Prototypowy tramwaj Nevelo wrócił niedawno do Nowego Sącza po okresie intensywnych testów ruchowych z pasażerami. – Zebraliśmy wszystkie informacje, które były niezbędne, aby tę konstrukcję ulepszyć i poprawić jej niezawodność – mówi Zbigniew Konieczek, prezes Newagu i zapowiada powrót pojazdu na tory.
Do Nowego Sącza wrócił prototypowy tramwaj Nevelo, który przez wiele miesięcy jeździł po krakowskich torowiskach. – W styczniu 2016 roku upłynął termin dzierżawy wagonu Nevelo. określony w umowie podpisanej przez MPK SA i firmę Newag SA. Tramwaj został zwrócony producentowi – mówi Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK Kraków.
Jak wypadł pojazd? – Tramwaj zyskał pochlebne opinie pasażerów (swoje opinie mogli oni wyrażać w specjalnych ankietach dostępnych w testowanym tramwaju). Prowadzący także pozytywnie oceniali prowadzenie tego tramwaju – mówi Gancarczyk. Nie oznacza to jednak, że obyło się bez awarii czy przestojów. – Podczas eksploatacji tramwaju pojawiały się problemy techniczne. Każdy taki problem był przekazywany do producenta, firmy Newag SA. To, jak szybko dany problem techniczny był usuwany zależało od możliwości serwisu producenta – mówi enigmatycznie rzecznik MPK. – Trzeba jednak pamiętać, że Nevelo to tramwaj prototypowy, pierwszy i jedyny do tej pory tramwaj wyprodukowany przez firmę Newag SA – dodaje Gancarczyk.
Newag nie zamyka definitywnie tematu produkcji tramwajów. – Po ponad dwuletniej eksploatacji w Krakowie zebraliśmy wszystkie informacje, które były niezbędne, aby tę konstrukcję ulepszyć i poprawić jej niezawodność. W tej chwili nad nim jeszcze pracujemy, po zakończeniu prac tramwaj ten wróci na tory – powiedział Zbigniew Konieczek, prezes Newag SA.
Na razie nie wiadomo, gdzie tramwaj mógłby jeździć. – Obecnie MPK SA nie prowadzi rozmów dotyczących ponownego sprowadzenia tramwaju z Nowego Sącza do Krakowa – mówi Marek Gancarczyk. Pojawiły się informacje, że pojazd mógłby trafić do Gorzowa Wielkopolskiego. Tam jednak zaprzeczają. – Sprawa dotycząca tramwaju Nevelo w Gorzowie to tylko plotka. Nie były prowadzone rozmowy z Newagiem dotyczące wypożyczenia tego tramwaju – mówi Marcin Pejski, rzecznik prasowy tamtejszego MPK. Jak dodaje, nie były prowadzone rozmowy innych prototypowych pojazdów – w tym np. Tramino Solarisa.
Nevelo zostało zbudowane w 2012 roku. Od połowy 2013 do końca ubiegłego roku z przerwami było testowane na krakowskich torowiskach. Dotąd nie udało się jednak Newagowi przejść z fazy prototypu do zebrania zamówienia i produkcji seryjnej.
Prezes Newagu potwierdził, że Nevelo będzie doskonalone, należy spodziewać się więc obecności Newagu w przetargach tramwajowych, które w trwającej obecnie perspektywie finansowej będą rekordowo duże. Tylko Warszawa chce do 2021 roku
zamówić 120 tramwajów.