach trakcyjnych. Takie rozwiązania stosowano w Toruniu już wcześniej, przy przebudowie układu torowo-drogowego w rejonie pl. Rapackiego, modernizacji torowiska w ciągu Szosy Lubickiej czy ul. Bydgoskiej.
Prace objęły nie tylko samo torowisko. Kompleksowy remont przeszły także perony tramwajowe, chodniki, jezdnie, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe i miejsca postojowe, a skrzyżowanie przy nowym sądzie zostało przebudowane na dwupasmowe rondo turbinowe.
Teraz modernizacja torowiska wzdłuż ul. Kościuszki będzie kontynuowana
na odcinku od wjazdu na teren kościoła do ul. Olbrachta. Umowę na sporządzenie dokumentacji projektowej i uzyskanie zezwoleń podpisano w styczniu ubiegłego roku. Wykonawcą jest wyłoniona w przetargu firma CONE AMG. Projektowanie dobiega końca.
Na ul. Kościuszki zmodernizowanych zostanie ok. 1,3 tys. metrów toru pojedynczego torowiska, sieci trakcyjnej i niezbędnej infrastruktury. Poza peronami i przejazdami torowo-drogowymi torowisko będzie zielone. Powstanie także nowe odwodnienie, przebudowane zostaną perony, wiaty, oświetlenie drogowe oraz sygnalizacje świetlne na wysokości skrzyżowań ulicy Kościuszki z Wojska Polskiego i Batorego.
Ogłoszenie przetargu na prace budowlane i rozpoczęcie robót planowane jest w 2024 roku a sama inwestycja może liczyć na
dofinansowanie z pieniędzy unijnych.Kompleksowa modernizacja linii do Olimpijskiej
Modernizacja toruńskich torowisk na tym odcinku się nie kończy. Obecnie trwa projektowanie kompleksowego remontu kolejnego odcinka - w ciągu ul. Konstytucji 3 Maja od ul. Ślaskiego do pętli tramwajowej Olimpijska. Tu zmodernizowanych zostanie ok. 4,3 tys. metrów toru pojedynczego torowiska wraz z odwodnieniem i siecią trakcyjną. Przebudowana będzie także niezbędna infrastruktura. Tak jak na wszystkich modernizowanych w ostatnich latach torowiskach tam, gdzie będzie to możliwe, torowisko ma zostać zaprojektowane w technologii zielonej. Ponadto perony zostaną przebudowane i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach ruchowych. Na pętli Olimpijska powstanie również kontenerowa podstacja trakcyjna zasilająca linię tramwajową od pl. Daszyńskiego do tej pętli włącznie oraz stanowisko do napiaszczania tramwajów. Więcej o tych pracach pisaliśmy
w tym miejscu. Co istotne, miasto ma otrzymać na wykonanie tej inwestycji
dofinansowanie ze środków europejskich.Rozpoczęcie prac także planuje się w bieżącym roku.
Kolejne kilometry w dalszych planach
W dalszych planach jest modernizacja dwóch kolejnych odcinków torowisk – w ciągu ul. Lubickiej (ok. 3 tys. mtp torowiska) oraz M. Skłodowskiej-Curie (ok. 3,2 tys. mtp. torowiska). Łącznie w ramach tych czterech zadań zmodernizowanych zostanie ponad 6 km tras tramwajowych.