Dogęszczanie obszarów zbliżonych do najbardziej wydajnych ciągów komunikacyjnych oraz tworzenie nowych to wciąż kluczowe wyzwania polskich miast - mówili uczestnicy panelu dyskusyjnego, który podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy zorganizował ZDG TOR i Transport-Publiczny.pl.
Wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski podkreślił, że miasto wyciąga wnioski ze słynnego „Mordoru", czyli położonego na Służewcu zagłębia biurowców nękanego problemami z dojazdem. Zachęca też deweloperów do tego samego. – Myślę, że nikt już dziś nie ulokuje inwestycji z dala od najbardziej wydajnych ciągów transportowych – powiedział, dodając, że władze stolicy od lat na różnych targach wskazują inwestorom lokalizacje do zabudowy w okolicach drugiej linii metra. – Teraz będziemy odcinać kupony od tej polityki, bo inwestycje przy nowej linii już powstają – mówił zastępca prezydenta Warszawy.
Rolę metra podkreślił również Kacper Winiarczyk, dyrektor ds. operacyjnych Uber Poland. Jego firma zbiera dane dotyczące lokalizacji kursów zamawianych poprzez platformę. Wynika z nich, że jedna trzecia kursów rozpoczyna się lub kończy przy metrze.
Szybka Kolej – Metro Trójmiasta
Prezydent Gdyni Wojciech Szczurek stwierdził, że dla Trójmiasta funkcję metra pełni linia Szybkiej Kolei Miejskiej, która musi spełnić oczekiwania dotyczące szybkiego, punktualnego i czystego środka transportu. Podkreślił również rolę terenów pokolejowych, które PKP zaczęły zabudowywać, tworząc dobrze ulokowaną nową tkankę miejską. Przykładem jest gdyńskie Międzytorze.
Jarosław Bator, członek zarządu PKP SA dodał, że jego spółka i należący do niej deweloper XCity szykują już kolejne tego typu inwestycje w stolicy. – Dogadaliśmy się już z miastem w sprawie zabudowy położonego w centrum Placu Defilad, prawie dogadaliśmy się też w sprawie Odolan. Można tam stworzyć nowoczesny kawałek miasta – zapowiedział.
Metro w Krakowie technicznie możliwe
Czy nowy kręgosłup komunikacyjny zostanie wybudowany w Krakowie? Tomasz Szuba, prezes dostarczającej nawierzchnie szynowe spółki Tines twierdzi, że to możliwe. – Przez wiele lat żyliśmy w micie, że w Krakowie nie da się budować metra ze względu na niemożliwość przebicie się przez zabytkowe centrum. Dzisiejszy poziom technologii jest na tyle wysoki, że można to zrealizować bez żadnych problemów – podkreślił Szuba.
Ryszard Rębilas prezes Kolei Małopolskich dodał, że jeszcze przed ewentualną realizacją metra w Krakowie należy pełniej wykorzystać linie kolejowe biegnące przez miasto. Takie zadanie otrzymała jego spółka. – Przez centrum Krakowa biegnie aż 120 kilometrów linii kolejowych, a w obszarze metropolitalnym długość linii kolejowych wynosi 400 kilometrów – podał. Jest więc potencjał dla rozwoju.
Obecnie trwa realizacja podobnego w skali do budowy metra projektu budowy nowego dworca Łódź Fabryczna i przedłużenia prowadzącej do niego linii kolejowej – w kolejnej perspektywie unijnej – pod centrum miasta do stacji Łódź Kaliska. – To będzie trzeci największy węzeł transportowy w Europie, mogący obsłużyć dwudziestokrotnie więcej pasażerów, niż przed budową – podkreślał Tomasz Szuba. Według niego, wizjonerska inwestycja zaspokoi potrzeby transportowe centrum Łodzi przez kilkadziesiąt lat.
Tekst powstał w trakcie Forum Ekonomicznego w Krynicy, którego patronem medialnym był „Rynek Kolejowy”.