Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Tramwaj do Wilanowa okazją do zmian układu przy Polu Mokotowskim

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-03-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Tramwaj do Wilanowa okazją do zmian układu przy Polu Mokotowskim
fot. Petroniusz / fotopolska.eu
Okolice stacji metra Pole Mokotowskie przejdą w najbliższych latach spore zmiany przy okazji różnych inwestycji Zarządu Dróg Miejskich, Zarządu Transportu Miejskiego oraz Tramwajów Warszawskich. Poprawić ma się m.in. dostępność przystanków tramwajowych, docelowo zmieni się ich układ. W pierwszej kolejności jednak pasażerowie zyskają możliwość dojścia w poziomie terenu do przystanków w poziomie terenu.

Jako pierwsi zmiany mają szansę wprowadzić drogowcy. Inwestycja, będąca kontynuacją budowy nowego układu dróg rowerowych na Polu Mokotowskim, zakłada budowę przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerzystów przez północną część skrzyżowania Batorego i al. Niepodległości. Przy okazji, na wniosek Zarządu Transportu Miejskiego, od strony tego skrzyżowania w pasie dzielącym jezdnie zostanie wytyczone przejście do przystanków tramwajowych nad stacją metra Pole Mokotowskie, które obecnie są dostępne wyłącznie za pomocą schodów prowadzących z poziomu podziemnej antresoli. W rejonie przystanków powstanie też dodatkowe przejście przed torowisko, umożliwiające dojście do przystanku w kierunku Dw. Centralnego. Wprowadzony ma też zostać priorytet dla tramwajów na skrzyżowaniach z Batorego i Rakowiecką.

Dojście do przystanków przewidziano po zachodniej stronie torowiska w powiększonym pasie zieleni. – W związku z koniecznością dostosowania skrzyżowania al. Niepodległości i Batorego do obecnie obowiązujących przepisów i wydzielenia fazy w sygnalizacji dla skrętu w lewo z północnego wlotu al. Niepodległości brak jest możliwości zachowania jazdy na wprost z tego pasa. Liczba pasów na wylocie ze skrzyżowania zostanie dostosowana do liczby pasów przeznaczonych do jazdy na wprost na wlocie. Z tego względu możliwe było zaprojektowanie chodnika w rejonie wyjścia z metra – wyjaśnia Karolina Gałecka, rzecznik prasowy ZDM Warszawa.

Jest szansa, że inwestycja zostanie zrealizowana w tym roku – pod warunkiem przyznania odpowiednich środków. – Posiadamy zatwierdzony projekt organizacji ruchu oraz projekty sygnalizacji świetlnej. Obecnie trwa uzgadnianie projektów wykonawczych – mówi Gałecka.

Inwestycja drogowców skłoniła też ZTM do działań w zakresie poprawy dostępu do przystanków. – ZTM analizuje możliwości lepszego skomunikowania dla osób niepełnosprawnych obszaru północnej głowicy stacji Pole Mokotowskie, w tym zwiększenia dostępności do przystanków tramwajowych oraz możliwości usytuowania dodatkowych wind w nowym układzie przy północnej antresoli stacji – informuje Michał Grobelny z biura prasowego ZTM. W sumie analizy dotyczą trzech wind. Miałyby się pojawić po zewnętrznych stronach jezdni, a także w pasie dzielącym pomiędzy torowiskiem a zachodnią jezdnią al. Niepodległości w dowiązaniu do projektowanego chodnika. Na razie jednak nie wiadomo, kiedy takie windy mogłoby się pojawić.

Docelowo spore zmiany przyniesie budowa linii tramwajowej łączącej Wolę, Dw. Zachodni, Ochotę z Mokotowem i Wilanowem. W ramach tej inwestycji powstanie torowisko we wschodniej stronie ul. Rakowieckiej, łączące Puławską z al. Niepodległości. – Na podstawie analizy funkcjonowania obecnego i przyszłego układu komunikacyjnego w rejonie stacji metra Pole Mokotowskie i w wyniku roboczych ustaleń pomiędzy ZTM i TW, projekt trasy tramwajowej Wola – Wilanów przy skrzyżowaniu ulic Rakowiecka/ al. Niepodległości zakłada przystanki w każdym kierunku w układzie za skrzyżowaniem, tj. zakłada pozostawienie przystanku w al. Niepodległości nad stacją metra w kierunku Dworca Centralnego oraz zakłada dwa nowe przystanki na ul. Rakowieckiej za skrzyżowaniem z al. Niepodległości – odpowiednio w kierunku Ochoty i Wilanowa – informuje Tomasz Kunert, rzecznik prasowy ZTM Warszawa. Takie rozwiązanie jest korzystne dla pasażerów: tramwaje w danym kierunku odjeżdżają z jednego przystanku.

Zaproponowany układ rodzi pytanie o zasadność utrzymywania przystanku bezpośrednio nad stacją metra w kierunku Rakowieckiej. Tramwaje jadące od strony centrum będą musiały bowiem zatrzymywać się w zespole przystankowym Metro Pole Mokotowskie dwa razy (przed i za skrzyżowaniem). – Biorąc jednak pod uwagę znaczną odległość planowanych przystanków w ul. Rakowieckiej od osiedla Batorego (ok. 300 m między ul. Batorego a ul. Rakowiecką) i rozległość węzła uznaliśmy, że utrzymanie tego przystanku jest uzasadnione. Założyliśmy zatem utrzymanie tego przystanku, który chcielibyśmy aby docelowo zlokalizowany był bezpośrednio za wyjściem z północnej głowicy stacji metra (z przejścia podziemnego w rejonie ul. Bruna) – wyjaśnia Kunert. W tej chwili przystanki tramwajowe nad stacją metra należą do najdłuższych w Warszawie – łączą dwie antresole stacji metra. Tramwaje podjeżdżają do początku platformy przystankowej (w kierunku północnym do wyjść z północnej głowicy stacji metra, a w kierunku południowym do wyjść z południowej głowicy stacji metra).
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5