Przed weekendem na facebookowym profilu i stronie internetowej miasta Konstantynów Łódzki opublikowano dość zaskakującą informację. Miasto do 16 marca czeka na opinie mieszkańców w związku z planami budowy wspólnej infrastruktury dla pieszych i rowerzystów.
Budowa ciągu pieszo-rowerowego w miejscu torowiska byłaby więc diametralną zmianą podejścia władz Konstantynowa Łódzkiego. Można to jednak przypisać do planów, które zaprezentowano w lutym 2024 r. Chodzi o budowę drogi rowerowej od skrzyżowania ulic Łódzkiej i Krótkiej w Konstantynowie Łódzkim do krańcówki autobusowej Retkinia Kusocińskiego w Łodzi.
W ubiegłorocznej rozmowie z "Transportem Publicznym"
burmistrz tego miasta sygnalizował, że barierą dla modernizacji torowiska jest brak takiego instrumentu, który pozwoli pozyskać większe środki. Szacunkowo potrzebna była kwota 120 mln złotych - dzielona na pół z Lutomierskiem.
Jednak obydwa miasta miały dążyć do wznowienia ruchu tramwajów. – Będziemy szukali takich rozwiązań, jak autobus elektryczny albo wszelkich innych alternatywnych form do tramwaju. Chociaż tramwaj ma tutaj pierwszeństwo. Tramwaj ma tę zaletę, że ma wydzielone torowisko, a przy drodze wojewódzkiej nie ma miejsca, żeby wydzielić buspas – mówił Robert Jakubowski.
W związku z opisaną sondą poprosiliśmy o komentarze burmistrzów Konstantynowa Łódzkiego oraz Lutomierska, na które czekamy.
Blisko stuletnia trasa tramwajowa nieczynna od lat
Tramwaje z Łodzi do Lutomierska przestały dojeżdżać w 2019 roku w związku ze złym stanem torowiska. Był on na tyle poważny, że doraźna naprawa nie wchodziła już w grę. Pomimo że zaraz minie dekada, jak na razie nie udało się skutecznie pozyskać środków na modernizację. W grę wchodziły tutaj dotacje w ramach programu operacyjnego
Fundusze Europejskie dla Łódzkiego na lata 2021-2027 czy w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.
Zresztą warto wspomnieć, że znaczna degradacja infrastruktury torowo-sieciowej była wspólną przyczyną dla zawieszenia w przeszłości ruchu na wszystkich liniach podmiejskich: do Ozorkowa i Zgierza, do Pabianic i Ksawerowa czy do Lutomierska i Konstantynowa Łódzkiego.
Aktualnie udało się wznowić ruch na odcinkach
Łódź – Zgierz (grudzień 2021),
Łódź – Pabianice przez Ksawerów (lipiec 2023) czy
Łódź – Konstantynów (lipiec 2024).