W zeszłym roku prezydent Poznania, Jacek Jaśkowiak zaskoczył wszystkich informacją o możliwości budowy nowej trasy tramwajowej do Swarzędza. Teraz ZTM Poznań przyznaje jednak, iż inwestycja ta nie ma uzasadnienia ekonomicznego, więc prace nad tą koncepcją zawieszono.
Swarzędz to prawie 30-tysięczne miasto leżące kilka kilometrów na wschód od Poznania. Przez miejscowość przechodzi linia kolejowa numer 3, biegnąca w kierunku Poznania, a dalej Berlina. Do stolicy Wielkopolski można także dotrzeć drogą krajową 92. Między oboma miastami kursują autobusy uruchamiane przez Swarzędzkie Przedsiębiorstwo Komunalne i jedna z linii MPK Poznań (dokładniej linia 425 do Zalasewa).
Zbyt pochopna zapowiedź prezydenta Jaśkowiaka?
Mimo połączeń kolejowych realizowanych w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej oraz kilku linii autobusowych, jakie kursują między oboma miastami, pojawiła się koncepcja, by jeszcze usprawnić podróże ze Swarzędza do stolicy Wielkopolski. Miałoby się to stać za pomocą budowy nowej linii tramwajowej, a właściwie wydłużenia trasy, która obecnie kończy się pętlą Miłostowo.
Nowa linia miałyby biec od Miłostowa, przez Antoninek, w pobliżu zakładów Volkswagena, aż do Swarzędza. O tej inicjatywie
pisaliśmy w zeszłym roku. Pomysł został rzucony przez prezydenta Poznania, Jacka Jaśkowiaka
w wywiadzie dla poznańskiej Gazety Wyborczej. Wypowiedź prezydenta zelektryzowała lokalne media, ale nigdzie na padły większe konkrety w sprawie tego jak miałaby przebiegać nowa trasa, a także tego, kto miałby sfinansować jej budowę oraz w jakiej perspektywie czasowej inwestycja mogłaby zostać zrealizowana.
Budowa nowej linii nie jest efektywna
Od zapowiedzi minął rok, więc postanowiliśmy sprawdzić, czy koncepcja ta jest nadal aktualna.
– Z przeprowadzonych przez Poznań i przedstawionych Swarzędzowi wewnętrznych analiz wynika, że poprowadzenie linii tramwajowej poza granice Poznania wiąże się z koniecznością poniesienia nakładów, które znacznie przewyższają efektywność takiej inwestycji i nie są adekwatne do potencjalnych korzyści. Z tego powodu dalsze prace koncepcyjne dotyczące ewentualnego połączenia tramwajowego Poznania ze Swarzędzem nie są obecnie prowadzone – mówi nam rzecznik poznańskiego ZTM, Bartosz Trzebiatowski.
Trzebiatowski dodaje też, że w samym Poznaniu są projekty dotyczące budowy nowych linii tramwajowych, które są absolutnym priorytetem. Mowa tu przede wszystkim o drugim etapie tramwaju na Naramowice. Rzecznik ZTM przypomina też o kilku trasach, których realizacja jest w określonym stadium zaawansowania, a są to m.in. trasa tramwajowa na Marcelin, do osiedla Kopernika czy też do dworca Poznań Wschód, których realizacja pochłonie miliony złotych.
Kolej najlepszym środkiem transportu między Poznaniem, a Swarzędzem
Informacje o zaniechaniu projektu potwierdzają przedstawiciele Urzędu Miasta i Gminy Swarzędz.
– Jeśli pasażerowie jadąc do Poznania wybierają pociągi Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, a kursy nie są opóźnione i podróż odbywa się zgodnie z rozkładem jazdy, to zazwyczaj nie chcą już korzystać z innego środka transportu. Na tej trasie (Swarzędz – Poznań) to kolej jest najszybszym i najlepszym środkiem transportu – mówi nam Mariusz Szrajbrowski, kierownik Wydział Nadzoru Właścicielskiego i Transportu w Urzędzie Miasta i Gminy w Swarzędzu.
Mariusz Szrajbrowski dodaje, że dlatego też swarzędzki samorząd chce angażować się w rozwój kolejowych połączeń metropolitalnych. Urzędnik mówi o tym, że w najbliższych miesiącach można spodziewać się zwiększenia ilości pociągów na trasie ze Swarzędza do Poznania. Docelowo powinny one kursować co pół godziny w szczycie.
– W naszej opinii jest to jedna z alternatyw ulepszenia transportu zbiorowego pomiędzy Swarzędzem a Poznaniem na bazie już istniejącej infrastruktury – mówi nam Bartosz Trzebiatowski z poznańskiego ZTM, pytany o ulepszenie transportu między oboma miastami.
Linii nie ma nawet w projekcie nowego studium przestrzennego
Na zakończenie warto też dodać, iż linia tramwajowa do Swarzędza nie znalazła się w projekci
e nowego studium przestrzennego dla miasta Poznania. Mimo tego, iż ta linia
była w szerokim spektrum tras poddanych analizom, ostatecznie nie znalazła się w projekcie, który przechodzi właśnie konsultacje społeczne. Studium decyduje o kierunkach tego, jak będzie zagospodarowany dany teren w mieście. W przypadku nowych tras tramwajowych, studium wymaga, by na terenie przeznaczonym pod potencjalną inwestycję zostawić odpowiednią rezerwę terenową.
Linia do Swarzędza nie jest uznawana za rokującą, a autorzy studium nie wymienili jej nawet przy projektach, dla których możnaby wykonać dodatkowe badania i ewentualnie rozważyć jej budowę w przyszłości. Z drugiej strony studium dopuszcza lokalizację innych, niewymienionych w studium, tras tramwajowych, których ewentualna budowa będzie musiała zostać poparta odpowiednimi badaniami.