Tramwaje Warszawskie prowadzą właśnie przetarg na rozbudowę linii tramwajowej na Tarchominie o odcinek do Nowodworów. Zaproszono właśnie siedem firm do składania ofert. Linia ta będzie gotowa na przełomie 2016 i 2017 r.
Trasa tramwajowa na Tarchominie jest realizowana w kilku etapach. Jako pierwszy powstał odcinek przez most Północny do przystanku Stare Świdry. Następnie wydłużono ją do pętli Tarchomin Kościelny przy Mehoffera. Teraz przyszła kolej na następny odcinek – do Nowodworów. Przetarg na jego realizację
ogłoszono w październiku zeszłego roku.
Postępowanie jest dwuetapowe. W pierwszej kolejności firmy zainteresowane przetargiem składają wnioski o udział. W sumie wpłynęło
jedenaście takich wniosków. Ostatecznie Tramwaje Warszawskie, po ich analizie, zaprosiły siedem podmiotów do składania ofert. W kolejnym etapie udział mogą więc brać konsorcja:
- Balzola Polska, Construcciones y Promociones Balzola (Hiszpania) i TAUMER (Polska),
- Polski, słowacki i czeski oddział firmy Skanska,
- ZUE (Polska) i Strabag (Polska),
- Trakcja PRKiI, Comsa (Hiszpania) i AB Kauno Tiltai (Litwa),
- Mostostal Warszawa (Polska), Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych TOR-KRAK (Polska), ELEKTROBUDOWA (Polska),
- BUDIMEX (Polska), Zakład Sieci i Zasilania (Polska), KZN RAIL (Polska),
- TOR-KAR-SSON sp. z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka Komandytowa (Polska).
Termin składania ofert mija 31 marca br.
Zadaniem wykonawcy będzie budowa trasy tramwajowej wzdłuż ulicy Światowida. Na ok. 1,5-kilometrowym odcinku przewidziano dwa zespoły przystankowe – na skrzyżowaniach z Hanki Ordonówny i Stefanika. Torowisko zostanie wykonane w technologii bezpodsypkowej – w zależności od lokalizacji z zabudową asfaltową bądź trawiastą. Linia w tym etapie nie będzie zakończona pętlą (tę przewidziano dopiero na kolejnym, ostatnim odcinku) – trasę mają obsługiwać tramwaje dwukierunkowe. Elementem inwestycji jest też budowa stacji prostownikowej Nowodwory wraz z wyposażeniem i zasilaniem.
Zgodnie ze wcześniejszymi zapowiedziami prace mają ruszyć w drugim kwartale tego roku. Wykonawca będzie miał na ich realizację osiem miesięcy. W kolejnym etapie tramwaje mają dojechać do planowanej pętli Winnica w rejonie Modlińskiej. Na razie Tramwaje Warszawskie czekają na przygotowanie dokumentacji zamiennej dla budowy trasy i rozbudowy ulicy Światowida, która stanie się podstawą dla przetargu na dalszą rozbudowę trasy.
Inwestycja jest częścią projektu "Budowa wybranych odcinków tras tramwajowych w Warszawie wraz z zakupem taboru", zgłoszonego do dofinansowania unijnego. Oprócz Tarchomina, obejmuje on budowę torowiska na zachodnim odcinku ulicy Kasprzaka na Woli oraz dostawę dziesięciu tramwajów dwukierunkowych. W sumie, w ramach nowej perspektywy unijnej, Tramwaje Warszawskie mają zamiar zrealizować cztery trasy tramwajowe oraz kupić 120 nowych pojazdów. Pierwszy przetarg na tabor w tym roku.