Budowniczowie 8-kilometrowej trasy tramwajowej mogą prowadzić prace na całej długości trasy. Tramwaje Warszawskie i Polnord, do którego należała instalacja wodociągowa, wydały w tej sprawie wspólne oświadczenie.
Zaszłości historyczne doprowadziły pod koniec sierpnia do wstrzymania prac na końcowym ok. 500-metrowym odcinku powstającej trasy do Wilanowa. Przedmiotem sporu była kwestia koniecznej przebudowy sieci kanalizacyjnej pod al. Rzeczypospolitej, którą wybudował tutaj prywatny deweloper – Polnord – w czasie powstawania Miasteczka Wilanów. Do dziś rury tutaj są prywatne i nie zostały przejęte przez miasto. Polnord w 2014 r. zażądał od Warszawy 70 mln zł i spór utknął w sądzie.
Tramwaje Warszawskie
wykorzystały tzw. decyzję ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej), która pozwala zająć niezbędne tereny do realizacji inwestycji. To jednak nie rozwiązało sprawy. Polnord odwołał się do sądu, który wydał
wydał postanowienie o zabezpieczeniu w postaci zatrzymania przebudowy fragmentu kanalizacji pod al. Rzeczypospolitej.
Wygląda na to, że teraz udało się przełamać impas na budowie. „Postanowienie sądu o zabezpieczeniu nie blokuje już prac. Polnord i Tramwaje Warszawskie porozumiały się w zakresie usunięcia kolizji urządzeń kanalizacji deszczowej z budowaną trasą tramwajową. Strony sprawnie uzgodniły szczegółowe warunki przełożenia części urządzeń tej sieci, co pozwala wykonawcy – Budimeksowi – na wznowienie budowy. Ponadto przedstawiciele Polnord i m.st. Warszawy wyrażają intencje poprawy komunikacji w zakresie realizowanych w przyszłości inwestycji” – poinformowały we wspólnym oświadczeniu Tramwaje Warszawskie i Polnord.
Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa ma zakończyć się w I połowie 2024 r. Torowisko o długości ok. 8-km powstaje w ciągu Goworka, Spacerowej, Belwederskiej, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej. Tramwaje będą dojeżdżać do krańca na wysokości Branickiego.