Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Tramwaj bezemisyjnym środkiem transportu? Ministerstwo nie mówi tak ani nie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-08-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Ministerstwo Klimatu i Środowiska

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Tramwaj bezemisyjnym środkiem transportu? Ministerstwo nie mówi tak ani nie
fot. MJ
W związku z ustawą o elektromobilności i zapisami dotyczącymi określonej ilości autobusów bezemisyjnych w miastach, pojawiły się interpelacje poselskie. Posłowie pytają Ministerstwo Klimatu i Środowiska o to, czy są plany traktowania tramwajów jako pojazdów zeroemisyjnych i wskazują, że wymóg posiadania 30% autobusów bezemisyjnych może sprawić, że miasta stawiające na rozwój sieci tramwajowych będą musiały ograniczyć inwestycje w ten rodzaj taboru. Ministerstwo odpowiada, że tramwaje nie potrzebują wsparcie w postaci pomocy publicznej, ale mimo to zapowiada zmiany w przepisach.

Powyższego zagadnienia dotyczą dwie interpelacje. Ich autorami są odpowiednio Jacek Protas, a także Zbigniew Ziejewski i Jarosław Rzepa. Poseł Protas zadaje pytania dlaczego tramwaje nie zostały uznane za środki zeroemisyjne, jak chociażby trolejbusy, a także czy brak takiego zapisu pozbawi samorządy możliwości aplikowania o środki na budowę tramwajów z Unii Europejskiej. W obu pismach powtarza się natomiast pytanie o to, czy Ministerstwo Klimatu rozważa uznanie tramwaju za bezemisyjny środek transportu.

Taki sam postulat był już wcześniej podnoszony chociażby przez Związek Miast Polskich, o czym pisaliśmy w październiku 2019 roku. W swojej interpelacji poseł Protas przypomina zapis ustawy o elektromobilności, który wymaga od samorządów, aby do 2028 roku, posiadały w swojej flocie minimum 30% autobusów bezemisyjnych. Argumentuje też, że taki zapis dyskryminuje samorządy stawiające na rozwój połączeń tramwajowych, którym może być ciężko osiągnąć taki procent autobusów zeroemisyjnych we własnej flocie.

Ministerstwo zwraca uwagę, że tramwaj niewątpliwie jest ekologicznym środkiem transportu i nie przyczynia się do emisji spalin. Jednocześnie resort odpowiada, że głównym założeniem ustawy jest wsparcie elektromobilności i wymiana aut i autobusów na nisko i zeroemisyjne, a tramwaje poprzez swoją znaczącą ilość w polskich miastach i zasilanie energią elektryczną nie potrzebują, zdaniem ministerstwa, ustawowej pomocy. Ministerstwo dodaje też, że brak zapisów dotyczących komunikacji tramwajowej w ustawie nie wpływa na możliwość ubiegania się o środki na inwestycje tramwajowe z pieniędzy unijnych.

Resort podkreśla, że ustawa o elektromobilności nie zawiera pojęcia zeroemisyjnego środka transportu i nie ma planów, by takowe pojęcie wprowadzać.

– Mając na uwadze zalety dla środowiska związane z eksploatacją linii tramwajowych Ministerstwo Klimatu i Środowiska w projekcie ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (UC65) na skutek zgłaszanych uwag planuje wprowadzenie zmiany, która pozwoli na uwzględnienie pozytywnych efektów nowopowstających linii tramwajowych w przygotowywanych przez miasta analizach kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem, w ramach świadczenia usług komunikacji miejskiej, autobusów zeroemisyjnych oraz innych środków transportu.
W tym celu, w projekcie ustawy w art. 37 dodano ust. 6 w następującym brzmieniu:

,,6. W analizie, o której mowa w ust. 1, można uwzględnić korzyści z nowopowstających linii
tramwajowych, linii metra lub zelektryfikowanej kolei miejskiej, których utworzenie skutkować będzie
wycofaniem autobusów napędzanych silnikiem spalinowym na tej samej trasie."

Jeżeli wyniki analizy, uwzględniającej nowopowstałe linie tramwajowe wskazują na brak korzyści z wykorzystywania autobusów zeroemisyjnych, jednostka samorządu terytorialnego nie będzie zobowiązana do dokonywania inwestycji w zakresie ich zakupu – kończy Ireneusz Zyska, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Komunikacja

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Redakcja 03 września 2023

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 14 sierpnia 2023

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 15 sierpnia 2023

Zobacz również:

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Komunikacja

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Komunikacja

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Tomasz Śniedziewski 04 grudnia 2022

Pozostałe z wątku:

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Komunikacja

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Redakcja 03 września 2023

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 14 sierpnia 2023

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 15 sierpnia 2023

Zobacz również:

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Komunikacja

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Komunikacja

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Tomasz Śniedziewski 04 grudnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5