Jedną z nowych tras tramwajowych, jaką w najbliższych latach planował wybudować Szczecin, miała być budowa nowego torowiska w ciągu ulicy Ku Słońcu wraz z pętlą tramwajową przy CH Ster. Inwestycja została określona jako tramwaj do Mierzyna. W 2018 roku miasto ogłosiło przetarg na jego budowę, lecz ostatecznie z powodu ofert przekraczających budżet, postępowanie zostało unieważnione. Od tego momentu mijają już prawie 3 lata, a nowego przetargu wciąż nie ma. Czy inwestycja została odłożona na półkę?
W ostatnich latach Szczecin skupiał się głównie na modernizacji już istniejącej sieci tramwajowej, która w wielu miejscach była w bardzo złym stanie technicznym. Aktualnie prace toczą się w wielu lokalizacjach zachodniopomorskiej stolicy, a kolejne są w planach. W grudniu 2021 roku miasto oddało też do użytku zupełnie nową trasę tramwajową na Szafera. Samorząd planuje jej wydłużenie i budowę drugiego odcinka, do obecnie istniejącej pętli tramwajowej na Krzekowie. Sieć tramwajowa miała się także powiększyć o kolejny nowy odcinek torów,
ten prowadzący do CH Ster. Nowa pętla i 800 metrów toru
Inwestycja szybko została określona jako tzw. “Tramwaj do Mierzyna”. Zadanie polega na budowie nowego fragmentu torowiska w ciągu ulicy Ku Słońcu, wraz z pełnoprawną, trzytorową pętlą zlokalizowaną przy popularnym Sterze. Pętla ma być umiejscowiona na działce znajdującej się między dwoma jezdniami drogi krajowej numer 10. W sumie ma powstać 800 metrów nowej, dwutorowej trasy, która zacznie bieg od ulicy Kwiatowej, gdzie obecnie znajduje się przystanek końcowy Gumieńce. Inwestycja ma także objąć budowę drugiego toru w ciągu ulicy Ku Słońcu, od Ronda Gierosa do przystanku Gumieńce. Tramwaje mają mieć możliwość wjazdu w ulicę Kwiatową zarówno od Ku Słońcu, jak i od nowo planowanej pętli.
Przetarg z 2018 roku unieważniono. Co dalej?
Przetarg w tej sprawie
ruszył jesienią 2018 roku. W postępowaniu
wpłynęło co prawda kilka ofert, lecz wszystkie znacznie przekroczyły budżet miasta. Ostatecznie
przetarg został unieważniony w 2019 roku i na razie nie zapowiada się, aby został rozpisany na nowo.
– Projekt związany z przebudową torowiska i budową pętli tramwajowej Mierzyn przy Centrum Handlowym Ster, czeka na realizację. Tak jak wielokrotnie było to sygnalizowane, czekamy na możliwości pozyskania dofinansowania unijnego w tym zakresie. Cztery lata temu szacowaliśmy koszt tej inwestycji na ok 60-70 mln zł, jednak oferty w przetargu znacznie przekraczały nasz budżet. Przy obecnych uwarunkowaniach rynkowych, można zakładać, że koszt tej inwestycji wyniesie na pewno ponad 100-150 mln złotych – poinformował nas Piotr Zieliński, rzecznik prasowy Miasta Szczecin ds. inwestycji.
Konsultacje społeczne w postaci… 12 pytań zamkniętych
Miasto przeprowadziło też kilka miesięcy temu konsultacje społeczne, które polegały na wypełnieniu przez respondentów i respondentki ankiety składającej się z… 12 pytań zamkniętych. W badaniu wzięło udział 1140 osób. W jego wyniku powstał krótki raport,
dostępny pod tym adresem. Poza opisem zakresu inwestycji możemy w nim przeczytać, iż “Budowa torowiska do pętli Mierzyn wraz z przebudową układu drogowego będzie wymagała wycinki około 168 drzew. Plan nasadzeń drzew i krzewów zakłada: 288 nasadzeń zastępczych drzew i 940 m2 krzewów”. Tej kwestii poświęcono także jedno z 12 pytań w ankiecie.
Znaczne poparcie dla budowy nowej trasy i ankietowe paradoksy
Znaczna większość pytanych popiera budowę nowej linii (84,48%), podobnie jak budowę pętli przy CH Ster (80,86%). Paradoksem jest to, że jednocześnie prawie 65% osób poparło postulat, aby na nowej trasie kursowały tramwaje… dwukierunkowe, których użycie nie będzie konieczne w przypadku budowy pętli.
Na razie bez zmian w projekcie
Ankietowani popierają też pomysł, aby przystanek na ulicy Kwiatowej przestał być obsługiwany przez tramwaje i miał już charakter wyłącznie autobusowy. Wynika więc z tego to, iż respondenci i respondentki chcieliby, aby tramwaje kursowały tylko w pełnej relacji, aż do CH Ster.
– Na dzisiaj nie planujemy zmian w projekcie. Nie licząc pętli, na trasie będą trzy nowe przystanki – odpowiada Piotr Zieliński, pytany o ewentualne zmiany w projekcie, jakie mogłyby płynąć z konsultacji społecznych, w tym ewentualną zmianę pętli na tzw. krańcówkę, która musiałaby być obsługiwana taborem dwukierunkowym.
Tramwaj do Mierzyna czeka więc na fundusze unijne, podobnie jak wiele innych inicjatyw tramwajowych w Polsce.