Wystarczyło zaledwie kilka ciepłych dni, by zielone torowiska i skwery w Toruniu, które powstały w ramach projektu BiT City II, nabrały wiosennych barw. Z każdym dniem w mieście robi się coraz bardziej zielono.
Projekt „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II” to największe w grodzie Kopernika komunikacyjne przedsięwzięcie ostatnich lat. To nowe, ekologiczne, elektryczne i hybrydowe autobusy i tramwaje, a także tysiące metrów nowej lub całkowicie zmodernizowanej infrastruktury torowej. To również nowa, świeża zieleń w mieście. I chociaż, zgodnie z kalendarzem, przyroda dopiero budzi się po zimowym śnie, w ciągu ostatnich ciepłych dni ruszyła z całą mocą, co doskonale widać na terenie tej inwestycji.
Głównym zadaniem projektu zwanego BiT City II była budowa
nowej trasy tramwajowej wiodącej od pl. NOT na północ Torunia. W efekcie powstało prawie 13 tys. metrów toru pojedynczego torowisk, z czego ok. 5,2 tys. to zielone torowiska. Tę zieloną technologię zastosowano wszędzie, gdzie było to możliwe, czyli na odcinkach wydzielonych torowisk biegnących poza jedniami. Nie są to torowiska trawiaste, ale z rozchodnika – rośliny ciepłolubnej i odpornej na suszę, różnorodnej pod względem kolorystycznym, zwłaszcza w okresie kwitnienia, ale nie tylko. Obecnie, mimo, że mamy dopiero początek kwietnia, torowiska są już zielone.
– Zielonych torowisk przybywa z każdą inwestycją realizowaną przez Gminę Miasta Toruń w ramach podnoszenia jakości publicznego transportu w Toruniu. Łącznie w latach 2021-2023 powstało ich prawie 13 tysięcy metrów toru pojedynczego, a powierzchnia terenów zielonych torowisk wynosi ok. 4,3 ha – wylicza prezydent Torunia Michał Zaleski. – I na tym nie koniec. Kolejne powstaną przy okazji planowanej modernizacji kolejnych odcinków torowisk: w ciągu ul. Kościuszki, będzie to już kolejny etap, od wjazdu na teren kościoła do ul. Olbrachta i w ciągu Konstytucji 3 Maja. To także będzie kolejny etap, od ul. Ślaskiego do pętli tramwajowej Olimpijska. Obecnie trwa projektowanie tych zadań, a ogłoszenie przetargu na prace budowlane i rozpoczęcie robót planowane jest w 2024 r. W dalszych planach jest modernizacja dwóch kolejnych odcinków torowisk, w ciągu ul. Lubickiej oraz M. Skłodowskiej-Curie. Tam także znaczne fragmenty wykonane zostaną w technologii zielonej.
Wzdłuż nowej linii tramwajowej wzrok przyciągają także zielone przystanki i skwery, które utworzono w ramach zagospodarowania zieleni w rejonie inwestycji. Ponadto na kwietnych łąkach wzdłuż ul. Watzenrodego zaczynają kwitnąć kwiaty.
Wiosennie zrobiło się także na 14 zielonych przystankach i skwerach urządzonych wzdłuż nowej trasy: w rejonie skrzyżowania Szosy Chełmińskiej z Trasą Prezydenta Raczkiewicza, ronda Czadcy, skrzyżowaniu Polnej i Ugorów, na niektórych skrzyżowaniach wzdłuż ul. Watzenrodego, na rondzie Strobanda, przy Cinema City, przy al. 700-lecia Torunia, przy parkingu przy ul. Małachowskiego oraz na skrzyżowaniach: Szosa Chełmińska/Długa, Ugory/Watzenrodego, Freytaga/Watzenrodego, Grasera/Watzenrodego.
Rosną także drzewa nasadzone w ramach inwestycji przy ul. Watzenrodego, Długiej, Legionów, Wielki Rów, Polnej i na pętli przy Heweliusza. Warto przypomnieć, że z uwagi na brak miejsca wzdłuż trasy kolejne drzewa nasadzono w innych lokalizacjach, np. wzdłuż Szosy Lubickiej, Szosy Bydgoskiej, ul. Otłoczyńskiej, Rypińskiej i Andersa. Do nasadzeń wybrano gatunki, które dobrze znoszą warunki miejskie i są odporne na suszę, zanieczyszczenie powietrza i inne niekorzystne czynniki.
Zielono jest także na zmodernizowanych w ramach projektu torowiskach: w ciągu ul. Bydgoskiej od Reja do Chopina (odcinek o długości ok 2,5 tys. mtp, w tym prawie 1,6 tys. mtp. w technologii zielonej trawiastej), wzdłuż Szosy Lubickiej od pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego (ok. 3 tys. mtp., w tym 2,5 tys. mtp w technologii zielonej trawiastej), od pl. Niepodległości do ul. Reja (2,5 tys. mtp., w tym 1,5 tys. mtp zielonego torowiska, z czego od ul. Sienkiewicza do Reja torowisko z rozchodnikiem w międzytorzu) oraz w ciągu ul. Warneńczyka, Gogi i Kościuszki od pl. Chrapka do ul. Kościuszki (ok. 1,2 tys. mtp, w tym 720 mtp torowiska porośniętego rozchodnikiem). Oprócz rozchodnika lub trawy na samych torowiskach oczy cieszą także skwerki z bylinami.