Przygotowania do budowy trasy tramwajowej z Woli, Dw. Zachodniego, Ochoty przez Mokotów do Wilanowa przebiegają niezwykle powoli. Niebawem jednak ma się to istotnie zmienić: Tramwaje Warszawskie ograniczają zakres umów z wykonawcą mocno opóźnionego projektu koncepcyjnego trasy. Jednocześnie miasto szykuje zmiany w jednostkach odpowiedzialnych za zatwierdzanie organizacji ruchu, co ma wpłynąć na przyspieszenie procesu uzgodnień. W kwietniu mają ruszyć dwa pierwsze przetargi.
Pod koniec 2015 r. Tramwaje Warszawskie
podpisały umowę z konsorcjum Safege oraz Schuessler-Plan Inżynierzy na wykonanie wielobranżowej koncepcji budowy trasy tramwaju od ul. Kasprzaka, przez Dw. Zachodni, Ochotę i Mokotów do Wilanowa z podziałem na sześć odcinków. Zadaniem projektantów miało być m.in. przygotowanie projektu stałej organizacji ruchu i analizy układu zasilania trakcji tramwajowej oraz materiałów niezbędnych do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, które będą stanowić podstawę do późniejszego wykonania dokumentacji projektowej.
Prace miały potrwać kilkanaście miesięcy, ale znacząco przedłużyły się.
Opornie wykonawcy szły uzgodnienia chociażby założeń organizacji ruchu. Występowały istotne rozbieżności co do zakresu koniecznych zmian i poprawek, które powinny być nanoszone.
Miasto przyspiesza
Do dzisiaj pełnego zakresu umowy nie udało się zrealizować. – Niestety to prawda. Dlatego ograniczamy zakres umowy do tego, co jest przygotowane, ograniczamy płatności i przechodzimy do przetargu na projekt z pozwoleniem na budowę – informował niedawno Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich.
Jednym z problemów było też osłabienie Biura Polityki Mobilności i Transportu. Podwykonawca budowniczych metra podebrał pracowników odpowiedzialnych za organizację ruchu, w wyniku czego miejskie biuro pozostało w mocno okrojonym składzie, co też przekładało się na czas uzgodnień. Niedawno wiceprezydent Robert Soszyński zapowiedział zmiany, przesunięcia kadrowe i wzmocnienie Biura Polityki Mobilności i Transportu.
Według informacji, które uzyskaliśmy, zmiany odbędą się kosztem Zarządu Dróg Miejskich. – Stołeczny ratusz chce w jasny sposób oddzielić funkcje zarządu drogi od roli organu zarządzającego ruchem. Stąd decyzja, aby w niedalekiej przyszłości grupa pracowników Zarządu Dróg Miejskich została przeniesiona do Biura Polityki Mobilności i Transportu Urzędu m.st. Warszawy wraz ze swoimi stanowiskami i obowiązkami związanymi m.in. z zagadnieniami szeroko rozumianej inżynierii ruchu – potwierdza Tomasz Demiańczuk z biura prasowego Ratusza. – Ile to będzie osób i kiedy faktycznie dojdzie do przeniesienia w tej chwili nie jesteśmy w stanie określić – zaznacza Demiańczuk.
Przetargi już niebawemNa konkrety długo już czekać nie trzeba. Pierwsze dwa przetargi tramwajowe mają zostać ogłoszone w kwietniu. – Mimo zbyt wolnego tempa prac projektanta koncepcji pracującego na nasze zlecenie, przygotowaliśmy już dokumentację przetargową i dlatego znamy harmonogram ogłaszania postępowań. Mamy ustalony termin ogłoszenia pierwszych przetargów na kluczowych odcinkach, gdzie Tramwaje Warszawskie współpracują z innymi inwestorami. Terminy realizacji narzuciły potrzebę wspólnej koordynacji inwestycji wraz z dwoma inwestorami – informuje Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.
Jeden z odcinków – w trybie zaprojektuj i buduj – spółka będzie realizować wspólnie z wodociągowcami. – Chodzi o trasę na ul. Gagarina, gdzie – oprócz budowy trasy tramwajowej – trzeba będzie przebudować kolektor pod ulicą – przekazuje Dutkiewicz. W ścisłej koordynacji jest też odcinek przy Dw. Zachodnim, ustalany z PKP PLK (tramwaj
będzie przebiegać pod dworcem w tunelu: pierwszy etap obejmuje podziemny przystanek po południowej stronie dworca, wraz z tunelem w kierunku Bitwy Warszawskiej 1920 r.).
– Te dwa przetargi narzuciły kolejność ogłaszania kolejnych, w następnych miesiącach do połowy roku – najpierw ogłaszamy przetarg na odcinek trasy na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku, a potem na Mokotowie, czyli na Sobieskiego (trasa od placu Unii Lubelskiej do Wilanowa) – zapewnia Dutkiewicz. – Zakładamy wykorzystanie trzech sezonów na roboty budowlane. Pierwsze prace związane z przygotowaniem terenów pod inwestycję chcemy przeprowadzić w 2020 roku, a same roboty budowlane w 2021 i 2022 roku. Terminy zakończenia robót wynikające z umowy na dofinansowanie to koniec 2022 roku, generalny czas rozliczenia umów w ramach inwestycji współfinansowanych przez UE upływa w 2023 roku – wskazuje rzecznik spółki.
Pozostałe odcinki – z Woli do Dw. Zachodniego (przez Krzyżanowskiego, jak i Ordona) oraz między Ochotą a Mokotowem (od Banacha przez Pole Mokotowskie do Rakowieckiej) nie są objęte dofinansowaniem unijnym.