W najbliższych dniach Kraków zorganizuje spotkania organizacyjne i konsultacyjne ws. ruszającej budowy tramwaju do Mistrzejowic. Kwestia zieleni wciąć budzi sporo emocji. Trwają dalsze rozmowy na temat możliwości ochrony części drzew.
Jak
pisaliśmy niedawno, Gülermak otrzymał decyzję ZRID, czyli pozwolenie na realizację prac, dla tramwaju do Mistrzejowic. Inwestycja jest realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Zadaniem wykonawcy jest zaprojektowanie, pozyskanie finansowania, budowa i utrzymanie 4,5-kilometrowej trasy, na której znajdzie się podziemny odcinek z dwiema stacjami – częścią przyszłego krakowskiego premetra. W dalszym ciągu emocje budzi wycinka drzew – ZRID
zakłada usunięcie maksymalnie aż 1059 okazów.
Kraków przekazał plac budowy wykonawcy 1 czerwca. Pierwsze prace przygotowawcze mają toczyć się w miejscach, które nie budzą zastrzeżeń. Jednocześnie w tym tygodniu odbędą się kolejne spotkania konsultacyjne z mieszkańcami. Wszystkie spotkania odbędą się w formule online. – Zależy nam, by organizowane spotkania były maksymalnie rzeczowe, więc chcemy się skupić na konkretnych odcinkach prowadzonej inwestycji. Dzięki temu mieszkańcom będzie łatwiej wyrazić opinię dotyczącą szczegółowych rozwiązań przyjętych w pobliżu ich miejsca zamieszkania – wyjaśnia Andrzej Kulig, zastępca prezydenta miasta Krakowa.
Jednocześnie władze miasta odbyły kolejne spotkania z przedstawicielami wykonawcy, pracownikami miejskich instytucji, reprezentantami mieszkańców. – Kontynuowaliśmy analizę możliwości ograniczenia wycinki drzew. Największym wyzwaniem jest kolizja istniejących drzew z projektowanym przebiegiem sieci wodociągowych, ciepłowniczych, gazowych i innych – mówi Kulig.
Ustalono m.in. zmianę technologii i stosowanie tzw. przewiertów sterowanych. Dodatkowo w niektórych miejscach możliwe będzie ograniczenie wycinek wybranych przypadkach istnieje potencjalna możliwość uniknięcia wycinki wybranych drzew, poprzez np. poprowadzenie sieci podziemnych pod ścieżką rowerową – o ile zgodzą się na to gestorzy. – Wstępna analiza drzew przeznaczonych do usunięcia, wykazała, że co najmniej kilkadziesiąt uda się uratować, około 50 dużych drzew zostanie przesadzonych. Będzie więcej nasadzeń drzew i krzewów – informuje Andrzej Kulig.
W miejscach, w których niemożliwe będzie wycinka dużych drzew, zwiększona ma być liczba nasadzeń zastępczych. Jak informuje Kraków, możliwe jest zastosowanie nawierzchni przepuszczalnej na ścieżkach rowerowych, co zapewni odpowiednie nawodnienie i ochroni dodatkowe drzewa. W pewnych miejscach ma również istnieć również możliwość zastąpienia murku oporowego skarpą, ale będzie to poddawane dodatkowym analizom terenowym.