Trwa projektowanie kolejnego odcinka torowiska tramwajowego w Toruniu, które zostanie poddane kompleksowej modernizacji - w ciągu ul. Konstytucji 3 Maja od ul. Ślaskiego do pętli tramwajowej Olimpijska.
Umowę na sporządzenie dokumentacji projektowej i uzyskanie zezwoleń na modernizację torowiska w ciągu ul. Konstytucji 3 Maja od ul. Ślaskiego do pętli tramwajowej Olimpijska podpisano w ubiegłym roku. Wykonawcą jest wyłoniona w przetargu firma CONE AMG. Planuje się, że w ciągu ul. Konstytucji 3 Maja i pętli tramwajowej przy ul. Olimpijskiej zmodernizowanych zostanie ok. 4,3 tys. metrów toru pojedynczego torowiska wraz z odwodnieniem i siecią trakcyjną. Przebudowana będzie także niezbędna infrastruktura.
Tak jak na wszystkich modernizowanych w ostatnich latach torowiskach tam, gdzie będzie to możliwe, torowisko ma zostać zaprojektowane w technologii zielonej. Ponadto perony zostaną przebudowane i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach ruchowych. Na pętli Olimpijska powstanie również kontenerowa podstacja trakcyjna zasilająca linię tramwajową od pl. Daszyńskiego do tej pętli włącznie oraz stanowisko do napiaszczania tramwajów.
Ogłoszenie przetargu na prace budowlane i rozpoczęcie robót planowane jest w 2024 r. Planuje się, że zadanie zostanie dofinansowane ze środków UR, z programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza.
W projektowaniu jest obecnie kompleksowy remont fragmentu infrastruktury torowej i sieci trakcyjnej w ciągu u
l. Kościuszki od wjazdu na teren kościoła do ul. Olbrachta, a w dalszych planach jest modernizacja dwóch kolejnych odcinków torowisk – w ciągu ul. Lubickiej (ok. 3 tys. mtp torowiska) oraz M. Skłodowskiej-Curie (ok. 3,2 tys. mtp. torowiska). Łącznie w ramach tych czterech zadań zmodernizowanych zostanie ponad 6 km tras tramwajowych.
W poprzednich latach, w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II”, zmodernizowano cztery odcinki torowisk:
- wspomniany już fragment w ciągu Szosy Lubickiej od pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego - ok. 3,4 tys. zmodernizowanego torowiska, w tym prawie 3 tys. mtp w technologii zielonego torowiska;
- od pl. Niepodległości, przez ul. Kraszewskiego, Broniewskiego do ul. Reja z budową odwodnienia torowiska – ponad 2,5 tys. zmodernizowanego torowiska, w tym 1,5 tys. mtp zielonego torowiska (w tym od ul. Sienkiewicza do Reja torowisko z rozchodnikiem w międzytorzu);
- w ciągu ul. Bydgoskiej (od skrzyżowania z ul. Reja do skrzyżowania z ul. Chopina – ok. 2,5 tys. mtp zmodernizowanego torowiska w tym prawie 1,6 tys. mtp zielonego torowiska;
- w ciągu ul. Warneńczyka, Kościuszki i Gogi na odcinku od pl. bp. Jana Chrapka do ul. Podgórnej – ponad 1,1 tys. mtp zmodernizowanego torowiska w tym ok. 720 mtp torowiska porośniętego rozchodnikiem.
Łącznie, w zakresie tylko jednego projektu, dało to prawie 9,5 tys. metrów toru pojedynczego nowoczesnych, ekologicznych, w znacznej części zielonych torowisk.