Za niecałe pięć lat tramwaje mają dowozić pasażerów na Gocław. Nowa trasa będzie przecinać Trasę Łazienkowską, która zostanie schowana do otwartego wykopu. Dzięki zlokalizowaniu przystanków tramwajowych bezpośrednio nad al. Stanów Zjednoczonych pasażerowie mają mieć zapewnioną wygodną i możliwie jak najkrótszą przesiadkę.
Niedawno Tramwaje Warszawskie podpisały
umowę o dofinansowaniu unijnym w wysokości 62 mln zł dla budowy nowej trasy tramwajowej na Gocław. Osiedle to zamieszkiwane przez 50 tys. osób jest w tej chwili pozbawione efektywnej komunikacji szynowej. Według założeń podróż z Gocławia do ronda Dmowskiego zajmie niecałe 18 minut.
Czterokilometrowa trasa będzie odchodzić od alei Waszyngtona wzdłuż Kanału Wystawowego. Na Gocławiu torowisko zostanie położone w pasie dzielącym ul. Bora-Komorowskiego i zakończy się pętlą w rejonie Trasy Siekierkowskiej.
Trasa będzie się krzyżować z obleganym ciągiem Trasy Łazienkowskiej, którym kursuje wiele linii autobusowych w kierunku stacji metra Politechnika i Ochoty. Zaplanowano, że al. Stanów Zjednoczonych w tym miejscu będzie przebiegać w otwartym wykopie. – Wszystkie samochody i autobusy jadące po buspasach znajdą się poniżej poziomu terenu. Nad wykopem zaplanowaliśmy budowę wiaduktu tramwajowego wraz z przystankami. Tramwaje będą zatrzymywały się dokładnie nad aleją Stanów Zjednoczonych i dzięki temu do przystanku autobusowego będzie do przejścia tylko kilka metrów – mówi Grzegorz Madrjas, kierownik zespołu projektującego linię na Gocław.
mat. TW
Przewidziano, że przystanki tramwajowe będą miały pięć metrów szerokości. Przesiadający się pasażerowie będą mieli do dyspozycji schody i windy. Ponadto wzdłuż trasy tramwajowej na wysokości Trasy Łazienkowskiej zostaną poprowadzone dwa chodniki oraz droga rowerowa.
Tramwaje Warszawskie planują ukończyć trasę w 2021 r. W sumie powstanie 15 nowych peronów tramwajowych oraz park linearny na wysokości Saskiej Kępy, który będzie miał szerokość kilkudziesięciu metrów. Projekt obejmuje również zakup 18 nowych tramwajów (w ramach jednego, większego przetargu), a także modernizację odcinka istniejącej trasy w alei Waszyngtona między rondem Wiatraczna a rondem Waszyngtona. Tutaj przebudowanych zostanie dziewięć przystanków. Całkowita wartość projektu to 396 mln zł.
mat. TW