Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Tramwaj do Wilanowa. Przygotowania do wycinki kilkuset drzew

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-09-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Tramwaj do Wilanowa. Przygotowania do wycinki kilkuset drzew
fot. TW
Rozkręca się budowa trasy tramwajowej do Wilanowa. W tym tygodniu wykonawca rozpocznie – co zawsze budzi emocje – wycinki drzew, kolidujących z trasą tramwajową, infrastrukturą drogową, ale i instalacjami podziemnymi. W pierwszym etapie do usunięcia przewidziano 116 drzew, a w sumie – 426. W zamian zasadzonych ma zostać blisko 1000 drzew w standardzie warszawskim (średnica pnia powyżej 25 cm).

Na trasie do Wilanowa, w zasięgu oddziaływania inwestycji, w momencie wykonywania projektu budowlanego zinwentaryzowano 1487 drzew. W sumie do usunięcia zaklasyfikowano 426 okazów – 179 w pasie dzielącym, 248 przy jezdni. To około 29% drzew.

– Rozpoczynamy pierwszy etap prac od Puławskiej do Beethovena. Musimy zmieścić ten tramwaj w istniejącą przestrzeń. Zieleń była sadzona w latach 50-70 w sposób dość chaotyczny – mówi Grzegorz Stankiewicz, kierownik projektu ze strony Tramwajów Warszawskich. Jak wyjaśnia, to nie tylko kolizje z układem drogowo-torowym (pomimo zmniejszenia przekroju jezdni do dwóch pasów na kierunek), ale też z infrastrukturą podziemną – przebudowywaną, jak i nową. Ta nowa ma często większe gabaryty, musi spełniać współczesne normy i wymagania. – Ponadto zgodnie z zaleceniami i obecnymi normami nie powinniśmy lokować instalacji dodatkowej pod jezdniami – wyjaśnia Stankiewicz.

W I etapie przewidziano usunięcie 116 drzew, z czego 16 zaklasyfikowano do przesadzenia. Wycinki rozpoczną się w II połowie tego tygodnia. – Wspólnie z Zarządem Zieleni obchodzimy o oglądamy każde drzewo. Pochylamy się dosłownie nad każdym egzemplarzem – mówi Katarzyna Ziarkowska, dyrektor inwestycji strategicznych w Tramwajach Warszawskich. Wycinki w tym etapie potrwają do 4 października.

Jak dodaje inwestor, już na etapie projektu budowlanego czyniono starania, by ochronić maksymalnie dużo drzew. – Na etapie projektu wykonawczego korygujemy przebiegi instalacji i technologii. Zatem w czasie kolejnych etapów liczba drzew może ulegać pewnym modyfikacjom – mówi Ziarkowska. Wszystkie wycinki potrwają do marca 2023 r. Tramwaje Warszawskie zaplanowały spotkania z mieszkańcami w tej sprawie, a dokładne plany można oglądać na stronie tramwajdowylanowa.pl.

Nie wszystko da się przesadzić


Niestety, choć często pojawiają się takie postulaty, nie ma możliwości przesadzenia wszystkich drzew. – Przesadzanie dużych dorodnych drzew to proces skomplikowany – dla drzew to duży stres. Dostosowały się one już do warunków w danym miejscu – należałoby je przesadzać z odpowiednią bryłą korzeniową i odpowiednio przygotowaną koroną. Nie zawsze jest możliwe zapewnienie takich warunków, by wszystkie drzewa dobrze zniosły ten stres. Pamiętajmy, że w mieście drzewa napotykają na szereg niekomfortowych warunków – mówi Grzegorz Szczerba, dendrolog z Zarządu Zieleni.

Jak wyjaśnia, generalnie przyjmuje się, że bryła korzeniowa przesadzanego drzewa musi być dziesięciokrotnie większa niż średnica pnia na wysokości 1 m. W mieście jednak drzewa mają często dość płaską bryłę korzeniową – wówczas różnica powinna być szesnastokrotna. – Z uwagi na infrastrukturę podziemną nie zawsze jest możliwe odpowiednie pobranie bryły korzeniowej – mówi Szczerba. – Musielibyśmy wyciąć wszystko, łącznie z rurami. Nikt na to się nie zgodzi, żaden z gestorów – mówi Konrad Niklewicz, członek zarządu Tramwajów Warszawskich.

