Poznań rozpoczyna konsultacje w sprawie tramwaju do stacji kolejowej Poznań Wschód. Potencjalna inwestycja umożliwiłaby doprowadzenie w ten rejon miasta alternatywnego dla autobusów środka komunikacji zbiorowej. Planowana trasa miałaby zaczynać się miejscu pętli Zawady. Jak na razie nie podjęto decyzji czy inwestycja będzie realizowana, będzie to uzależnione od wniosków z konsultacji społecznych, a także dostępności środków finansowych.
Potencjalna nowa trasa tramwajowa, biegnąca wzdłuż ulic Zawady i Głównej umożliwiłaby połączenie dworca Poznań Wschód z aktualnie istniejącą pętlą Zawady. Zapewniłoby to lepszą jakość komunikacji miejskiej w tym rejonie Poznania i w pewnym stopniu pozwoliłoby wykorzystać potencjał dworca kolejowego Poznań Wschód, jako nowego centrum przesiadkowego. Jest to inwestycja, która coraz
częściej jest także podnoszona przez samych mieszkańców tego rejonu, a
władze miasta przyznały, że jest to jedna z priorytetowych inwestycji w nowej perspektywie unijnej.
Jak na razie rozpoczynają się konsultacje społeczne, które pozwolą wypracować optymalny model przebiegu potencjalnej trasy. Pod debatę zostaną poddane dwa warianty przebiegu linii, z czego oba swój początek będą miały w rejonie obecnej pętli tramwajowej Zawady. W pierwszym etapie inwestycji zaplanowano, by trasa kończyła się w rejonie stacji Poznań Wschód, a w przyszłości nie jest wykluczone przedłużenie jej wzdłuż trasy kolejowej do Wągrowca, do ulicy Gnieźnieńskiej. Pierwszy wariant nowej linii zakłada poprowadzenie jej ulicami Zawady i Główną, a następnie obok istniejącego marketu i boiska Polonii Poznań. Druga opcja także zakłada przebieg ulicami Zawady i Główną, w rejonie rynku Wschodniego, a następnie nową ulicą, która ma powstać w połowie obecnych ulic Harcerskiej i Wiejskiej. Przy stacji Poznań Wschód planowana jest budowa węzła przesiadkowego z parkingiem Park&Ride i nową pętlą autobusową.
– Konsultacje stanowią bardzo ważną część prowadzonych przez ZTM działań przedprojektowych wśród których znajduje się także rozpoznanie możliwości technicznych dla nowej trasy – mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.
Nie zapadły jeszcze wiążące decyzje w sprawie realizacji inwestycji. O sensowności zarówno ekonomicznej, jak i społecznej zdecyduje szereg analiz, a także wspomniane wyżej konsultacje społeczne. Realizacja inwestycji będzie też zależała od kondycji finansowej miasta i dostępności środków zewnętrznych, np. pieniędzy unijnych.
Konsultacje w formie ankiety internetowej potrwają od 20 września do 17 października tego roku.
– Zawady i Główna to rejony Poznania, w których linia tramwajowa mogłaby nie tylko zdecydowanie poprawić komunikację lokalną, ale także dać ożywczy impuls rozwojowy – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.