Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło prace nad określeniem warunków technicznych dla skrzyżowań linii kolejowych z tramwajowymi. W piśmie skierowanym do prezydenta Jacka Sutryka z 21 lutego przyznaje, że kwestia skrzyżowania torów tramwajowych z kolejowymi jest skomplikowana. Dlatego resort chce przeprowadzić konsultacje międzyresortowe, ale także specjalistyczne - tu zaprasza Wrocław do konsultacji projektu. Do tej pory brak takich przepisów blokował budowę trasy tramwajowej na Jagodno.
– (…) W celu umożliwienia od strony technicznej realizacji planowanej linii tramwajowej na Jagodno jak i innych inwestycji tego typu, informuję, że zainicjowałem prace legislacyjne nad projektem rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z liniami tramwajowymi i ich usytuowanie – napisał w liście do prezydenta Wrocławia Piotr Malepszak, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Projekt rozporządzenia ma trafić do konsultacji międzyresortowych oraz konsultacji publicznych jeszcze w pierwszym kwartale 2024 roku, o czym
więcej piszemy tutaj.– W tym miejscu gorąco zachęcam do uczestniczenia w tych pracach w ramach ww. konsultacji – dodaje wiceminister Malepszak.
Sprawa na pewno nie będzie prosta
Jak wynika z informacji w liście przysłanym do wrocławskiego magistratu przez resort infrastruktury, jednopoziomowe skrzyżowania kolei z tramwajem spotyka się w Polsce głównie na torach manewrowych lub bocznicach, ale nie na liniach kolejowych. Skrzyżowanie tego typu powstało kiedyś m.in. w Sosnowcu. Ale dziś – zgodnie z obowiązującymi aktualnie specyfikacjami, jego budowa nie byłaby możliwa.
Drugie – szeroko komentowane w mediach, skrzyżowanie kolei z tramwajem,
znajduje się w Toruniu. Wybudowano je w 2023 roku.
– Rozwiązanie to jest obecnie w fazie eksperymentu i badań eksploatacyjnych, które mają potrwać do końca 2024 roku, a ich pozytywny wynik z punktu widzenia utrzymania i trwałości konstrukcji nie jest przesądzony – zaznacza Piotr Malepszak.
Dodatkowo jak zaznacza wiceminister na skrzyżowaniu w Toruniu maksymalna prędkość wynosi dla taboru kolejowego do 80 km/h. Dla tramwajów – do 10 km/h. Ruch kolejowy na bocznicę jest znikomy – kilka przejazdów na miesiąc.
We Wrocławiu sytuacja jest nieco inna. Ruch kolejowy na trasie kolejowej 285 z Wrocławia do Świdnicy jest intensywny już dziś, a ma jeszcze wzrosnąć w związku z planami budowy kolei metropolitalnej.
– W opinii Spółki [PKP PLK S.A. - przyp. red.] przy dużej częstotliwości ruchu rozwiązanie jednopoziomowe może stanowić bardzo duże utrudnienie – pisze Malepszak.
Miasto zapowiedziało też już, że gdy tylko pojawią się przepisy dotyczące krzyżowania linii tramwajowych i kolejowych, to
wtedy od razu zleci projekt trasy tramwajowej na Jagodno już w pełnym, tramwajowym zakresie.Plan długofalowy: Wyniesienie linii kolejowej na nasypBudowę skrzyżowania tramwajowego z kolejowym należy traktować jako etap „tramwaju na Jagodno”. Szybszy i łatwiejszy w realizacji mimo utrudnień związanych z kwestiami technicznymi i bezpieczeństwa.
– Docelowo Wrocław będzie czekać by PKP Polskie Linie Kolejowe wyniosły linię kolejową 285 do Sobótki i Świdnicy na nasyp. Mają to w planie, niestety tu perspektywa jest co najmniej ośmioletnia. Tymczasem skrzyżowanie torów tramwajowych z kolejowymi i w konsekwencji tramwaj jadący na Jagodno mogłyby być osiągalne już za 3-4 lata – oceniają w Urzędzie Miejskim Wrocławia.
Buspas z tramwajowymi możliwościami
Niezależnie od rezultatu prac w resorcie infrastruktury, miasto kontynuuje budowę wydzielonego buspasa na Jagodno. Trasa od razu budowana jest „pod tramwaj”. Jej geometria (łuki i przystanki) jest dostosowana do wymagań linii tramwajowej. Podbudowę wykonano tak, by przenosiła obciążenia generowane przez tramwaje. Zostawiono miejsca na słupy trakcyjne i budowane są ich fundamenty, a tam gdzie służą także oświetleniu – zostaną posadowione już teraz. Perony przystankowe zaprojektowano w taki sposób, by nie trzeba było ich przebudowywać po położeniu torów.
– Już teraz na 1. etapie Trasy Autobusowo-Tramwajowej na Jagodno budując jezdnię pod autobusy zmieniliśmy jej projekt (procedura zaprojektuj i buduj). Budujemy od razu na obecnym pozwoleniu budowlanym odwodnienia pod tramwaj albo fundamenty pod słupy trakcji tramwajowej, także podbudowa ulicy będzie przygotowana pod obciążenie torowiskiem – mówi Tomasz Sikora z Wydziału Komunikacji Społecznej Urzędu Miejskiego we Wrocławiu.
Miasto liczy, że buspas będzie etapem przejściowym, a epopeja z budową TAT na Jagodno znajdzie szczęśliwy finał.