Pierwszy z zamówionych przez Szwajcarię 27 Tramlinków od Stadlera rozpocznie 1 listopada regularną eksploatację w Bernie. Nowe pojazdy mają docelowo zastąpić tramwaje Duewag/Vevey Be 4/8 oraz wozy RBS.
Od 1 listopada ruszą regularne przewozy pasażerów najnowszym tramwajem Tramlink od Stadlera dla Bernmobil. Szwajcarskie Berno zamówiło łącznie dwa rodzaje pojazdów: 20 tramwajów dwukierunkowych i siedem jednokierunkowych. W pełni niskopodłogowe tramwaje mają 42,7 m długości i 2,3 m szerokości. Będą mogły pomieścić 260 podróżnych (przy normie 4 os. na m2). Przewidziano pięć par podwójnych drzwi i dwie pary pojedynczych drzwi.
Obszerne wielofunkcyjne strefy zapewniają dużo miejsca zarówno dla osób na wózkach inwalidzkich, jak i dla wózków dziecięcych i bagażu. Każde drzwi, 7 w tramwajach jednokierunkowych i 6 po każdej stronie tramwajów dwukierunkowych, będą posiadać przesuwany stopień, który wypełni lukę między pojazdem a przystankiem i zapewni lepszą dostępność. Według deklaracji producenta, tramwaj pracuje bardzo płynnie i zapewnia jeszcze większy komfort jazdy. Oprócz niskiego zużycia energii i przyjaznego dla środowiska układu klimatyzacji, pojazd wyposażony jest również w system wspomagania hamowania, pozwalający uniknąć kolizji.
Jak mówi Rolf Meyer, dyrektor ds. komunikacji w Bernmobil, tramwaje są obecnie nadal testowane. – Zawsze pojawiają się drobne problemy wieku dziecięcego, ale jesteśmy na dobrej drodze – podkreśla Meyer. – Projekt Tramlink to jeden z najdroższych projektów Bernmobil, kosztujący około 130 milionów franków (ok. 600 mln zł). Pojazdy będą kształtować krajobraz miasta przez następne 30 lat. Z tramwajów tych skorzystają miliony pasażerów – dodaje.
– Dzięki ponad 300 tramwajom Tramlink sprzedanym w 15 miastach nasze pojazdy wyznaczają standardy pod względem wydajności, niezawodności, bezpieczeństwa, dostępności, komfortu i najnowocześniejszej technologii – mówi Christian König, zastępca dyrektora ds. marketingu i sprzedaży w firmie Stad
ler
Nowe tramwaje zastąpią 12 pojazdów Vevey (typ Be 4/8) i dziewięć pojazdów RBS (Be 4/10 Tram 2000), które będą wycofywane z ruchu do 2025 r. Dodatkowo obsłużą wzmocnioną i wydłużoną linię 9 do Kleinwabern. Umowa obejmuje opcję zwiększenia zamówienia o maksymalnie 50 tramwajów.
Zgodnie z zapowiedziami producenta, do końca roku do eksploatacji ma zostać oddanych osiem Tramlinków. Głównie będzie można je spotkać na linii nr 7. Pojazdy dwukierunkowe pojawią się na linii nr 6, ale nastąpi to w połowie 2024 roku.
Elegancji wygląd zewnętrzny pojazdu i jasne, przestronne, pozbawione barier wnętrze zaowocowały tym, że Tramlink dla Bernmobil został nagrodzony prestiżową nagrodą Red Dot Design Award 2023. Instytut od lat przyznaje corocznie nagrody w dziedzinie designu i wzornictwa przemysłowego.
fot. Stadler