Spółka Tramwaj Fordon ogłosiła w grudniu 2012 roku długo oczekiwany przetarg na budowę nowej linii tramwajowej w Bydgoszczy. Wykonawca dostanie dwa lata na zrealizowanie inwestycji wartej prawie pół miliarda złotych. To najbardziej skomplikowany projekt infrastrukturalny w Bydgoszczy - długość samego okablowania przekroczy sto kilometrów.
Inwestycja z problemami
Budowa nowej linii tramwajowej do bydgoskiego Fordonu od początku napotykała na problemy. Najpierw problemy dotknęły Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego, które opracowywało dokumentację. Po rozwiązaniu umowy z BPBK dokończyła ją firma Voessing, która była podwykonawcą BPBK. Później spółka Tramwaj Fordon miała problem z wykupem działek a na końcu - miasto nie było w stanie zapewnić finansowania inwestycji z powodu trudnych negocjacji z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym. Ostatecznie wkład własny sfinansują obligacje Urzędu Miasta. Cała inwestycja jest warta 435 milionów złotych, z czego ok. 235 milionów zapłaci Unia Europejska.
Przetarg na wykonanie 10-kilometrowej linii tramwajowej został jednak w końcu ogłoszony dziś, 28 grudnia. Procedura postępowania jest dwuetapowa. W pierwszym etapie spółka Tramwaj Fordon wybierze pięć firm, które mają największe doświadczenie w realizacji inwestycji tego typu. Firmy te zostaną zaproszone do złożenia konkretnych ofert.
Najbardziej skomplikowany projekt w Bydgoszczy
Projekt realizowany będzie w oparciu o dokumentację zamawiającego i będzie obejmował budowę nowej, dwutorowej linii tramwajowej o długości ok. 9,5 km wraz z trzema pętlami tramwajowymi pośrednimi, końcową pętlą tramwajową z elementami zajezdni tramwajowej i 14 parami przystanków tramwajowych.
W ramach prac należy wykonać 25 km pojedynczego toru o prześwicie 1000 mm. W sumie w ramach prac zostanie wykonanych również prawie 12 tys. metrów kwadratowych peronów, chodników i dojść technicznych. Zamówienie obejmuje także prace na 4 pętlach i 31 przystankach autobusowych, przebudowę 9 km ulic (Fordońskiej, Lewińskiego, Akademickiej, Andersa) i 11 km kanalizacji deszczowej i postawienie 250 sygnalizatorów.
Nad torami stacji Bydgoszcz Wschód trasa przebiegnie estakadą o długości 545 metrów. Perony stacji zostaną przebudowane i zadaszone w ramach projektu zintegrowanego węzła przesiadkowego. Sama stacja również zostanie przebudowana przez wykonawcę projektu - a prace dotyczą aż 3,2 km torów, 4,5 km sieci trakcyjnej, urządzeń sterowania ruchem kolejowym i dwóch przejazdów kolejowych.
Potrzebne setki kilometrów kabli
Nowa linia tramwajowa będzie potrzebować 43 km kabli zasilających, 37 km kabli sygnalizacyjnych i 23 km światłowodu. Magistrala informacyjna systemu informacji pasażerskiej będzie mieć długość 14 kilometrów. W ramach projektu powstaną 3 stacje prostownikowe, hala przeglądowa o pow. 540 m2, i 388 metrów ekranów akustycznych. Termin składania ofert upływa 29 stycznia. Jedynym kryterium przetargu jest cena. Żeby wziąć udział w przetargu należy wpłacić wadium w wysokości aż 3 mln złotych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.