Przesadzane drzewa, z uwagi na stres, często wchodzą w okres stagnacji. – Czasem szybciej po prostu nowe drzewa szybciej się zaadaptują i szybciej dadzą pożądany efekt – wyjaśnia Grzegorz Szczerba.

Będą nowe szpalery drzew

W zamian przewidziano posadzenia kompensacyjne. Decyzja środowiskowa mówi o min. 640 okazach. – W tej chwili zaplanowano nasadzenia już 744 drzew na terenie inwestycji. Ponadto posadzonych zostanie 136 drzew w innych miejscach na terenie Wilanowa i Mokotowa – mówi Robert Fosiewicz, główny specjalista ds. ochrony środowiska w TW. Ok. 400 drzew posadzi, w ramach własnej inicjatywy, wykonawca, firma Budimex.

Będą sadzone dorodne drzewa w standardzie warszawskim – o wysokości min. 5 m i obwodzie pnia 25-30 cm. Zaproponowano m.in. lipy holenderskie, lipy drobnolistne, platany klonolistne, wiśnie piłkowane, klony polne i dęby szypułkowe. – Rozkład, który teraz proponujemy, jest dość szeroki. Był konsultowany z Zarządem Zieleni – chodzi o to, by wpisywał się w otoczenie i istniejącą zieleń – mówi Fosiewicz.

Przewidziano podwójne, bądź potrójne szpalery drzew. – Przewidujemy nasadzenia szpalerowe, formowane, także przy tramwaju – mówi Ziarkowska. Takie drzewa pojawią się m.in. przy Nałęczowskiej. Przewidziano też po raz pierwszy drzewa na przystankach. Do tego 9 km zielonych torów obsadzonych rozchodnikiem.

Roboty się rozkręcą

W najbliższych tygodniach wreszcie zauważalnie ma rozszerzyć się front robót. – Wykonawca utrzymuje tempo robót rozbiórkowych. Całość rozbija się o uzgodnienia z gestorami sieci. Są oczywiście projekty wykonawcze, ale trzeba ustalić techniczne warunki przekładek o zabezpieczenia sieci. W sumie to kilkadziesiąt umów. Szerszy front robót osiągniemy w ciągu 2-3 tygodni – w październiku roboty zaczną się na dobre – mówi Wojciech Bartelski, prezes TW.

Trwają też przygotowania do prac na kolejnych odcinkach trasy, za św. Bonifacego w kierunku Branickiego. – Odcinek ten był objęty zamówienie opcjonalnym. Zgodnie z warunkami zamówienia w ciągu dwóch miesięcy powinna być przygotowania dokumentacja wykonawcza dla uzgodnień. Kolejne odcinki zamkniemy na wiosnę – mówi Bartelski.

Termin realizacji kontraktu, związanego z budową trasy tramwajowej od Puławskiej do Branickiego, upływa w styczniu 2024 r. Wszystkie zasadnicze prace mają jednak zakończyć się w 2023 r.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Warszawa: Tramwaj na Modlińskiej. Wybrany korytarz trasy [schematy]

Przestrzeń

Warszawa: Tramwaj na Modlińskiej. Wybrany korytarz trasy [schematy]

Witold Urbanowicz 11 września 2023

Warszawa: Tramwaj do Wilanowa. Udało się już przełączyć ciepłociąg

Przestrzeń

Warszawa: Na początku jesieni możliwa umowa na tory na Rakowieckiej

Przestrzeń

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Warszawa: Tramwaj na Modlińskiej. Wybrany korytarz trasy [schematy]

Przestrzeń

Warszawa: Tramwaj na Modlińskiej. Wybrany korytarz trasy [schematy]

Witold Urbanowicz 11 września 2023

Warszawa: Tramwaj do Wilanowa. Udało się już przełączyć ciepłociąg

Przestrzeń

Warszawa: Na początku jesieni możliwa umowa na tory na Rakowieckiej

Przestrzeń

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5