Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Tramwaj na Naramowice. Trzeciej linii na razie nie będzie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
29-05-2023
Ostatnia modyfikacja:
29-05-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Tramwaj na Naramowice. Trzeciej linii na razie nie będzie
fot. JR
Tramwaj na poznańskie Naramowice kursuje już od ponad roku i codziennie wozi 10 tysięcy pasażerów. Jak na razie jednak nie ma mowy o uruchomieniu w tym miejscu kolejnej linii, czy też zwiększeniu częstotliwości “trójki” lub “dziesiątki”, bowiem 5-minutowy takt w szczycie ma być wystarczający. Inwestycja ma stać się komplementarna po ukończeniu 2 etapu, od Małych Garbar do Wilczaka.

W kwietniu 2022 roku poznańska sieć tramwajowa wydłużyła się o nowy odcinek torów, łączący Naramowice z pętlą Wilczak a w konsekwencji z resztą Poznania. Inwestycja, długo oczekiwana, realnie poprawiła skomunikowanie miasta z jednym z szybciej rozwijających się osiedli Poznania. W ramach inwestycji powstała trasa o długości ponad 3 kilometrów, na której zlokalizowano siedem nowych przystanków, w tym tymczasową krańcówkę - Błażeja.

10 tysięcy pasażerów dziennie

Od otwarcia nowej linii minął już więc ponad rok, dlatego o ocenę tej inwestycji, a także zakładaną ofertę (liczbę linii tramwajowych kursujących nową trasą) zapytałem dyrektora poznańskiego Zarządu Transportu Miejskiego, Jana Gosiewskiego.

– Szczerze mówiąc nowa trasa sprawdza się fantastycznie. Codziennie korzysta z niej około 10 tysięcy pasażerów, a te liczby ciągle wzrastają. Na ten moment widzimy, że dwie linie w zupełności wystarczają, choć oczywiście zdaję sobie sprawę z tego, że gdyby była tu trzecia linia, to też tramwaje na niej nie jeździłyby puste – mówi Gosiewski, jednocześnie dodając, że dotychczasowe napełnienia tej trasy mogły również wynikać z zakończonego właśnie remontu PST, który wymusił na wielu osobach podróżujących konieczność szukania alternatyw w dojeździe z północy do centrum Poznania.

ZTM: Dwie linie są wystarczające

– W związku z powyższym na ostateczne wnioski o tym, czy jest potrzebna trzecia linia poczekałbym kilka miesięcy, kiedy pasażerowie wrócą do tramwajów kursujących na PST i to rozłożenie pasażerów będzie inne. Myślę, że dwie linie kursujące z podstawową częstotliwością, co daje tramwaj co 5 minut w szczycie, są wystarczające. Uruchomienie trzeciej linii może być też wyzwaniem jeśli chodzi o specyfikę trasy, a więc to, że musi być ona obsługiwana taborem dwukierunkowym. Ponadto nie możemy zapominać o tym, że, jak na razie, po drodze jest jeszcze most Teatralny, który i tak jest już bardzo obłożony tramwajowo i dokładanie kolejnej linii na tym węźle może źle wpłynąć na funkcjonowanie tramwajów w całym mieście – tłumaczy dyrektor ZTM.

Naramowicki gamechanger

W opinii dyrektora zupełnie inna sytuacja będzie miała miejsce po budowie i otwarciu drugiego etapu tej inwestycji, a więc linii pomiędzy Małymi Garbarami a Wilczakiem, co jest priorytetem inwestycyjnym władz miasta na następne lata.

– Teraz jest jednak zbyt wcześnie, by mówić już o potencjalnej liczbie linii czy kierunkach jakimi tamtędy miałyby kursować tramwaje – mówi Gosiewski.

Budowa trasy na ulicy Szelągowskiej i Garbary ma sprawić, że osoby podróżujące z Naramowic będą w stanie dotrzeć do centrum Poznania w znacznie krótszym czasie niż korzystając z trasy ulicą Winogrady i Pułaskiego. Więcej o tej inwestycji pisaliśmy w tym miejscu.

Trzeci i czwarty etap w odległej perspektywie

Projekt tramwaju na Naramowice obejmuje także kolejne etapy, a więc co najmniej dwa następne odcinki tras, w kierunku Umultowa oraz Rubieży. Tramwaj na Umultowo miałby kursować od obecnej końców Błażeja, przecinać kolejową obwodnicę Poznania a dalej kierować się Nową Naramowicką, Naramowicką i Zagajnikową do Umultowa, gdzie w rejonie szkoły zostanie zlokalizowany węzeł przesiadkowy wraz z parkingiem Park&Ride. Natomiast czwarty etap zakłada budowę trasy tramwajowej od skrzyżowania ul. Nowa Naramowicka/Łużycka przez ul. Łużycką, Sielawy oraz tereny inwestycyjne we wschodnich Naramowicach (Rubież).



Jan Gosiewski zapytany o realizację trzeciego i czwartego etapu przekazał nam, że są to inwestycje, które będą mogły się zadziać w bardzo odległej perspektywie czasowej.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MPK Poznań chce naprawić powypadkowe Tramino

Komunikacja

MPK Poznań chce naprawić powypadkowe Tramino

Jakub Rösler 03 listopada 2023

MPK Poznań i inwestycje na zajezdni Warszawska

Przestrzeń

MPK Poznań i inwestycje na zajezdni Warszawska

Jakub Rösler 12 października 2023

MPK Poznań z umową na naprawę pierwszego Tramino

Komunikacja

MPK Poznań z umową na naprawę pierwszego Tramino

Jakub Rösler 06 października 2023

Jedna oferta na używane autobusy dla MPK Poznań

Komunikacja

Jedna oferta na używane autobusy dla MPK Poznań

Jakub Rösler 03 października 2023

Poznań. “Pestka” wciąż bez Gamm choć z promykiem nadziei?

Komunikacja

Bordowa Gamma jeździ już z pasażerami

Komunikacja

Bordowa Gamma jeździ już z pasażerami

Jakub Rösler 18 września 2023

Zobacz również:

MPK Poznań chce naprawić powypadkowe Tramino

Komunikacja

MPK Poznań chce naprawić powypadkowe Tramino

Jakub Rösler 03 listopada 2023

MPK Poznań i inwestycje na zajezdni Warszawska

Przestrzeń

MPK Poznań i inwestycje na zajezdni Warszawska

Jakub Rösler 12 października 2023

MPK Poznań z umową na naprawę pierwszego Tramino

Komunikacja

MPK Poznań z umową na naprawę pierwszego Tramino

Jakub Rösler 06 października 2023

Jedna oferta na używane autobusy dla MPK Poznań

Komunikacja

Jedna oferta na używane autobusy dla MPK Poznań

Jakub Rösler 03 października 2023

Poznań. “Pestka” wciąż bez Gamm choć z promykiem nadziei?

Komunikacja

Bordowa Gamma jeździ już z pasażerami

Komunikacja

Bordowa Gamma jeździ już z pasażerami

Jakub Rösler 18 września 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5