W ramach drugiego naboru do Polskiego Ładu, Wrocław chce budować wydzielony pas autobusowy na Jagodno. Ma być to rozwiązanie przejściowe, do momentu gdy miasto będzie w stanie wybudować na to osiedle pełnowartościową linię tramwajową. Buspas wraz pętlą autobusową przy Kajdasza, a także parkingiem Park&Ride ma kosztować około 70 milionów złotych.
W ramach drugiego naboru do rządowego funduszu inwestycji strategicznych, nazywanego potocznie Polskim Ładem, samorządy mogą składać wnioski o dofinansowania poszczególnych zadań inwestycyjnych. Na każdą jednostkę samorządu terytorialnego przypada możliwość złożenia trzech takich wniosków, każdy o innej maksymalnej kwocie dofinansowania. Największy pułap dofinansowania to maksymalnie 65 milionów złotych. To właśnie w ramach tej kategorii Wrocław chce budować wydzielony buspas na Jagodno.
Wg. pierwotnych planów i zapowiedzi,
w tym także obecnego prezydenta Wrocławia Jacka Sutryka, na wrocławskie osiedle Jagodno miała zostać
wybudowana nowa linia tramwajowa. Szacunki mówiły o tym, iż może się to stać do końca 2022 roku. Na drodze stanęła pandemia, a także skrzyżowanie potencjalnej linii z torami kolejowymi, co wymaga budowy bezkolizyjnego skrzyżowania torów kolejowych z tramwajowymi, co znacząco podniesie koszty całej inwestycji. Na ten moment nie wiadomo kiedy i czy nowa linia powstanie. W zeszłym roku miasto wspominało,
iż może ona zostać wybudowana w ramach środków pozyskanych z Krajowego Planu Odbudowy, jednak jak do tej pory program nie został przyjęty, a wszystkie krajowe inwestycje planowane w jego ramach zostały odłożone na półkę.
Dlatego też Wrocław zdecydował się na pomostowe rozwiązanie w postaci budowy wydzielonego buspasa, po którym będą kursować miejskie autobusy. Ma on zostać zrealizowany w taki sposób, że po dodaniu torowiska w przyszłości będą mogły po nim pojechać także tramwaje. Mają w tym pomóc środki pozyskane z Polskiego Ładu. Miasto szacuje, iż wartość całej inwestycji wynosi około 70 milionów złotych. Składa się na to budowa jezdni, a także pętli autobusowej przy ulicy Kajdasza oraz Park&Ride.
– Zadanie polega na budowie wydzielonej trasy komunikacji zbiorowej o długości około 2,5 km, czyli budowy jezdni busowej w miejscu docelowego torowiska tramwajowego. Zgodnie z założeniami jezdnia autobusową powinna powstać wraz z infrastrukturą przystankową wyposażoną w meble miejskie, tablice DIP oraz pętlą autobusową w rejonie ul. Kajdasza.
Przy pętli zlokalizowany będzie parking przesiadkowy typu Parkuj i Jedź. Projekt zakłada układ geometryczny umożliwiający w przyszłości wpisanie torowiska tramwajowego. Lokalizację jezdni przewidziano w pasie zachowanej rezerwy wzdłuż ul. Buforowej – poinformował nas Patryk Załęczny z Biura Prasowego Urzędu Miasta Wrocławia.
Wyniki naboru do Polskiego Ładu będą znane zapewne za kilka tygodni, a sam nabór do tej edycji został wydłużony do 11 marca bieżącego roku.