Berlin wydłuża linię tramwajową między dworcem głównym (Hauptbahnhof) a stacją metra Turmstrasse. W 1967 r. transport tramwajowy w całym Berlinie Zachodnim tracił na znaczeniu i sieć zlikwidowano. Teraz powoli ten środek transportu powraca także w tej części miasta. W przyszłości nowa trasa zapewni lepsze połączenia pomiędzy gęsto zaludnionymi obszarami dzielnicy Moabit.
Linia tramwajowa M10 z Warschauer Strasse, która wcześniej kończyła bieg na dworcu głównym Hauptbahnhof, zostanie przedłużona o 2,2 kilometra do stacji metra Turmstrasse. Tramwaj ma pokonywać nowy odcinek w 7 minut. Takt co 5 do 10 minut na nowym odcinku pozwoli obsłużyć 16 tys. pasażerów dziennie. Zyskają oni połączenia między wschodnią a zachodnią częścią dzielnicy Moabit i dworcem kolejowym. Możliwa będzie nowa opcja przesiadki na metro U9.
Planowane są cztery przystanki pozbawione barier architektonicznych dla osób niepełnosprawnych oraz krańcówka. Na każdy mają prowadzić dwa wejścia. Nazwy przystanków to Lesser-Ury-Weg, Alt-Moabit / Rathenower Straße, Moabit Criminal Court, Turmstraße / Lübecker Straße i U Turmstraße.
Procedura zatwierdzania projektu została zakończona i właśnie rozpoczynają się roboty budowlane. Wmurowano już nawet kamień węgielny pod budowę podstacji. Prace torowe mają się rozpocząć w grudniu.
Jak podkreślają niemieckie media, planowanie trwało aż sześć lat. Cały projekt jest już opóźniony o dwa lata, gdyż konsultacje z lokalną społecznością trzeba było rozłożyć na dwa spotkania ze względu na nieprawidłowości w raporcie dotyczącym hałasu przygotowanym przez BVG. Obawy mieszkańców budzą przede wszystkim dźwięki pojazdów na łukach. Ostatecznie wybrana trasa przez Rathenower i Turmstrasse wymaga dwóch łuków 90 stopni. Zgodnie z analizami trasa ta zyskała lepsze wyniki niż trasa bezpośrednio nad drogą Alt-Moabit.
Trasa o długości około 2,2 kilometra będzie w większości poprowadzona po torach trawiastych. W sumie w zaplanowanych 21 fazach budowy i na pięciu placach budowy wzdłuż trasy zostanie ułożonych około 4400 metrów torów, a także wybudowane będą ścieżki rowerowe, przystanki, systemy sieci trakcyjnej i podstacja.
mat. prasoweUruchomienie nowego odcinka linii tramwajowej nastąpi w pierwszej połowie 2023 roku. Wartość robót to 33 miliony euro, czyli ok. 150 mln zł. Zadanie jest finansowane przez Berliński Program Zrównoważonego Rozwoju (BENE) ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i landu Berlin.
Trasa w kolejnym etapie planowana jest głęboko na zachód do stacji kolejowej Jungfernheide. Faza wstępnego planowania już trwa. Projekt planu „Turmstrasse II” powinien być gotowy na początku 2022 roku. Procedura zatwierdzania planu w formie konsultacji nastąpią do 2025 r. Potem nadejdzie czas na budowę kolejnych ok. 4 km torowiska. Tramwaj linii M10 do Jungfernheide będzie w przyszłości kursował co pięć minut. Od stacji Turmstrasse zaplanowano kolejnych dziesięć przystanków. W odległej perspektywie tramwaj mógłby również połączyć Jungfernheide z lotniskiem Tegel, gdzie ma powstać nowa dzielnica mieszkaniowo-handlowa.
mat. prasowe mat. prasowe