Toruń rozwija komunikację miejską i strefę Toruń-Zachód. Miasto, za pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacji, ogłosiło właśnie przetarg na zaprojektowanie nowej zajezdni i linii tramwajowej.
Dotychczasowa zajezdnia tramwajowa liczy sobie tyle lat co toruńska komunikacja miejska. Została wybudowana w 1891 roku i obecnie nie jest w stanie kompleksowo obsłużyć takiej liczby tramwajów, jaką dysponuje Toruń. Z uwagi na ograniczoną przestrzeń oraz historyczny charakter nie da się jej rozbudować do dzisiejszych potrzeb, nie sposób w niej zainstalować urządzeń niezbędnych do obsługi nowoczesnego i licznego taboru, m.in. tokarki podtorowej czy myjni. Montaż tych urządzeń, bardzo potrzebnych w obsłudze codziennej i remontowej, w obecnej zajezdni wiązałby się z koniecznością zmniejszenia liczby torów wykorzystywanych do obsługi tramwajów, co przełożyłoby się na zmniejszenie efektywności funkcjonowania obiektu. Stąd konieczność wybudowania nowej zajezdni tramwajowej, a w dalszej kolejności - autobusowej.
Nowa zajezdnia będzie zlokalizowana w zachodniej części Torunia (w tzw. Strefie Toruń-Zachód, która została wskazana w kierunkach rozwoju przestrzennego Torunia na lata 2024-2029+), tuż przy granicy miasta, na przedłużeniu ul. Łukasiewicza (pomiędzy Castoramą a lotniskiem), na terenie o powierzchni ok. 11,5 ha. Będzie ona przygotowana do obsługi nowoczesnego taboru. Znajdzie się w niej hala naprawczo-warsztatowa, m.in. z tokarką podtorową i stanowiskiem do oceny stanu kół oraz hala odstawcza. Przy budowie istotna będzie również dbałość o ekologię. Obiekt będzie energooszczędny, planuje się zastosowanie w nim odnawialnych źródeł energii, jej magazynowanie i dalsze wykorzystanie. W zajezdni będzie funkcjonował system retencji wód opadowych, a w myjni zastosowany zostanie zamknięty obieg wody, dzięki czemu znacznie zmniejszy się jej zużycie. Szeroko o planie miasta na realizację zajezdni pisaliśmy tutaj.
Dojazd drogowy do nowej zajezdni zostanie zapewniony od południa od Szosy Bydgoskiej oraz od wschodu od ul. Łukasiewicza (w korytarzu planowanej trasu średnicowej).
Planowany termin realizacji to okres pomiędzy czwartym kwartałem 2026 r. a pierwszym kwartałem 2029 r.
Zakłada się, że nowa zajezdnia zostanie połączona z resztą obecnej sieci nową, dwutorową linią tramwajową o długości 3500 metrów toru pojedynczego. Przez pierwsze 100 metrów będzie biegła od pętli Motoarena, w pasie dzielącym jezdnie Szosy Bydgoskiej w kierunku zachodnim, a następnie skręci w ul. Pera Jonssona i dalej wzdłuż tej ulicy w bezpośrednie otoczenie Motoareny Toruń. Następnie skręci na północny zachód i wzdłuż planowanej drogi wschód-zachód, w ciągu ul. Łukasiewicza, dotrze do nowej zajezdni. Wzdłuż trasy przewidziano budowę trzech zespołów przystanków tramwajowych, a nowe torowisko w większości zostanie wykonane w technologii zielonej. Więcej o nowej trasie tutaj.
Zarówno budowa nowej zajezdni tramwajowej, jak i nowej linii są planowane do realizacji w ramach projektu "Rozwój ekologicznej komunikacji tramwajowej w Toruniu", z dofinansowaniem z programu Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Wniosek o dofinansowanie jest w trakcie oceny.
Przetarg na projektowanie nowej linii tramwajowej na zachód Torunia i nowej zajezdni tramwajowej ogłoszono 20 stycznia 2025 r.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.