Ulica Mieszka I w Szczecinie, która codziennie pozwala na dotarcie do centrum miasta mieszkańcom Warzymic, Przecławia czy południowej części Gumieniec, jest coraz bardziej obłożona, a kursujące po niej autobusy coraz częściej utykają w korkach. Sprawę mogłaby rozwiązać budowa nowej linii tramwajowej w ciągu ulicy, lecz jak mówi szczeciński magistrat, to zadanie nie jest aktualnym priorytetem miasta.
Ulica Mieszka I w Szczecinie to jedna z głównych arterii komunikacyjnych miasta, którą poprowadzono drogę krajową numer 13, łączącą centrum Szczecina z autostradą A6 w Kołbaskowie. Ponadto ulica przyjmuje codziennie ruch samochodów wjeżdżających do miasta z Warzymic i Przecławia, a także część ruchu z Gumieniec. Przy Mieszka I zlokalizowano też dużą ilość centrów handlowych, w tym Ikeę, która powstała w tym miejscu kilka miesięcy temu oraz największy w Polsce cmentarz, Cmentarz Centralny. Ulicą kursują tylko autobusy, w tym podmiejskie w kierunku Przecławia. W jej ciągu zabrakło jednak linii tramwajowej, choć pozostawiono na nią miejsce. Pytanie więc, czy miasto planuje tramwaj na Mieszka I?
Bardzo odległe plany i inne priorytety
– Na dzień dzisiejszy to inwestycja w bardzo odległych planach Miasta. Nie ma co do niej nawet założeń. Miasto skupia się na innych projektach tramwajowych, które mają większy priorytet. Wszystko jest jednak uzależnione od puli funduszy unijnych. Jeśli środków będzie wystarczająco dużo i Miasto zrealizuje zadania priorytetowe, to niewykluczone, że temat budowy trasy tramwajowej wzdłuż ulicy Mieszka I będzie przedmiotem szerszej analizy – mówi nam Piotr Zieliński, rzecznik prasowy Miasta Szczecin ds. inwestycji.
Rzecznik dodaje, że miasto ma w tym momencie inne priorytety jeśli chodzi o budowę nowych tras tramwajowych. Wśród nich należy
wymienić trasę do Mierzyna, kontynuację budowy torowiska w dalszym biegu ulicy Szafera do pętli na Krzekowie,
Tramwaj na Łasztowni, czy też przedłużenie Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju. Szerzej o kierunkach w jakich ma rozwijać się sieć tramwajowa w Szczecinie pisaliśmy w tym tekście. mat. Google Maps
Alternatywą pociąg?
Jak więc widać, mimo potrzeb sygnalizowanych
chociażby przez lokalne media, tramwaj w ulicy Mieszka I nie pojawi się zbyt szybko, a rezerwa terenowa pod tą inwestycję nie zostanie wykorzystana. Mieszkańcy Warzymic i Przecławia mogą upatrywać nadziei na lepsze skomunikowanie ze Szczecinem nie w tramwaju, lecz pociągu, ponieważ w ramach prac modernizacyjnych
o których pisaliśmy w styczniu, mają zostać odbudowane perony w Dobrej, Warzymicach, Przecławiu czy Kołbaskowie. Choć ich budowa i wykorzystanie przez pociągi to perspektywa kilku lat, to wydaje się, że i tak stanie się to szybciej niż powstanie trasa tramwajowa na Mieszka I.