Władze Bielska-Białej myślą o pierwszym woonerfie w tym mieście. W ten sposób ma zostać przekształcona ulica 1 Maja. Właśnie zaprezentowano trzy koncepcje dla tej inwestycji, dzięki której do Bielska ma wrócić… tramwaj, ale w formie pomnika, a nie środka transportu.
Władze Bielska-Białej chcą aby w dawnej stolicy województwa bielskiego powstał pierwszy woonerf, czyli ulica łącząca w sobie cechy deptaku, parkingu oraz przestrzeni do spotkań i integracji mieszkańców. Na tak zorganizowanych ulicach pierwszeństwo mają piesi i rowerzyści. Ojczyzną woonerfów jest Holandia, a w Polsce pierwsze tego typu rozwiązanie pojawiło się w Łodzi. Do grona miast z takim typem ulicy ma teraz dołączyć także Bielsko-Biała.
Trzy warianty inwestycji
W ostatnim czasie zaprezentowano trzy warianty tego, jak mogłaby wyglądać obecna ulica 1 Maja po zamianie w woonerf. Koncepcje różnią się przede wszystkim długością, na jakiej obecna ulica zostanie objęta modernizacją. Pierwszy z wariantów jest najdłuższy i,
jak możemy przeczytać na stronie Miejskiego Zarządu Dróg (MZD) w Bielsku-Białej, jest też najbardziej preferowany do realizacji przez władze miasta. Zakłada on, iż w woonerf zostanie zamieniona znaczna część ulicy 1 Maja, poczynając od skrzyżowania z ulicą Zamkową, aż do skrzyżowania z ulicą Powstańców Śląskich. Od tego miejsca ulica wizualnie nawiązywałaby do woonerfu, lecz ruch obowiązywałby na klasycznych zasadach ruchu drogowego, a piesi poruszaliby się wyniesionymi chodnikami.
Nowe drzewa i krzewy
W tej koncepcji niska zieleń ma zostać nasadzona na 900 metrach kwadratowych, a na ulicy ma zostać także posadzonych 58 nowych drzew. Do wycinki przeznaczono 9 z nich, a 64 drzewa mają pozostać na swoim miejscu. MZD zwraca uwagę na to, iż wszystkie drzewa rosną w skrajnie trudnych warunkach i mają wady budowy. Urzędnicy stwierdzają, iż większość z nich żyje tylko z powodu nieszczelności kanalizacji. MZD dodaje, że drzewa przeznaczone do wycinki to te, które wymagają natychmiastowej interwencji.
“Projektując przebudowę ulicy, architekci krajobrazu zwrócili szczególną uwagę na poprawę warunków dla istniejących drzew oraz założyli umieszczenie nowych nasadzeń w specjalnych systemach. Wybór indywidualnych rozwiązań oraz ostateczna ilość drzew, wymagających usunięcia będzie możliwa do określenia, po otrzymaniu wytycznych od gestorów infrastruktury technicznej w obrębie ulicy “ – możemy przeczytać na stronie drogowców.
Tramwaj wróci do Bielska?
Najciekawszym elementem nowego woonerfu ma stać się montaż torowiska tramwajowego, które miałoby nawiązywać do historii i tego, iż Bielsko-Biała posiadała własną sieć tramwajową, a tramwaje kursowały m. in. obecną ulicą 1 Maja. Poza torowiskiem, w Bielsku Białej miałaby się także pojawić replika wagonu tramwajowego. Pojazd miałby stanąć przy obecnym skwerze, niedaleko Małej Sceny Teatru Polskiego. Jak wspomina na swojej stronie MZD, w wagonie mógłby się znaleźć punkt informacji turystycznej bądź kawiarenka.
Dwa skromniejsze warianty i preferowane platany oraz klony
Drugi wariant woonerfu miałby objąć krótszy odcinek ulicy, od Zamkowej do ulicy Sukienniczej. Powierzchnia niskiej zieleni zmniejszyłaby się więc do 785 metrów kwadratowych, a ilość drzew do wycięcia oraz zachowania byłaby podobna jak w wariancie pierwszym. Ostatni wariant zakłada utworzenie na całym odcinku 1 Maja, aż do ulicy PCK, ulicy z wyodrębnioną jezdnią i chodnikami. Tutaj niska zieleń zajęłaby tylko 130 metrów kwadratowych.
Architekci zaproponowali, by wśród posadzonych drzew znalazły się platany i klony, a także krzewy hortensji, cisy, a także byliny i trawy ozdobne. Także nawierzchnia ulicy ma swój preferowany materiał i ma być połączeniem granitu, porfiru oraz klinkieru. Słupy oświetleniowe mogą zostać wykonane jako repliki dawnych lamp gazowych, a w obrębie woonerfu mają znaleźć się także elementy małej architektury, a być może także poidełka dla zwierząt.
Kierowcy nie stracą, a zyskać mogą przede wszystkim piesi
Drogowcy podkreślają też kwestie komunikacji i miejsc parkingowych, jakie znajdują się obecnie w obrębie całej ulicy. Jak zapewnia MZD, ilość miejsc dla aut nie zmaleje, a być może się zwiększy, dzięki potencjalnej zamianie przyległych do 1 Maja ulic w ciągi jednokierunkowe.
Ostateczna decyzja w kwestii wyboru najlepszego wariantu i docelowych rozwiązań nie została jeszcze podjęta, choć na ten moment najbliżej jest chyba realizacja pierwszego, najbardziej obszernego i propieszego wariantu.