Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego zatwierdził dofinansowanie modernizacji łódzkiego odcinka podmiejskiej linii tramwajowej do Konstantynowa z funduszy unijnych. Wsparcie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego będzie wynosiło niemal 32 mln zł. Roboty budowlane mogą rozpocząć się w przyszłym roku.
Torowisko i sieć trakcyjna mają zostać wymienione w całości (być może z wyjątkiem węzła przy wjeździe do zajezdni muzealnej na Brusie, wymienionego przed kilkoma laty). Przewidziano też wydłużenie mijanek oraz budowę nowej podstacji trakcyjnej. Perony mają zostać przebudowane, a tam, gdzie ich dotychczas nie było (w wielu miejscach pasażerowie tramwajów zmierzających w kierunku Łodzi wysiadali wprost na jezdnię) – wybudowane od podstaw. Rozbudowany ma też zostać układ drogowy wraz z sieciami podziemnymi.
Przeznaczony do modernizacji odcinek zaczyna się na wysokości pętli Zdrowie i przebiega wzdłuż ul. Konstantynowskiej do granic miasta. Jego długość wynosi ok. 2,8 km. Oprócz dofinansowania z budżetu UE inwestycja otrzymała też wsparcie z budżetu państwa (ok. 4,7 mln zł). Przy całkowitym szacowanym koszcie ponad 57,6 mln zł są to niebagatelne sumy, których brak uniemożliwiłby zapewne przywrócenie trasy do eksploatacji.
Tramwaje przestały dojeżdżać do Konstantynowa i Lutomierska
3 marca 2019 r. Przyczyną był stan techniczny infrastruktury, zagrażający – według ekspertyz – bezpieczeństwu pasażerów. Wszystkie zainteresowane samorządy gminne – Łódź, Konstantynów i Lutomiersk – od początku podkreślały jednak, że autobusy zastępcze mają być tylko rozwiązaniem tymczasowym.
Niedawno informowaliśmy o rozpisaniu przez władze Konstantynowa i Łodzi
wspólnego przetargu na modernizację odcinka łączącego oba miasta. Wedle zapowiedzi prace budowlane
miałyby rozpocząć się w przyszłym roku. Remont odcinka Konstantynów – Lutomiersk obiecała natomiast dofinansować
spółka Centralny Port Komunikacyjny, choć jej deklaracje są bardzo ogólne.